Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkeligste frysing skjer, uansett hardware!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det hele begynte med at jeg fikk hovedkort, cpu og skjermkort av en kamerat. Jeg fikk vite at pc-en hadde en forbannelse over seg: Den fryser seg under spill. Jeg investerte i ny strømforsyning, harddisk og ram. Pc-en var oppe og gikk, men forbannelsen lot ikke vente lenge på seg, og pc-en gikk i frys under f.eks. Battlefield 2.

 

Jeg kjøpte nytt hovedkort og problemet var løst. Etter omlag 4-5 mnd. kom symptomene dog tilbake for fullt. Nå vet jeg ikke mine arme råd og spør derfor her.

 

Jeg har prøvd et tilsvarende skjermkort og det samme skjer. BIOS(på begge hk-ene) og alle drivere er oppdatert.

 

Det virker som pc-en fryser kun i spill. Tidligere pc-eier hadde opplevd problemet hyppigere mens Ventrilo kjørte. Jeg har ikke merket frys i prime95 eller 3Dmark. Selve fryset kjennetegnes ved at siste lydfrekvens gjentas høyt (pipete lyd) og skjermbildet fryser. Ingen taster fungerer.

 

Det eneste som ikke er forsøkt byttet er prosessor og dens Zalmanvifte. Kan det tenkes at det er CPUen som bærer med seg pesten? I så fall, hvordan få den testet? Og hvorfor tok det såpass lang tid før epedemien smittet til det nye hovedkortet?

 

ALL hjelp, tanker og respons mottas med et stort takk.

 

 

Litt kjapp HW-info:

  • CPU: Intel E8400 Core2Duo
  • ASUS P5QPL-AM. Socket 775.
  • Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4GB
  • Samsung Spinpoint F3 hovedharddisk
  • Corsair TX750W
  • XFX GTX260 "Black edition"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke Ballistix ha 2.2V ?

Eller er det de nyere "sports" ?

Hva er artikkel nummeret på minnet ditt ?

 

Sjekk spesifikasjonene på "dine" hos crucial.com

Auto i BIOS på hovedkortet for vdimm voltage setter ikke dette - det må du overstyre selv.

 

Sett med 2x1GB gule ballistix

Sjekket med crucial memory advisor - da kom dette opp :

This part BL2KIT12864AA804 is not compatible.

View compatible parts for the P5QPL-AM.

 

Er det 2x 2GB eller 4 x 1GB ballistix du har ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke Ballistix ha 2.2V ?

Eller er det de nyere "sports" ?

Hva er artikkel nummeret på minnet ditt ?

 

Sjekk spesifikasjonene på "dine" hos crucial.com

Auto i BIOS på hovedkortet for vdimm voltage setter ikke dette - det må du overstyre selv.

 

Sett med 2x1GB gule ballistix

Sjekket med crucial memory advisor - da kom dette opp :

This part BL2KIT12864AA804 is not compatible.

View compatible parts for the P5QPL-AM.

 

Er det 2x 2GB eller 4 x 1GB ballistix du har ?

2V står det på produktinfoen hos Komplett.

BL2KIT25664AA80A

 

Min er 2x2GB. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=361531

 

Mitt første hovedkort på denne pc-en (det jeg fikk av kameraten) er et Asus P5K SE. Kan det være at minnet ikke er kompatibelt med noen av disse hovedkortene? Isåfall burde vel problemet dukket opp langt tidligere?

Jeg leste ikke hvordan operativ system du bruker, men en formatering etter 4-5mnd skader ikke.

 

Du kan også prøve en ny/annen OS harddisk, harddisker lever ikke evig.

.

Formatering er ikke cluet. Formaterte sist for vel 2 uker siden og gjør det jevnlig hele året. Har ikke prøvd på en annen harddisk, men tviler på at problemet ligger her. Forrige pc-eier hadde jo også sin egen HDD å bruke, og opplevde samme problem.

 

 

Tusen hjertelig takk for eksemplarisk respons! Det hjelper på humøret å få god hjelp. :yes:

Lenke til kommentar
Selve fryset kjennetegnes ved at siste lydfrekvens gjentas høyt (pipete lyd) og skjermbildet fryser. Ingen taster fungerer.

 

Dette er akkurat samme som skjer når skjermkort el skjermkort driveren stopper opp.

Med nvidia kort er det kalt på "folkemunne" infinite nvdisp loop.

