Gå til innhold

Helsepolitikk på valgmenyen: Jonas Gahr Støre mot Bent Høie


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Der var en interessant diskusjon i dagens dagsnytt 18.00 om norsk helsepolitikk mellom helseminister Joans Gahr Støre og helsepolitisk talsmann for Høyre Bent Høie.

 

Personlig mener jeg følgende:

  1. Norsk helsevesen er og vil alltid bli et monster der det gjøres feil og oppdages mangler.
     
  2. Et privat helsevesen basert på profitt vil ikke kunne gi almen helsedekning.
     
  3. Når de borgerlige partiene snakker om private helseknikker holder de seg konsekvent til sektorer der det er lettest og overser de store komplekse helseutfordringene.
     
  4. Norsk helsevesen generelt er kåret til verdens beste, spesielt er det dårlig på områder som psykisk helsevesen.
     
  5. Jeg ser ingen potensiell borgerlig helseminsiter som vil gjøre dette bedre enn Støre.
     
  6. Det er ekstremt mye lettere å drive helsepolitikk i opposisjon enn i posisjon.

Se også:

 

Tidsskrift for Den norske legeforening Helsepolitikk på valgmenyen

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg mener alle ressurser må settes inn på å løse våre formidable helseutfordringer med en stadig økende eldre befolkning. Jeg synes en blanding mellom private og offentlige løsninger rimer godt i en blandingsøkonomi.

 

Hovedbyrden i helsevesenet må etter mitt syn være offentlig og finansiert via skatte og avgiftssystemet.

Lenke til kommentar

Gal Samrøre bruker selv private helseforsikringer da han ikke stoler på det offentlige tilbudet og sender sine unger på Volvat. Kan man da stole på noe som helst av det han sier om det offentlige helsetilbudet?

NEI, mener jeg.

 

Hilsen en som har ligget på korridor med beinet i strekk mens hundrevis av folk fartet forbi døgnet rundt, og tittet ned på meg når jeg gjorde mitt fornødne i et aluminiumsbekken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hilsen en som har ligget på korridor med beinet i strekk mens hundrevis av folk fartet forbi døgnet rundt, og tittet ned på meg når jeg gjorde mitt fornødne i et aluminiumsbekken.

 

Skrekksenarium som man nok hadde vært foruten med et privat helsevesen, da du enten ikke ville fått behandling eller hadde hatt tykk nok lommebok til å betale deg bort fra. Du kan nok ha tykk nok lommebok til å kjøpe deg forbi andre i helsekøer i USA og andre land.

 

Det forhindrer ikke at den vanlige amerikaner (som du kunne kjøpt deg forbi i køen med tykk nok lommebok) selv ser missunlig på Castros Cuba.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hva som foregår i andre land er jo strengt tatt irrelevant, her er det snakk om hva vi kan gjøre bedre I NORGE.

Hvis man hele tiden skal si "ja, men det er verre i afrika", så trenger man jo ikke gjøre noenting i Norge, da kan man jo bare la alt skure og gå rett til helvete. Så det argumentet ditt er jo helt verdiløst.

"Ånei, jenter bli voldtatt på gata i Oslo. Men det gjør jo ingenting, for de voldtar jo mye mer i Afrika."

"Ånei, vi har knapt nok bygget vei eller infrastruktur på 30 år, men det gjør jo ingenting, for det finnes jo U-land her i verden som nesten ikke har vei. Så da er jo alt greit."

 

HØRT SÅNT TØV!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva som foregår i andre land er jo strengt tatt irrelevant, her er det snakk om hva vi kan gjøre bedre I NORGE.

 

Selvsagt betyr det mye hva som gjøres i andre land da helsetjenester kan kjøpes i et global marked av mennesker med kjøpekraft. Her er det jo en stor forskjell på den sittende regjeringen og de som vil at lommeboka skal bestemme. De bruker endog verdiladede ord som fritt valg.

 

Ta deg en tur gjennom noen kjøpesentre i Dubai eller Oslo City for den saks skyld samme med en multimillaridær, så kan du få en a ha opplevelse om hva fritt valg betyr.

