Gå til innhold

Gjøre clean install på nykjøpt bærbar. Har ingen CD.


opx

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har et lite spørsmål. Jeg kjøpte ny bærbar med Win8 ... selvsagt med to partisjoner: D: recovery, og en fin bønsj med unyttige programmer på C/.

 

Spørsmålet mitt er veldig enkelt: Har jeg noen mulighet å gjøre clean install, altså formatere begge partisjonene., legge de sammen til én og installere den lovlige win8 som var på pcen?

 

I pakken var det ingen CD. På systemet står det "windows er aktivert med produktnøkkel: XXX-XXX-1234". Den viser tydeligvis ikke produktnøkkelen.

 

Hvilke muligheter har jeg?

 

Takk for hjelp!

 

for ordensskyld: jeg har cd-rom.

Endret av opx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett etter du har slått på maskinen, iforhold til bios, da står det noen tastekombinasjoner du kan taste inn.

 

En av disse er for recovery, vanligvis en F tast, avhenger av produsent av maskinen. Har sett at recovery merkelig nok kan være deaktivert i selve bios, men da kan man aktivere den igjen manuelt.

 

Hvis du er usikker kan jeg se om jeg kan søke opp tastekombinasjon for deg, men da trenger jeg merke på den bærbare.

 

:)

 

(Bruker aldri oppstarts cd'er lenger jeg. Er jo recoverypartisjoner som du selv skrev. Genialt for da kan man jo kjøre clean install på os partisjonen, og fortsatt ha alle installasjonsfilene intakt på recoverypartisjonen.)

 

Hilsen

Kenneth.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar! :)

 

Slik jeg har forstått det ligger Windows 8-innstallasjonsfilene på D/ og tas i bruk/legges over når jeg formaterer C? Men hva skjer etterpå med D? Forsvinner den og blir "integrert" i C? Prater litt ufaglig, men det er for at jeg selv (og dere) skal forstå hva jeg mener :-D

 

Altså, målet mitt når jeg åpner "min datamaskin" ønsker jeg å se én harddisk som heter C, og som har Windows 8 64 installert. Ikke noe annet. recovery D er 15.2 GB...

 

Ved oppstart får jeg ikke opp noen tastekombinasjoner. Har prøvd F, f4, f8 etc. Pcen er en HP M6.

 

Har sett på HP sine sider ang. recovery og tilbakestilling av factory-settings etc. hvor pcen på en måte bare tilbakestilles til fabrikkinnstillinger? Da er jeg vel like langt om jeg får Norton og alle unyttige programmene likevel? Jeg godtar disse appene som feks (windows mediaplayer, nyhetsapper etc. som kommer med selve win8) de er Ok.

 

Poenget er de mangfoldige titals gigabytene med videoredigerings-brennings-antivirus-programmene som ikke har direkte tilknytning til win8, men er "reklame" for andre produsenter. Jeg ønsker å begynne fra scratch, og oppdage selv når jeg trenger dét og dét programmet.

Lenke til kommentar

Når man starter PCen i recovery under oppstart har man flere muligheter. Der kan du kjøre en clean install som du ønsker. Dvs alt av data i c os partisjon slettes, og operativsystemet installeres på nytt. Og fortsatt med bundlede programvare. Recovery partisjon blir uberørt. Det som man kan gjøre etter at man har gjort dette er å avinstallere det man ikke trenger for deretter å lage ett image av hele c partisjonsinnholdet over på enten en plate eller minnepenn som man gjør bootable, slik at man da kan starte opp fra nettopp disse hvis man ønsker en reinstall senere. Vært borti et program som het noe med Ghost som gjorde nettopp dette. Hvis man har husket å gjøre platen eller minnepenn bootable startet ghost programmet opp. Den vil da slette alt av innhold på partisjon, og legge over alt fra backup. Da slipper man jo å fjerne alt uønsket software hver gang. Jeg skal Google litt for deg når det gjelder tastekombinasjon for din maskin.

Endret av kenjako2
Lenke til kommentar

Det er jo ingen god idé å fjerne recovery-partisjonen sånn uten videre ... da har du ingen mulighet til å re-installere Windows ved en senere anledning. Og dersom du vil ha en ren installering for å bli kvitt unødvendig crap-/bloatware: Det er store sjanser for at dette ligger innbakt i selve Windows-installasjonen, slik at du ikke blir kvitt det på denne måten uansett. Da trenger du å kjøpe din egen, fullstendig rene Windows-kopi. (Med ny lisens).

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, man må jo ikke fjerne recovery partisjonen. Det er enten f11 eller f12. Maskinen din heter nok noe mer enn bare m8, men fant i noen forum når det gjaldt en hp m serie at det var en av disse tastene. Når du starter opp maskinen, trykk hele tiden kontinuerlig på f tast. Dette gjøres da når du får opp første bilde i forhold til bios. Dette gjøres helt til recovery er startet. hvis det fortsatt ikke går må du inn i bios å se om dette er deaktivert.

Lenke til kommentar

Husk at du eventuelt må kjøpe en ny lisens om du skal gjøre en clean install med en Windows 8 plate. I dag har du en OEM installasjon med nøkkelen som ligger i BIOS. Tror ikke det vil funke uten problemer om du installerer Windows fra noe annet sted enn recovery partisjonen, men har ikke testet dette så er ikke helt sikker.

Det ville ikke ha fungert på Windows 7 i alle fall.

Lenke til kommentar

Ars Technica - Flushing the crapware: A guide to reinstalling Windows 8 on a new PC

 

En super artikkel som jeg har sitert fra før, så jeg gjør det gjerne igjen:

 

This whole process is called System Locked Pre-installation (SLP), and it has evolved for the better in Windows 8; all Windows 8 install media now supports SLP-style activation, even the copies of the media bought in stores or downloaded from Microsoft's servers. When installing Windows, the media checks for the BIOS string, identifies the correct edition of Windows to install (either Windows 8 or Windows 8 Pro), installs it, and activates automatically without ever asking the user for any input. This is why new Windows 8 PCs lack the traditional license key stickers found on Windows 7 PCs, opting to use just Windows 8 stickers instead; even when installing a clean copy of the operating system, users never need to bother themselves with product keys unless they want to install a Windows 8 edition different from the one that came with their machine.

 

Min utheving.

 

Så det er "bare" for trådstarter å skaffe seg en DVD eller ISO.

Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...