Gå til innhold

Anonymitet på sosiale medier - Mobbing vs. ytringsfrihet?


r2d290

Anonymitet på internett  

30 stemmer

  1. 1. (Flervalg) Hva er din mening om at nettaviser ber om full identitet på kommentarfeltene?

    • Bra - Det reduserer antall userriøse poster.
      12
    • Bra - Det reduserer antall hatmeldinger og mobbing.
      11
    • Dumt - Det begrenser muligheten din til å si det du mener.
      11
    • Dumt - Det gir en større mulighet til å angripe personer direkte, ved å f.eks. søke dem opp på nett.
      13
    • Dumt - Det har ikke hatt noen effekt. Kommentarfeltet er som det alltid har vært, og da er det like greit å være anonym.
      4
    • Dumt - Det ligger nok informasjon om meg på nettet fra før. Jeg ønsker ikke at alle meningene mine skal lagres for alltid, linket mot mitt navn.
      17
  2. 2. Hva tror du har skjedd med aktiviteten i kommentarfeltene etter at full identitet er blitt påkrevet?

    • Aktiviteten har økt.
      1
    • Aktiviteten har sunket.
      20
    • Aktiviteten er omtrent uendret.
      9
  3. 3. Og hva har skjedd med kvaliteten?

    • Den har blitt bedre - mer serriøse innlegg.
      10
    • Den har blitt dårligere - mindre serriøse innlegg.
      3
    • Den er omtrent uendret.
      17
  4. 4. (Flervalg) Hva synes du om at forum, som f.eks. Diskusjon.no, tillater anonyme brukere og pseudonym?

    • Dette er en av kvalitetene ved Diskusjon.no som jeg gjør at jeg liker meg her.
      25
    • Forumet får flere gode tråder og poster som vi ikke ville fått hvis vi hadde krevd full identitet.
      22
    • Det er dumt, for da vet jeg ikke hvem jeg snakker til.
      1
    • Det er dumt, for jeg tror mange userriøse poster og tråder ville forsvunnet hvis full identitet ble påkrevet.
      1
  5. 5. (Flervalg) Nettavisene bruker ulike systemer for kommentering. Hvilke(n) liker du best?

    • Origo
      0
    • Facebook
      13
    • Twitter
      2
    • Google+
      1
    • Disqus
      6
    • Muligheten for å være anonym
      17


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg skal skrive en resarch-artikkel om anonymitet på internett, og trenger litt hjelp fra dere.

 

Jeg har laget et spørreskjema i tråden som jeg hadde satt pris på om dere kunne tatt dere tid til å besvare. Ellers er det bare å diskutere fritt om temaet.

 

Har dere noen formeninger om at avisene i senere tid har gått mer og mer over til å kreve full identitet på kommentarfeltene til nettavisene deres? Hva synes dere om måten vi har det her på forumet der vi tillater pseudonym og til og med en egen AnonymBruker-konto som lar deg få forbli helt anonym ved personlige saker?

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Alt avhenger av kompetente moderatorer, som er til stede før det smeller, og det synes jeg de er ganske god på, her på forumet.

 

Ellers bruker jeg ingen andre diskusjon-steder, annet enn den vanlige overfladiske og uforpliktende chatten på fb.

Lenke til kommentar

Hva tenker du om moderatorene på nettavisene da? Tror du det er mangel på aktivitet blant moderatorene som gjør at de er nødt til å kreve full identitet?

 

Er det på grunn av påkrevet full identitet på nettavisene at du kun bruker forumet? Eller er det andre grunner?

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva tenker du om moderatorene på nettavisene da? Tror du det er mangel på aktivitet blant moderatorene som gjør at de er nødt til å kreve full identitet?

 

Er det på grunn av påkrevet full identitet på nettavisene at du kun bruker forumet? Eller er det andre grunner?

 

Jeg har erfaring som ligger to til tre år bak i tid. Da sjekket jeg i tur: vg - db - nrk - aftenposten

 

De to første "hadde ikke" moderatorer, men av og til virket det som det var tatt en skikkelig sjau, fordi da var hele grupper med kranglefanter borte. De to siste, mistet jeg interessen for grunnet altfor lav aktivitet hos dem. Så, jeg er ikke helt oppdatert, egentlig

 

Jeg kan tenke meg at det er grunnet kapasitetsproblemer på modsiden, som tvinger frem full id på de sidene, samt at de har kanskje strengere regler, eller må etterfølge VV-plakaten på en annen måte, enn eks her på dette forumet.

 

Har de samme regler å forholde seg til, mon tro?

 

Jeg for min del bryr meg ikke om det er med fullt navn eller pseudonym - jeg står for det jeg sier, og synes det er veldig greit å holde seg her.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det med anonymitet på nettet har både gode og dårlige sider.

 

Den gode siden er at du kan skrive hva du vil.

 

Deg dårlige er at du kan angripe hvem du vil uten å bli straffet og at man da vil ha en lavere terskel for å komme med useriøse og dårlige kommentarer. Det går på personangrep og latterliggjøring av personer uten at man kjenner dem, noe som jeg syntes er barnslig.

 

Vist det er slik at fullt navn må oppgis, så vil dette være et mindre problem, siden faren for at personen du sjikanerer faktisk kan stå på døren din er til stede. Det vil også være lettere å anmelde forhold som er ulovlige, som sjikane og personangrep. eks. mobbing av lærere...

Lenke til kommentar

Anonymitet er en fin ting, kommenterer skjeldent saker om jeg må signere med fult navn,

Jeg tror ikke kvaliteten går ned, ihvertfal ikke drastisk, ser man på nettaviser som krever fult navn er debattnivået generelt 10 ganger dårligere en diskusjon.no på samtlige avliser.

 

Jeg liker at man har en anonym bruker på diskusjon,no, men jeg likte bedre den gamle metoden med å logge ut for så å poste anonymt

Lenke til kommentar

Helt sant! Andre verdifulle tråder som det aldri ville blitt noe av, er f.eks. "Spør en homofil"-tråden. Men hvor aktuelt er dette i forhold til kommentarfelt i nettaviser? Hva med besvarelser av politiske og religiøse spørsmål? Er alle like villige til å belyse sine meninger om dette i fullt navn?

 

Er det noen temaer i nettaviser det burde være mer greit å kunne poste anonymt enn andre?

Lenke til kommentar

Det burde alltid være anonymitet, ingen saker fortjener vel mindre ytringsfrihet enn andre?

 

Det sagt, kan private nettaviser gjøre hva de vil med sine kommentarfelt. - Så får heller vi lesere vurdere om det er verdt det å lese avisen.

 

Har selv opplevd at diverse norske nettaviser som fjernet sine anonyme kommentarer, har blitt "sladderblad". - Kanskje avisene har mistet kritikken de fikk før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...