 

I det dette skrives, går Norge så det suser og i øyeblikket kan nordmenn kjøpe seg frem i den globale helsekøen. Det er ingen varig løsnig og trenger ikke gjelde i fremtiden. Kun et solid, moderne og effektivt offentlig helsevesen finansiert via skatter og avgifter kan sikre vårt fremtidige helsetilbud. Jeg tror Jonas Gahr Støre gjør denne jobben langt bedre enn borgerlige politikere som for eksempel Bent Høie. Bare diskusjonen i dagens dagsnytt 18 debatt burde gi deg en a ha opplevelse,

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mener du det er en god karakteristikk av en helsepolitikk som er kåret til verdens beste av OECD eller prøver du deg på verdiladet merkelapp argumentasjon?

 

Noen fakta:

 

OECD kåret i 2011 Norge til et av verdens beste omsorgsland. Aldri har noen regjering satset så mye på kommuneøkonomi, kompetanse, antall ansatte og heldøgns omsorgsplasser for eldre. Aldri har lovverket vært bedre og mer presist.

 

 

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/aktuelt/taler_artikler/minister/taler-og-artikler-av-helse--og-omsorgsmi/2013/tenke-nytt--na.html?id=716410

 

 

Tall fra Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) viser at Norge bruker mer på helse enn landene det er naturlig å sammenligne oss med, uten at det kan dokumenteres at kvaliteten på tjenestene er tilsvarende overlegen.

 

Men dette er rett og slett ikke sant, argumenterer analytiker Terje L. Møinichen-Berstad i siste nummer av Samfunnsøkonomen.

Justerer man riktig for lønnsnivåer og priser i Norge, har landet vårt verken et uvanlig kostbart helsesystem eller noen høy vekst i helseutgiftene. Tvert imot ligger vi under gjennomsnittet for de vestlige EU-landene, skriver han og konkluderer:

 

Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2012/april/319374

 

 

Danmark har blitt kåret til verdens beste på digitalisering i helsesektoren

 

 

 

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2012-2013/meld-st-9-20122013/2/3.html?id=708617

 

Der er selvsagt stort forbedringspotensiale men dagens debatt virket ikke så tillitsvekkende for de borgerlige reprsentert ved Høie.

Lenke til kommentar

Mener du det er en god karakteristikk av en helsepolitikk som er kåret til verdens beste av OECD eller prøver du deg på verdiladet merkelapp argumentasjon?

 

Pizzametaforen går ikke på Norge mot andre land. Den går på at hvis en privat aktør tilbyr en bedre tjeneste enn det offentlige, så betaler jeg gjerne for den når det er avgjørende for liv og helse.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan kgun kan mene at Gal Samrøre er så skikket til å styre norsk helsepolitikk når han selv ikke benytter det offentlige helsetilbudet? Han vet dermed ikke noe om helsevesenet, han har selv ikke førstehåndserfaring.

 

Gal Samrøre lever i et paralellsamfunn, han har unger som går på skole uten fremmedspråklige elever, han sender ungene til private helsetjenester han har privatsjåfør og privatfly i alle reiser, han vet dermed ingenting om hva som faktisk foregår i det norske samfunnet.

 

HVILKET GRUNNLAG HAR HAN DA TIL Å MENE NOE OM SAMFUNNET!????

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan kgun kan mene at Gal Samrøre er så skikket til å styre norsk helsepolitikk når han selv ikke benytter det offentlige helsetilbudet? Han vet dermed ikke noe om helsevesenet, han har selv ikke førstehåndserfaring.

 

Gal Samrøre lever i et paralellsamfunn, han har unger som går på skole uten fremmedspråklige elever, han sender ungene til private helsetjenester han har privatsjåfør og privatfly i alle reiser, han vet dermed ingenting om hva som faktisk foregår i det norske samfunnet.

 

HVILKET GRUNNLAG HAR HAN DA TIL Å MENE NOE OM SAMFUNNET!????

