Gå til innhold

Person eller sak fokus.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg ser at det er en tråd om 22 juli kommisjonens rapport.

 

22 juli kommisjonen sin rapport

 

Denne relaterte tråden fokuserer på ett emne, person versus sak fokus.

 

Der var en diskusjon om dette på NrK2 nyhentene i dag kl 18.00 med medie professor Helge Rønning. Se også

 

Noen må gå!

Den kampanjejournalistiske praksisen tjener ikke norske nyhetsmedier.

Debattinnlegg

Helge Rønning

Professor i medier og kommunikasjon, UiO.

 

MEDIER: Det har med rette vært gitt mye ros til 22 juli-kommisjonen rapport. Jeg er ikke sikker på om norsk journalistikks dekning av den samme kommisjonen fortjener samme ros. Allerede under pressekonferansene i forbindelse med framleggingen av rapporten var det en rekke journalister som begynte å reise spørsmål om hvem som måtte gå på grunn av kritikken i rapporten. Ville statsministeren ta ansvar å gå av? Hva med politidirektøren? Hva med fornyings- og administrasjonsministeren?

 

Dette perspektivet ble fulgt opp i Dagsrevyen om kvelden, som vinklet saken som om det å ta ansvar nødvendigvis var det samme som å gå av. Og den ellers så sindige Ole Torp kjørte dette perspektivet like sterkt i NRKs Aktuelt-sending kl. 21.30. Heldigvis maktet både representantene for de etterlatte og Knut Arild Hareide og Erna Solberg å understreke at det var for tidlig å stille krav om avgang så snart etter rapportens offentliggjøring.

Kilde: http://www.dagbladet...jonen/22975890/

 

I det dette skrives.

 

NrK 19.00 nyhetene:

 

Erna Solberg åpner for at regjeringen må gå etter å ha gransket rapporten.

 

Hun mener at Jens Stoltenberg mangler gjennomføringsevne og vil ikke utelukke misstillitsforslag.

 

Send henne sammen med Siv Jensen og Mullah Krekar ut av landet. Så kan de sitte på samme fly og true hverandre (direkte eller indirekte) på livet.

 

Nå er det et hardkjør mot politiinspektør Øistein Mæland:

 

http://www.dagbladet.no/tag/%C3%B8ystein_m%C3%A6land

 

 

Nekter å svare på kritikken

 

- Øystein Mæland var politidirektør da det skjedde, sier Ingelin Killengreen, som var politidirektør i elleve år før 22.juli.

 

(Dagbladet): Da det smalt i regjeringskvartalet i fjor sommer hadde Øystein Mæland bare sittet som politidirektør i én måned. I 11 år tidligere var det Ingelin Killengreen som hadde ansvaret.

 

Da politidirektør Øystein Mæland i går ble spurt av Dagbladet hvordan han vurderer Killengreens ansvar, svarte han at «det har ikke vært i mine tanker å gå etter min forgjenger. Det får heller andre gjøre».

 

 

 

Hvor mye kan man utrette på en måned av ting som har vært utelatt i 11 år?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Samtidig er mitt ideelle varlingssystem slik:

 

Sentrale samfunnsinstitusjoner og politi har et varslingssystem med knapper av ulik farge.

 

Ved trykk på den blå knappen kobles beredskapstroppen i politiet inn.

 

Ved trykk på den orange knappen kobles forsvaret automatisk inn med helikoptre. Man har helikoptre i minimum hver landsdel og flere i en landsdel med sentrale samfunnsinstitusjoner. Ved trykk på denne knappen stormer bevæpned soldater ut i helikopteret utstryt for skarpe oppdrag. Mens de er i luften blir de briefet om oppdraget. Dette må være 24/7 vakt.

 

Ved trykk på den røde knappen kobles forsvaret inn, med F16 fly etc. Da er det krigs alarm.

 

Som regel er det bedre å trykke på knappen over enn under trusselbildet . Personale permitteres etter hvert som det ikke er bruk for dem.

 

Generell forutsetning: Forsvaret er også langt bedre egnet til å takle skarpe oppdrag enn Politiet. Det var lenge forvirring om man sto ovenfor en solo terrorist.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå fikk pressen med Vg i spissen sin vilje når det gjaldt politidirektøren. Men Erna går (med forbehold om at hun er sitert riktig) i en Vg artikkel lenger:

 

 

Nå tar hun bladet fra munnen, og hevder bestemt at flere av de store feilene kommisjonen avdekket ikke ville skjedd på hennes og Høyres vakt:

 

- Ingen kan si at 22. juli ikke ville skjedd, men kommisjonen slår fast at regjeringen har manglet gjennomføringskraft. De har ikke fulgt opp etter regjeringsvedtak. Vi ville sikret gjennomføring etter vedtak, sier Erna Solberg til VG Nett.

