Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er Matematikk X lett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Matematikk X lett (i synet av en som har R2)? Hvilken bok brukes?

Hvordan foregår eksamen?

 

De som har tatt R2 har et dårlig grunnlag for å uttale seg om X, da faget tar opp tema som ikke er pensum i noen andre mattefag (med unntak av statistikkdelen, der noe er å finne i S1/S2 som Yumekui sier.)

 

Jeg har ikke selv hatt Matematikk X, men jeg har hatt om de emnene som matematikk X tar opp på universitetet. Hvis du har tenkt å studere noe som involverer matte senere så ville jeg absolutt tatt X-matten. Det gir deg en innføring i emner som du uansett kommer til å lære om på universitetet. Det vil også i noen tilfeller utfylle det dere driver med i R1 og R2.

 

Det er i hovedsak tre hovedtema i X-matten:

 

- Tallteori, som dreier seg om egenskaper ved de hele tallene. Man ser på noen sentrale ting som delbarhet (når går et tall opp i et annet?), faktorisering, primtall og egenskaper ved dem, kryptering av informasjon (en av de store anvendelsene av tallteori), løsning av ligninger der de ukjente skal være hele tall

 

- Komplekse tall, som dreier seg om en utvidelse av de "vanlige" reelle tallene. Man introduserer en ny "enhet", nemlig den imaginære enheten i, som er definert som at i^2 = -1 -- eller med andre ord at i er roten av -1. Man lærer mange regneregler for disse tallene, og man lærer forskjellige måter å uttrykke tallene på. Det er et forholdsvis teoretisk pensum, og det er nok ikke før i senere studier du vil se hva fordelen er med å introdusere disse tallene.

 

- Statistikk, som tar for seg mer avansert statistikk enn den sannsynlighetsregningen man møter på i R1/R2. Stokastiske variabler, forventningsverdi, sannsynlighetsfordelinger osv. er pensum.

 

Såvidt jeg vet er det kun muntlig eksamen i dette faget.

 

Når det gjelder bøker så har de tre store forlagene (Aschehoug, Gyldendal og Cappelen) bøker for Matematikk X. Jeg har selv lest "Sinus X" fra Cappelen og "Matematikk X" fra Aschehoug. Jeg foretrekker helt klart sistnevnte selv, men dette er jo individuelt ofte. Aschehoug har lagt ut de to første (av totalt tre :p) kapitler her: http://www.aschehoug.no/?marketplaceId=100&languageId=1&siteNodeId=31598465 (Bla ned til tabellen som heter "UTDRAG AV VG2-BØKER".)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er Matematikk X lett (i synet av en som har R2)? Hvilken bok brukes?

Hvordan foregår eksamen?

 

De som har tatt R2 har et dårlig grunnlag for å uttale seg om X, da faget tar opp tema som ikke er pensum i noen andre mattefag (med unntak av statistikkdelen, der noe er å finne i S1/S2 som Yumekui sier.)

 

Jeg har ikke selv hatt Matematikk X, men jeg har hatt om de emnene som matematikk X tar opp på universitetet. Hvis du har tenkt å studere noe som involverer matte senere så ville jeg absolutt tatt X-matten. Det gir deg en innføring i emner som du uansett kommer til å lære om på universitetet. Det vil også i noen tilfeller utfylle det dere driver med i R1 og R2.

 

Det er i hovedsak tre hovedtema i X-matten:

 

- Tallteori, som dreier seg om egenskaper ved de hele tallene. Man ser på noen sentrale ting som delbarhet (når går et tall opp i et annet?), faktorisering, primtall og egenskaper ved dem, kryptering av informasjon (en av de store anvendelsene av tallteori), løsning av ligninger der de ukjente skal være hele tall

 

- Komplekse tall, som dreier seg om en utvidelse av de "vanlige" reelle tallene. Man introduserer en ny "enhet", nemlig den imaginære enheten i, som er definert som at i^2 = -1 -- eller med andre ord at i er roten av -1. Man lærer mange regneregler for disse tallene, og man lærer forskjellige måter å uttrykke tallene på. Det er et forholdsvis teoretisk pensum, og det er nok ikke før i senere studier du vil se hva fordelen er med å introdusere disse tallene.

 

- Statistikk, som tar for seg mer avansert statistikk enn den sannsynlighetsregningen man møter på i R1/R2. Stokastiske variabler, forventningsverdi, sannsynlighetsfordelinger osv. er pensum.

 

Såvidt jeg vet er det kun muntlig eksamen i dette faget.

 

Når det gjelder bøker så har de tre store forlagene (Aschehoug, Gyldendal og Cappelen) bøker for Matematikk X. Jeg har selv lest "Sinus X" fra Cappelen og "Matematikk X" fra Aschehoug. Jeg foretrekker helt klart sistnevnte selv, men dette er jo individuelt ofte. Aschehoug har lagt ut de to første (av totalt tre tongue.gif) kapitler her: http://www.aschehoug...NodeId=31598465 (Bla ned til tabellen som heter "UTDRAG AV VG2-BØKER".)

 

Allerede begynt å angre på at jeg ikke valgte aschehoug... Boka Virker mye mer rettet mot eksamen enn Sinus:\

Lenke til kommentar

 

Det ser ikke altfor vanskelig ut, du kan jo ta en titt på sammendragene for hvert kapittel:

 

http://sinusx.cappel...m.no/index.html

 

Kapittel 5 og 6 (sannsynlighet og statistikk) er jo pensum i S2, og muligens i S1/R1 òg for sannsynligheten, så disse burde ikke være så mye vanskeligere enn R2.

 

Vil si du er litt på villspor i hva du antyder. Pensumet i X er ganske forskjellig fra det man opplever i R-fagene. Man kan si at den store forskjellen mellom R og X er at R tar for seg kalkulus, mens X fokuserer på tallteori. Til tross for at de sammenflettes noe på høyskolenivå, så er feltene ganske forskjellige.

 

Hvorvidt X er lett er et litt villedende spørsmål. Det er ikke noe man kan svare ja/nei på, siden det kan være lett for noen og vanskelig for andre.

 

Jeg vil påstå at hvis du har karakter B eller bedre (dvs. 5 eller bedre med tallkarakterer) så burde du virkelig vurdere å ta X, for det er et interessant felt, og det er mange aha-opplevelser der hvis man prøver å forstå stoffet. Underholdende om ikke annet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt, X-faget og R-fagene er ikke direkte sammenlignbare. R-fagene har til hensikt å produsere ingeniører, mens X-faget er mer matematikk for matematikkens skyld, og i en viss grad litt "renere". For all del, ta matematikk X dersom du er interessert. Det ble ikke satt opp på skolen der jeg gikk, så det er ikke alle som får muligheten til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...