 

Om det er så bra i det private, så har han vel da iallefall kanskje en formening om hva det offentlige må strekke seg etter, basert på sin erfaring med det private alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der var en interessant diskusjon i dagens dagsnytt 18.00 om norsk helsepolitikk mellom helseminister Joans Gahr Støre og helsepolitisk talsmann for Høyre Bent Høie.

 

Personlig mener jeg følgende:

  1. Norsk helsevesen er og vil alltid bli et monster der det gjøres feil og oppdages mangler.
     
  2. Et privat helsevesen basert på profitt vil ikke kunne gi almen helsedekning.
     
  3. Når de borgerlige partiene snakker om private helseknikker holder de seg konsekvent til sektorer der det er lettest og overser de store komplekse helseutfordringene.
     
  4. Norsk helsevesen generelt er kåret til verdens beste, spesielt er det dårlig på områder som psykisk helsevesen.
     
  5. Jeg ser ingen potensiell borgerlig helseminsiter som vil gjøre dette bedre enn Støre.
     
  6. Det er ekstremt mye lettere å drive helsepolitikk i opposisjon enn i posisjon.

 

1. Enig, men den vil alltid bli større og jo større et system er des mer hjelp vil den trenge for å holde seg på bena.

 

2. Stemmer det

 

3. Når vi borgerlige snakker om et privat-offentlig samarbeid der staten betaler for din sykehusbehandling hos et privat sykehus, så ender du ikke opp med regningen. Dette er ikke privatisering, lær deg forskjellen. =)

 

4. Enig, men det blir stadig flere i sykehuskøene i Norge, det er derfor ikke prinsipielt bedre å la dem være i en helsekø, fremfor å la staten kjøpe opp en plass på et alternativt sykehus for å redusere køene

 

5. Torbjørn Røe Isaksen er en god kandidat vil nå jeg si.

 

6. Lettere å kritisere enn å gjøre noe med sine egne problemer, så enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Takk for et konstruktiv innslag, selv om jeg ikke er enig i alt du skriver.

 

Hva mener du om følgende. Samfunnsøkonomen og statsminister Jens Stoltenberg gjentar stadig i debatter (og det bør han fortsette med) at han aldri har hørt om noen politiker som har vært mot god eldreomsorg og godt helsevesen, men han har hørt om politikere som mangler penger til å gjennomføre det.

 

Hva mener du så om følgende:

  1. Oljefondet skal komme nåværende og etterfølgende generasjoner til gode.
  2. Handlingsregelen (statsfinansene) skal ikke svekkes.
  3. Den siste borgerlige regjeringen senket skattenivået med de følger det den gang fikk for offenltige finanser, herunder finansiering av et bedre helsevesen.
  4. Den rødgrønne regjeringen med arbeiderpartiet i spissen har ikke vågd å øke det skattenivået. At Bondevik II regjeringesn skattenivå er videreført har hatt åpenbare konsekvenser for vårt helsevesen og dermed også for helsekøene.
  5. En ny borgerlig regjering vil føre til at statsfinansene svekkes ytterligere og at det blir mindre igjen til vårt almene helsevesen.
  6. Argumentet om at helsekøene aldri har vært lengre enn i dag, kan dermed sendes som en bomerang tilbake til Høyre, KrF og Venstre. De er direkte eller indirekte ansvarlige for svekkede statsfinanser.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

At det finansielle grunnlaget for et bedre helsevesen med dagens skattenivå arvet fra Bondevik II er svekket. Jeg har ingen illusjoner om at dette nivået opprettholdes eller økes med en ny borgerlig regjering, snarere tvert imot med FrP ved bordet. Skatte og avgiftsnivået senkes ytterligere. Det nest største partiet i en eventuell borgerlig regjering ble dannet på nettopp det grunnlaget. Glem ikke at FrP felte Willoch regjeringen på bensinavgiften. FrP må har forandret seg svært mye om det ikke er en konfliktsak fra første dag.

 

Om dagens opposisjon kommer i posisjon er det overveidene sannsynlig at køene vil øke og ikke minke. Jesn Stoltenberg sine ovennevnte ord er høyst relevante og bør gjentas til det går inn i ryggmargen på nordmenn.