 

Stille spørsmål

 

Hun sier det er et tydelig politisk ansvar å sørge for at embetsverket og underliggende etater gjør jobben sin, og følger opp rutiner, planer og vedtak fra Regjeringen.

 

- Jeg ble anklaget for kanskje å være for ivrig på å ha kontroll over prosesser, men en statsråd må stille kritiske spørsmål til sitt eget embetsverk. Å ta ansvar innebærer også å være ute og snakke med etatene og stille spørsmål til mellomlederne for å være sikker på at politikken blir gjennomført, sier Solberg.

 

Hun fikk som kommunalminister tilnavnet Jern-Erna.

 

Ja la deg ikke lure av smilet til den dama. Hun er sikkert fornøyd med at ABB greier å fjerne hele regjeringen. Øistein Mæland var jo også en med sterke røtter i AUF, så han har indirekte vært et mål. Han fikk aldri vise hva som bodde i ham.

 

Erna åpner for mistillitsforslag mot Jens

 

Politidirektør Øystein Mæland har trukket seg

 

Willoch: Hold opp med å ansette politiledere uten erfaring

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10067705

 

Det er vel etterpåklokskap av Willoch. Det burde vel Willoch som en gammel mann sagt ved ansettelse av tidligere politidirektører. Jeg vet ikke hvilken justisminster som ansatte den forrige politidirektøren men regner man eksakt 11 år tilbake i tid, kommer man til august 2001. Bondevik II regjerte fra 19 oktober 2001 til 17 oktober 2005.

 

Professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Petter Gottschalk, mener det er naturlig at den tidligere politidirektøren går av som departementsråd.

 

Gottschalk, som blant annet har «kriminalpoliti» som et av sine forskningsområder, sier det var flere gode prosesser som stoppet opp i Politidirektoratet de siste årene Killengreen var leder. Som eksempel trekker han fram forsøket på å få til en ny etterretningsstrategi, som ble lagt fram i 2006.

 

- Dette skulle profesjonalisere norsk politi, og gjøre politiet i bedre stand til å følge med i flere ulike miljøer. Dette ble aldri gjennomført, noe en oppegående direktør hadde fått til, mener Gottschalk.

 

- Kokte bort internt

Også langtidsplanen «Politiet mot 2020» som ble lagt fram i 2008, som skulle styrke grunnbemanningen i politiet, «kokte bort internt», ifølge professoren.

 

- Hun er helt klart en medvirkende årsak til den situasjonen man i dag har i politiet, sier han.

 

Gottschalk tror ikke Killengreen vil gå av med det første.

 

- Man lar det gjerne gå litt tid, som til jul, og så trekker man seg med en helt annen begrunnelse, sier BI-professoren.

 

Ingelin Killengreen har ikke ønsket å kommentere kritikken fra Petter Gottschalk.

Kilde: http://www.bt.no/nyh...av-2749752.html

 

Siden nære relasjoner er opp i habilitets diskusjonen kan det jo være nærliggende å stille følgende spørsmål:

 

Siden begge er bergensere, hvor godt kjenner Erna Solberg og Ingelin Killigren hverandre?

 

Nå tar hun bladet fra munnen, og hevder bestemt at flere av de store feilene kommisjonen avdekket ikke ville skjedd på hennes og Høyres vakt:

 

De var da svært så skråsikkert utsagn i ettertid. Det er teoretisk og vi får aldri noe svar på det. Det kunne også vært verre. Etterpåklokskap i denne grusomme saken, er det klokskap eller populisme?

 

Erna Solberg. Er du sitert riktig. Jeg skjems av å bo i samme land som deg. Til orientering så har jeg ikke til hensikt å flytte,

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Samtidig er mitt ideelle varlingssystem slik:

 

Sentrale samfunnsinstitusjoner og politi har et varslingssystem med knapper av ulik farge.

 

Ved trykk på den blå knappen kobles beredskapstroppen i politiet inn.

 

Ved trykk på den orange knappen kobles forsvaret automatisk inn med helikoptre. Man har helikoptre i minimum hver landsdel og flere i en landsdel med sentrale samfunnsinstitusjoner. Ved trykk på denne knappen stormer bevæpned soldater ut i helikopteret utstryt for skarpe oppdrag. Mens de er i luften blir de briefet om oppdraget. Dette må være 24/7 vakt.

