Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med matte muntlig!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje: Bonden har 60 kuer, 20% av kuene blir slaktet hvert år og 5 kalver kommer til i gjennomsnitt. Hvor mange kuer har bonden om 10år?

 

Eller: Bonden lager rundballer som veier 400kg, han har 42 mål med jorder å slå, han trenger 0,1 mål for å lage en rundball, hvor mange tonn veier rundballene til sammen?

 

(42mål=420rundballer * 400kg = 168 tonn

 

Var det sånn ca grei vansklighetsgrad? Synes den siste var ganske lur for der får du med mange måleenheter og viser at du kan bruke de mot hverandre :) Det er jo bare å bytte om på talla om det er nødvendig, men tror disse talla er ganske nærme realiteten :)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Hesten har rømt - du vet at hestens max fart (50 kmt? vet ikke jeg) og tidspunktet når han rømte (klokka 13.00) hvor langt kan den ha rømt etter x timer.

 

Ganske lur oppgave, du får vist "vei,fart og tid" rekning og du kan også sette opp en graf som viser hvor langt han kan ha kommet til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hesten har rømt - du vet at hestens max fart (50 kmt? vet ikke jeg) og tidspunktet når han rømte (klokka 13.00) hvor langt kan den ha rømt etter x timer.

 

Ganske lur oppgave, du får vist "vei,fart og tid" rekning og du kan også sette opp en graf som viser hvor langt han kan ha kommet til slutt.

Man regner ikke med verdien «maksfart» i forbindelse med vei/fart/tid, men med gjennomsnittsfart. Noe annet vil være umulig å få nøyaktig med mindre vi også får oppgitt hvor lenge hesten holder «maksfart» før den blir sliten og må sakke ned tempoet - hvilket igjen vil bli en ny verdi vi må få oppgitt. Tungvint oppgave.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det? Brukte du noen av eksemplene?

 

Jeg ser jo nå at jeg var dum nok til å gjøre en kjempetabbe når det gjeller oppgaven med kuene, håper du så det og retta opp om du brukte den :) At 60 kuer får 5 kalver er kanskje litt underdrevent, om det hadde vært 15 kanskje, så hadde regnestykket sett litt bedre ut :)

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar
Hvordan gikk det? Brukte du noen av eksemplene? Jeg ser jo nå at jeg var dum nok til å gjøre en kjempetabbe når det gjeller oppgaven med kuene, håper du så det og retta opp om du brukte den :) At 60 kuer får 5 kalver er kanskje litt underdrevent, om det hadde vært 15 kanskje, så hadde regnestykket sett litt bedre ut :)

 

 

I matten så er det ikke unormalt å kjøpe 60 vannmeloner og 160 epler... haha xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...