 

Så du sendingen der Støre uttaler at:

 

Den forrige borgerlige regjeringen overlot helsevesenet nærmest som et konkursbo.

 

Begynner ca 18.24 ut i sendingen om du ikke vil se hele.

 

Debatten om helsevesenet starter ca 18.17 -->

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

At det finansielle grunnlaget for et bedre helsevesen med dagens skattenivå arvet fra Bondevik II er svekket. Jeg har ingen illusjoner om at dette nivået opprettholdes eller økes med en ny borgerlig regjering, snarere tvert imot med FrP ved bordet. Skatte og avgiftsnivået senkes ytterligere. Det nest største partiet i en eventuell borgerlig regjering ble dannet på nettopp det grunnlaget. Glem ikke at FrP felte Willoch regjeringen på bensinavgiften. FrP må har forandret seg svært mye om det ikke er en konfliktsak fra første dag.

 

Om dagens opposisjon kommer i posisjon er det overveidene sannsynlig at køene vil øke og ikke minke. Jesn Stoltenberg sine ovennevnte ord er høyst relevante og bør gjentas til det går inn i ryggmargen på nordmenn.

 

For å få litt fakta på bordet her;

 

 

Fra 2001-2005 reduserte Bondevik II regjeringen helsekøene med rundt 65.000 pasienter, dette med liberalisering av sykehusene, fritt sykehusvalg og oppkjøp av private sykehusplasser. Denne reduseringen av helsekøene var i en periode med skattekutt, så da kommer spørsmålet hvordan ditt argument med svekket helsevesen er sann eller ikke bed bakgrunn på faktiske tall som beviser det motsatte? På samme tidsrom som ca 65.000 pasienter ble behandlet og kom ut av en helsekø har den rødgrønne regjeringen fått til 70.000 nye inn i en helsekø, hvem svekker helsevesenet da?

 

Helse Sør-Øst hele og alene har potensialet til å spare staten for 720 millioner kroner ved bruk av private alternativer, dette er da ikke medregnet en behandling eller rehabilitering. Dette betyr vell over en halv milliard som kan brukes på pasientene om man er villig til å tenke nye løsninger fremfor å stå på stedet hvil og bortforklare nye ideer og tanker.

Forøvrig så melder også flere private sykehus om en dobling i antall pasienter som er villig til å betale, eksempelvis 100.000 kroner, for en operasjon av egen lomme. Dette betyr at stadig flere har sett seg lei av tillitsbruddet til de rødgrønne der man er villig til å spare egne penger for å få en behandling for å bli frisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For å få litt fakta på bordet her;

 

 

Fra 2001-2005 reduserte Bondevik II regjeringen helsekøene med rundt 65.000 pasienter, dette med liberalisering av sykehusene, fritt sykehusvalg og oppkjøp av private sykehusplasser. Denne reduseringen av helsekøene var i en periode med skattekutt, så da kommer spørsmålet hvordan ditt argument med svekket helsevesen er sann eller ikke bed bakgrunn på faktiske tall som beviser det motsatte? På samme tidsrom som ca 65.000 pasienter ble behandlet og kom ut av en helsekø har den rødgrønne regjeringen fått til 70.000 nye inn i en helsekø, hvem svekker helsevesenet da?

 

Jeg kjenner ikke de tallene du refererer og spør derfor etter troverdig kilde.

 

En økomom vil også kunne forklare nedgangen med positivt overheng ved at de arvet tidligere Ap regjeringers budsjetter.

 

Om du eller leseren ikke vet hva overheng er skal jeg forklare det.

 

La oss anta at begynnelsesbudsjettet under arbeiderpartiregjeringen før den borgerlige overtok var 100 og at det ved slutten av deres periode var 200. Tallenes størrelse har ingen betydning. Jeg velger 200 fordi det lettere illustrerer poenget. For ytterligere å rendyrke poenget foenkler vi til at perioden var to år.

 

Der ligger da ved slutten av perioden et overheng på (200 - 100) = 100 og en betydelig finansiell styrking. Den borgerlige regjeringen som overtok arvet denne styrkingen av statsfinansene. Det motsatte (negativt overheng) eller svekkelse av statsfinansene skjedde da den rødgrønne regjeringen overtok etter Bondevik II. De arvet svekkede budsjetter. Overheng og etterslep er svært viktig for en samfunnsøkonom.