 

Ved trykk på den røde knappen kobles forsvaret inn, med F16 fly etc. Da er det krigs alarm.

 

Som regel er det bedre å trykke på knappen over enn under trusselbildet . Personale permitteres etter hvert som det ikke er bruk for dem.

 

Generell forutsetning: Forsvaret er også langt bedre egnet til å takle skarpe oppdrag enn Politiet. Det var lenge forvirring om man sto ovenfor en solo terrorist.

 

 

Så alt skal ordnes og fikses med knapper?

 

Mon tro - når den RødGrønne regjering er så glade i å ansette sine kamerater, hvordan det å trykke på fargede knapper kan ta seg ut - når alle er fargeblinde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så alt skal ordnes og fikses med knapper?

 

Der mått selvsagt være personell, prosedyrer og utstyr knyttet til disse knappene. Brannvesenet har vel klokker som ringer, så om der er for mange fargeblinde nordmenn kunne man jo hatt klokker som ringer med ulik lyd om du synes det er bedre. Den ene kunne jo hatt pengegaloppen som lyd. Ja de penga, ja de penga

 

Mon tro - når den RødGrønne regjering er så glade i å ansette sine kamerater, hvordan det å trykke på fargede knapper kan ta seg ut - når alle er fargeblinde?

 

Hvilke kamerater er det du snakker om. Må også de som trykker på disse knappene få godkjent og vise sin partibok før de kan trykke på den aktuelle knappen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Killengreen til Dagbladet: - Det er klart jeg har gjort feil

 

Ingelin Killengreen var øverste leder for det norske politiet i 11 år. I kveld brøt hun tausheten for første gang etter at 22. juli-kommisjonen kom med sin knusende rapport.

 

På Dagbladets spørsmål om hun kunne gjort noe annerledes i sine år som politidirektør, sier hun følgende:

 

- Det ville vært helt urimelig at jeg i løpet av en slik periode ikke begår feil. Det er klart at jeg har begått feil. Jeg kunne gjort ting bedre og det erkjenner jeg fullt ut. Det viktigste er om jeg har vært god og sterk nok til å stille viktige krav på vegne av politiet. Jeg har fremmet dem, men har selvfølgelig i etterkant spurt meg selv «gjorde jeg det godt nok»?

-Dypeste alvor

- Føler du deg personlig rammet av kritikken i rapporten?

- Jeg har vært politidirektør i mange år, og mange avgjørende prioriteringer og beslutninger har vært tatt. Det betyr selvfølgelig at jeg tar dette med det dypeste alvor, sier Killengreen til Dagbladet.

- Har du vurdert å gå fra din nåværende stilling?

- Jeg konsentrerer meg om den jobben jeg har i dag, og det er min viktigste prioritet.

- Har du blitt bedt om å forklare deg på stortinget?

- Jeg har ikke fått forespørsel om det, men om jeg blir bedt, vil jeg selvfølgelig gjøre det.

Hun innrømmer å ha vært i SMS-kontakt med nylig avgåtte politidirektør Mæland, men ønsker ikke å utdype hva de har diskutert.

- Dypt tragisk

På spørsmål om hvorfor hun har forblitt taus fram til nå, sier Killengreen til Dagsrevyen på NRK i kveld at det var Mæland som var direktør da rapporten ble lagt fram.

- Jeg synes ikke det var riktig av meg å kommentere. Jeg var redd det skulle skape forvirring om jeg kommenterte paralellt med de som behandlet dette.

Hun understreker at kommisjonens rapport var en gjennomtenkt og reflektert rapport.

- Den var mer alvorlig enn jeg trodde. Men jeg er også enig med den. Det er dypt tragisk for alle involverte.

- Tok mange vanskelige avgjørelser

- Hvorfor ble det ikke gjort noe mens du var direktør?

- Jeg tok mange vanskelige avgjørelser og prioriteringer. I ettertid er det enkelt å se at ting kunne vært gjort bedre, og rapporten påpeker svakheter. Min oppgave var å ta avgjørelser innenfor de rammebetingelsene jeg hadde, uttalte Killengreen til NRK.

Hun påpeker at hun har bidratt i intervjuer til kommisjonen, slik at noe liknende hendelser ikke skal skje igjen.

 

Ny politidirektør

 

Rett før klokka 21.30 i går kveld fikk Dagbladet bekreftet at politidirektør Øystein Mæland har trukket seg.

I dag ble Odd Reidar Humlegård (51) beordret til stillingen som ny politidirektør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...