Gå til innhold

Hvor kjøpe chromakey utstyr?


Anbefalte innlegg

Den er grei : ) Noen som har erfaring med lyskastere etc? Er dette settet jeg linket til ett godt kjøp?

Spørsmålet er vel hva du skal bruke det til? Trenger du greenscreen? Skal du bare fotografere? osv.

Hadde nok gått for litt kraftigere lamper, som dette settet med softbox'r og 2x 115W. Men teksten der er ganske uklar, vingler mellom 2x lamper og 3x lamper og er ikke klar på om pærene er 115W hver seg eller om det er for 2 pærer.

Du kan heller kjøpe noen løse paraplyer i tillegg hvis du trenger det.

 

Vanlig omregning av sparepærer er en fjerdedel av vanlig Watt.

45W=180W. 2x= I snaueste laget for foto eller film.

115W=460W. 2x= I underkant av 1000W som er Minimums grense.

 

Ett sett med tre lamper er bedre og lyssette med. Muligheten for å kjøpe kraftigere pære® (for f.eks. i teleskop arm stativ lyset) er jo der.

 

Bestilte selv det første du linker til, bare att jeg bestilte fra ebay, og med sort bakgrunn.

Kostet meg rett under 1300,- med frakt, og fikk ikke toll på det heller. :)

Så halv pris på ebay, gir deg mer penger til å bruke på andre ting f.eks :)

 

Link please? :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+512

Jeg bestilte dette settet http://www.nettkompi...x-6-meter-1500w den 26.12.2012 og fikk det levert i dag 28.12.2012. Så de har det på lager og leverer raskt :-)

 

Det ser ut til at Nettkompis kjøper dette fra www.hermeshine.com (ebay nettbutikk)

Utstyret bærer preg av å være billig og være fra Kina, men det fungerer, og det er jo hovedsaken! Så lenge man behandler dette litt forsiktig så har en nok utstyr for en god stund fremover.

 

Noen bilder:

1353258.jpeg

1353259.jpeg

1353260.jpeg

1353262.jpeg

1353263.jpeg

1353264.jpeg

 

den grønne bakgrunnen er laget at et tynt stofflignende greier. Det slipper gjennom lys, så det må plasseres mot en vegg eller annet for å få en jevn grønn overflate uten "hot spots"

Den har også en god del brettekanter etter pakking og frakt som absolutt bør fjernes på en eller annen måte. Har ikke fått sett på dette ennå. Kanskje den kan strykes forsiktig...

 

Her er også en liten test video hvor jeg ser sånn passe fjern ut og tester bakgrunnen:

Enjoy...

http://www.youtube.com/watch?v=A4VKBuDMJ7E

 

bruker foresten Adobe premiere Pro CS5.5 og Ultrakeyer til å keye....

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

Takk for bildene og testen. :thumbup:

Godt å høre at Nettkompis er rask på leveringen uten noe tull. Han har jo flere interessante produkter.

Morsomt å for en gangs skyld se ett av disse "Kina billige" settene i "virkeligheten".

Ser ut til å være god verdi i forhold til prisen.

 

Kan du teste hvor mye lys lampesettet med softboks gir for et vanlig DSLR i et portrett oppsett? Slik som ISO, Blender og lukker.

Sikkert mange som vil lure på om det er nok lys for et lite fotostudio som alternativ til Blits. For video blir jo forholdene litt anderledes enn for foto.

 

Chromakeyen ser jo bra ut selv med rynkete bakgrunn.

For å få bakgrunnen rynkefri uten å sette igang med strykejern (som kanskje kan skade stoffet?) så burde du prøve å få hengt det i spenn noen dager, ellers vil nok de rynkene bli der i evigheter.

Kanskje feste den ene enden med klesklyper i gardinstangen din og den andre enden på stativet. Spørsmålet blir vel om hvor mange dager du orker å leve med "grønt tak". :)

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Ved å key-e ut greenscreenen, legge på et nytt bilde av ønsket valg på et nytt layer og legge layeret under hovedlayeret. Veldig simpelt, tar 2 minutter.

 

 

Men tilbake til HornYkorN:

Frakt? Får man ikke frakt fra Norske nettbutikker liksom? ;)

 

 

Alle som handler fra utlandet får som regel frakt og moms på produkter på over 300kr.

Og alikevel handler "alle" fra utlandet, fordi det fortsatt ofte er billigere.

Lenke til kommentar

Ved å key-e ut greenscreenen, legge på et nytt bilde av ønsket valg på et nytt layer og legge layeret under hovedlayeret. Veldig simpelt, tar 2 minutter.

 

 

Men tilbake til HornYkorN:

Frakt? Får man ikke frakt fra Norske nettbutikker liksom? ;)

 

 

Alle som handler fra utlandet får som regel frakt og moms på produkter på over 300kr.

Og alikevel handler "alle" fra utlandet, fordi det fortsatt ofte er billigere.

Selvsagt, men blir ofte mer i frakt enn fra norske nettsider. Mener å huske at når jeg la en pakke på rundt 3000 nok i handlekurven fra tubetape, kom den endelige prislappen på underkant av 4000...

Lenke til kommentar

Hvis man sammenlikner prisen hos Nettkompis og Tube tape for omtrent det samme settet så blir prisen inkl. moms omtrent den samme.

