Gå til innhold

Prosjekt NanoComputer


Anbefalte innlegg

ENDELIG! Hovedkort i Nano-ITX-utforming er i hus.

Jeg har byttet til meg et VIA EPIA-NX12000EG.

 

post-108681-0-59492300-1325197492_thumb.jpg

 

post-108681-0-08774200-1325197495_thumb.jpg

 

Hovedkortet måler 17x17x5cm, og har en enkjernet "Via Eden" på 1.2GHz. Ingen kraftpakke, med andre ord. Maks minne er 1 GB, og kortet har VGA som eneste skjermutgang. Siden jeg er så godt i gang med HTPC-en min, så tror jeg Via-kortet gjør seg bedre som server.

 

En av de fine tingene med hovedkortet er at det kun har én fast IO-port(nettverk). Alt annet kan monteres hvor enn jeg vil. Det er med andre ord muligheter for et relativt spesielt kabinett, uten å miste porter. Den første planen var å montere hovedkortet i en PowerMac G4 Cube, men siden de er vanskelige å få tak i, så er det muligens utelukket. I utgangspunktet, så tror jeg et plexiglasskabinett med to harddisker blir en god start. OS tror jeg at jeg kjører fra et CF-kort.

 

Et par problemstillinger å regne med er at Via har meget dårlig støtte for Linux. Det kan derfor hende at jeg må kjøre WinXP eller W2K3 Server fra en av harddiskene. En annen ting er at det er dyrt med plexi.

 

NB! Legger ut dette som en foreløpig førstepost. Den kommer til å bli kraftig overhalt så fort kabinettbygging er i gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...