 

For ytterlilere å presisere. Hadde du i år 0 100 kroner i timen ved årets inngang og 200 kroner i timen ved årets utgang har gjennomsnittslønnen din i år 1 økt ved konstant timelønn på 200 kroner.

 

Gjennomsnittslønnen ved lineær vekst blir:

 

år 0 150 kr / timen.

år 1 200 kr / timen.

 

Ved redusert lønn får du motsatt effekt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Kilde 1:

http://www.nettavise...icle1153092.ece

 

Nettavisen lagde i 2007 en reportasje med kilde fra Norsk pasientregister. Kilden tar for seg at i perioden der høyre satt så ble køene redusert som vist i tabellen nedenfor:

endring-av-helsekc3b8-i-tidsperioden-2001-2007.jpg?w=630&h=411

 

I følge Norsk pasientregisters og tall fra nettavisen var køen atskillig lengre i år 2000, men ble redusert med 88.659 pasienter innen 2003. Hva er grunnen til at vi klarte å redusere køen betraktelig?

- “Det var først og fremst stykkprisfinansieringen og liberaliseringen av helsetjenestene. I 2004 ble det åpnet for at staten kunne kjøpe helsetjenester til sine pasienter ved private sykehus.” (Hans-Petter Aarseth som er Divisjonsdirektør i Sosial og helsedirektoratet)

 

Igjen så ber jeg om fakta som motbeviser tall fra Norsk pasientregister med at Høyre regjering bidro til økt velferd.

 

 

Kilde 2:

http://www.dn.no/pri...icle2054753.ece

 

I 2011 var 132.000 personer i Norge dekket av privat behandlingsforsikring og slipper dermed å stå i helsekø dersom de trenger behandling av spesialist. Til sammenlingning med Høyre i regjering var det I 2004 kun 18.000 personer som hadde slik forsikring, viser tall som Vårt Land har innhentet fra FNO.

 

Hvordan forklarer du oppgangen med at over 100.000 flere har kjøp privat behandlingsforskring? HAr vi plutselig fått 100.000 flere rike mennesker under de rødgrønne? Eller er det flere som er lei av økte helsekøer? Bare fra perioden 2008-2009 har kjøp av private helsetjenester økt med 7,2 prosent.

 

 

Sum sumara:

 

Folk flest er lei av rødgrønn misstillit til helsevesenets utfordringer. Over 281.000 pasienter ventet på behandling i spesialisthelsetjenesten per nå. Tar vi tallet fra tabellen helt øverst:

  • Arbeiderpartiet styrte fra 2000-2001, her var helsekøene 264.000 tusen mennesker
  • Høyre inn i regjering med Bondevik 2, her reduserte man i perioden 2001-2005 ned til 200.000 pasienter i helsekø
  • Rødgrønn i regjering 2005-2013, køene har økt til 281.000 pasienter

Så her har du noe du kan bite og gruble på. Hva er det Høyre gjorde riktig med helsekøene mens de rødgrønne økte dem?

Endret av ole_marius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så her har du noe du kan bite og gruble på. Hva er det Høyre gjorde riktig med helsekøene mens de rødgrønne økte dem?

  1. Du bruker aviser som kilde.
  2. Aviser er nettopp avis og ikke bevis.
  3. Aviser har en tendens til å vri på fakta og fortelle delsannheter.
  4. Hvor er originalkildene?
  5. Hvorfor knytter du ikke tallene til budsjettene slik jeg nevner ovenfor?
  6. Mener du skattenivået og statens finanser ble styrket eller svekket under siste borgerlige regjering?
  7. Er der sammenheng mellom statsfinansene og helsekøer?
  8. Har du mer pålitlige original kilder og / eller kilder fra SSB?
  9. Enda bedre har du noen vitenskapelige undersøkelser som bekrefter det du sier?
  10. Har du lest eller kjenner du boken How to Lie with Statistics

@kbleivik

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...