Gå til innhold

Test: Samsung NX20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
60 mm var tregere og brukte godt over et halvt sekund når avstand til motivet endret seg mye. Mindre justeringer gikk selvsagt mye raskere med 60 mm også.

 

Er ikke det ganske normalt på makroobjektiver ?, det har ihvertfall jeg opplevd med de jeg har brukt.

 

Synes at det ble forvirrende angående antall kameraer dere sammenlignet med og at dere bytter ut til andre modeller innimellom, spesielt forskjellen fra førstesiden og i konklusjonen "valuta for pengene".

 

Skulle også likt at dere hadde med nex7 eller 6 i opptakhastighetstestene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvorfor er det negativt med "digre råfiler" egentlig? :) Er de langt større enn tilsvarende ukomprimerte dng-filer?

 

Burde kanskje stått unødvendig store råfiler. Konvertert til DNG (uten lossy komprimering) gikk en fil på vel 35MB ned til knappe 20MB. Det er ikke noe galt i digre RAW-filer i seg selv, men når de er unødig store krever det både mer plass og ikke minst tar det vesentlig lenger tid å lagre til minnekortet og det er en klar ulempe, særlig på et kamera som sliter med ytelsen.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke det ganske normalt på makroobjektiver ?, det har ihvertfall jeg opplevd med de jeg har brukt.

 

Synes at det ble forvirrende angående antall kameraer dere sammenlignet med og at dere bytter ut til andre modeller innimellom, spesielt forskjellen fra førstesiden og i konklusjonen "valuta for pengene".

 

Skulle også likt at dere hadde med nex7 eller 6 i opptakhastighetstestene.

Hei Nautica, trengte litt tid for å se på dine kommentarer.

 

Du har rett i at en del makrobojektiv er noe tregere til å fokusere, noe jeg antar er en konsekvens av større fokusområde og at det er mange litt eldre konstruksjoner på markedet. Dette er ikke noe viktig poeng for testen, men Samsungs 60 mm er et helt nytt objektiv med moderne foksumotor og det var overraskende stor forskjell til de to andre objektivene som var tilgjengelige. Som det også står i testen er fokuseringen rask nok når man tar flere bilder på rad med omtrent samme avstand.

 

Når det gjelder hvilke kameraer som er med i sammenligningen er det alltid vanskelig å bestemme hva som bør med, det er mange utvalgskriterier. Sammenligningene bør selvsagt være relevante, vi må ha testdata og det kan ikke være alt for mange kameraer. Her var det mange flere kandidater enn det er "plass til". Jeg valgte å prioritere kameraer med samme "speilreflekslignende" design som NX20, inklusiv to populære speilrefleksmodeller.

 

Jeg er usikker på hva du mener er forvirrende, men kan du gi et eksempel kan jeg forhåpentligvis gi et bedre svar, eventuelt rette opp hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva du mener er forvirrende, men kan du gi et eksempel kan jeg forhåpentligvis gi et bedre svar, eventuelt rette opp hvis det er nødvendig.

 

Må bare si først at dette er min egen oppfatning og andre som har kanskje en bedre innsikt i de forskjellige modellene vil sikkert synes at testen er helt grei.

 

Kan jo begynne med og si at jeg har en Canon 100mm f/2.8 IS makro, den nye modellen og det er ikke raskt for å si det sånn i forholdt til "normale" objektiver, og objektivet jobber endel hvis avstanden er stor til motivet, så 0.30sec. på Samsung sitt makroobjektiv synes jeg ikke er dårlig "mener jeg da", kanskje en test etterhvert på makroobjektiver generelt? kunne ha vært interessant.

 

Overskriften er "Litt for tregt og litt for dyrt" men i litt ned på førstesiden kommer NX20 billigst ut av dem som dere anser som direkte konkurrenter " Olympus E-M5 Panasonic GH3 Sony Nex7". På oppsummeringen "Valuta for pengene" er det stikk motsatt samt at det er lagt til et par kameraer til "G5 og Nex6" som ikke er med i testen generelt.

 

Dere begynner med og si at Olympus E-M5 Panasonic GH3 Sony Nex7 er direkte sammenlignbare, og litt senere I testene "oppstarttids, vekt, hastighet, etc." finner man 600D,D7000, V1 og de overstående utenom Nex7 "Nex7 skulle jeg virkelig likt og sett i de sammenligningene". Hvorfor er ikke Nex7 med ? og på slutten i oppsummeringen er Nex6 og G5 med.

 

Det som er greia er at jeg måtte scrolle/bla tilbake noen ganger i testen for å se om jeg hadde misset noen testsider/kameramodeller i sammenligningene, siden de var nevnt ved senere tidspunkter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...