Nettkompis; 3 x 6 meter greenscrenn + stativ og 3 lys x 115w. 3.650.- + frakt.

Tubetape; 3x4m greenscreen + stativ og 3 lys x 85W. $506.48 ~ 3535.- ink.moms + frakt.

Lengre greenscreen og kraftigere lys hos Nettkompis.

Det er ikke alt som er mye billigere i utlandet, spesielt når noe går istykker.

Veldig bra hvis flere ble oppmerksom på dette. Flott hvis vi kan opprettholde noen butikker i Norge også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Hadde grønt tak et par dager i romjulen da jeg hadde chroma key bakgrunnen hengende over hele stuen i håp om å få strukket ut brettekantene litt.Det hjalp vel litt kan man si.

1362569.jpeg

Nå har jeg rullet den sammen til en lang rull. Sjekker ut om det kanskje hjelper litt også. Ellers blir det kanskje å låne strykejernet fra min mor å teste ut om det går an å stryke dette stoffet, og i så fall ta de verste kantene.

 

Har noen flere bilder her i et album: http://imageshack.us/g/1/9953918/

Litt detaljbilder av lampe stativer + skruer, etc. Det er nok ikke det mest solide man kan få tak i, men det fungerer det til meg som bare skal bruke det for gøy/interesse og ikke til noe kommersielt.

 

Her er et bilde fra før jeg hang opp bakgrunnen til strekking:

1362564.jpeg

Det skal sies at en kan trenge litt plass når en driver med dette for å få plassert lampene langt nok vekk til sidene for å lyse opp bakgrunnen uten å lage "hot spots".

Min trange stue er ikke helt ideelt, men det fungerte jo til en viss grad.

Kunne ha strukket ut bakgrunnen litt for å få vekk de verste rynkene der. Var litt uheldig med stripene på piquet skjorten som ble litt keyet ut nå og da.

 

Dette er et klipp fra en testvideo som jeg har laget... som dere kan får se hvis dere lover å le med meg, og ikke av meg ;-) Det er ikke akkurat så enkelt å finne på noe artig å si/gjøre når en bare skal prøve det ut :-P

 

http://www.youtube.com/watch?v=EK6RbBfDmDc

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

Hadde grønt tak et par dager i romjulen da jeg hadde chroma key bakgrunnen hengende over hele stuen i håp om å få strukket ut brettekantene litt.Det hjalp vel litt kan man si.

Hei, og mange takk for oppdateringen, froskus.

Jeg synes resultatet ble ganske bra, ikke noe å si på keyingen din. :-)

 

Har du tenkt å henge det opp motsatt vei så har du mer areal som dekkes bak deg så blir det mer å bevege seg langs (sånn eksempelvis)?

 

Testvideoen var artig den - jeg lo ikke av deg, men med deg. Herlig avslutning med skyggetesten.

Lenke til kommentar

Hadde grønt tak et par dager i romjulen da jeg hadde chroma key bakgrunnen hengende over hele stuen i håp om å få strukket ut brettekantene litt.Det hjalp vel litt kan man si.

1362569.jpeg

Nå har jeg rullet den sammen til en lang rull. Sjekker ut om det kanskje hjelper litt også. Ellers blir det kanskje å låne strykejernet fra min mor å teste ut om det går an å stryke dette stoffet, og i så fall ta de verste kantene.

 

Har noen flere bilder her i et album: http://imageshack.us/g/1/9953918/

Litt detaljbilder av lampe stativer + skruer, etc. Det er nok ikke det mest solide man kan få tak i, men det fungerer det til meg som bare skal bruke det for gøy/interesse og ikke til noe kommersielt.

 

Her er et bilde fra før jeg hang opp bakgrunnen til strekking:

1362564.jpeg

Det skal sies at en kan trenge litt plass når en driver med dette for å få plassert lampene langt nok vekk til sidene for å lyse opp bakgrunnen uten å lage "hot spots".

Min trange stue er ikke helt ideelt, men det fungerte jo til en viss grad.

Kunne ha strukket ut bakgrunnen litt for å få vekk de verste rynkene der. Var litt uheldig med stripene på piquet skjorten som ble litt keyet ut nå og da.

 

Dette er et klipp fra en testvideo som jeg har laget... som dere kan får se hvis dere lover å le med meg, og ikke av meg ;-) Det er ikke akkurat så enkelt å finne på noe artig å si/gjøre når en bare skal prøve det ut :-P

 

 

 

Hehe spennende bakgrunn :)

 

Det kan dog være en fordel å ha litt kortere lukkertider når man skal keye. Man ser at motionblurren på deg blir grønn når du beveger deg med lukkertiden du hadde der ;)

 

Det kan også være en fordel å emulere dof på selve "set extension"-et. Altså at den stolpen/veggen/gulvet nærmest kamera blir svakt blurret ut, da vil det plutselig se mer realistisk ut :)

 

Ellers veldig morsomt å se :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Hei,

 

Filmer med Sony HDR-AX2000E. Hadde shutter speed på 1/50. Tenkte faktisk på det da jeg satt og redigerte at å justere opp lukkerhastigheten kunne hjelpe på dette med motion blur.

 

Å simulere dof var en god idé ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...