 

Sikker at pci frekvensen er låst på 100.0 (at ikke hovedkortet overklokker noen av system bussene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selve fryset kjennetegnes ved at siste lydfrekvens gjentas høyt (pipete lyd) og skjermbildet fryser. Ingen taster fungerer.

 

Dette er akkurat samme som skjer når skjermkort el skjermkort driveren stopper opp.

Med nvidia kort er det kalt på "folkemunne" infinite nvdisp loop.

 

Sikker at pci frekvensen er låst på 100.0 (at ikke hovedkortet overklokker noen av system bussene).

På det nåværende hovedkortet (som var blant de billigste 775), har jeg ikke noen innstillinger som viser pci-frekvens. Kan godt hende jeg har denne muligheten i det gamle Asuskortet.

 

"Testskjermkortet" mitt er også et GTX260, men dette et Gainward med standard klokkeinnstillinger.

 

Legger ved bilde av de innstillingene i BIOS som jeg tror er mest relevante(?)

post-91083-0-13182300-1320697389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det hele begynte med at jeg fikk hovedkort, cpu og skjermkort av en kamerat. Jeg fikk vite at pc-en hadde en forbannelse over seg: Den fryser seg under spill.

 

 

Altså - det eneste du har igjen fra "kameraten" er hans C2D E8400 cpu ?

 

Er vel den som er problemet da.

 

Slå av intel speedstep (EIST) og sett vcore manuelt.

Prøv å sett spenningen manuelt , kanskje den fusker med det som nå er auto tilført spenning.

 

 

Sjekk med cpu-z hva den får både på idle og i load ved auto setting slik at du har noe å forholde deg til.

 

Ofte vdroop under load man må kompensere for.

 

Hvis ikke dette hjelper heller må cpu sjekkes for bøyde/knekte/kortsluttede pin(s).

 

 

Test med prime95 (64bit)

post-35394-0-13035800-1320945860_thumb.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig. Kun CPU som nå er "gammel".

 

Slo av Speedstep og satt vcore manuelt til 1.1250. Satt FSB til 300, så den kjører på 2,7GHz. Fikk også satt PCIE til 100. Får opp maksimum 1.192V på Core i CPU-Z. Går heller ikke over dette i BF3 (kjørte det i Window-mode). Jeg spilte i ca 20 minutter i vindu, så skiftet jeg til fullscreen. 2 min etterpå frøys den. Kan det være en sammenheng?

 

Jeg har kjørt prime95 tidligere og dette gikk glimrende. Men skal ta en runde igjen nå.

 

Men jeg tror problemet først og fremst oppstår når spillene kjører i fullscreen.

Lenke til kommentar

Hva står i windows eventlog - application og system for de tidspunkene hvor det er blitt stopp/freeze.

 

Og vg prøv med noe annet enn BF3.For her er det usikkerhet om frysing skyldes spillet (punkbuster , punkbusterservere e.l)

Se:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1389835

http://www.gamefaqs.com/boards/960869-battlefield-3/60785449

og

http://www.evenbalance.com/index.php?page=dl-bf3.php

 

 

 

Kan og hende det er din PSU som ikke er helt bra.

Ref

http://www.tomshardware.co.uk/forum/257693-13-computer-freezes-random-playing-games-help

 

So....after almost 2 months of troubleshooting that included RMA'ing every major component of my system (Motherboard, GPU, PSU, RAM, CPU) the problem has finally been resolved.

 

I originally had a 750w PSU that obviously wasn't sufficient to run my rig. I figured this out a week after I purchased the system at which time, I purchased the Corsair 1000w PSU. Being that I replaced the PSU early on due to insufficient wattage, it never crossed my mind that the new PSU could actually be defective (especially since all voltages in the BIOS were completely normal)...

 

Seeing as my symptoms kept pointing to a power supply issue, I bit the bullet and purchased a completely new PSU (different brand, slightly different wattage, completely new unit). Since connecting everything to the new PSU, my computer has run perfectly. It still frustrates me to no end that there was no real way for me to troubleshoot this issue and by dumb luck (and a lot of RMA shipping costs later) I was able to figure it out.

 

So super, check with your motherboard manufacture first to ensure that your PSU has sufficient wattage to run your system and that your voltages read normal in the BIOS. If you are still experiencing the same issues, I would try and obtaining and completely new power supply to see if that helps.

 

Thanks all for your help. My nightmare is officially over

En Corsair HX1000 som faktisk var synderen ...

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Hadde bare en 360W og en 400W PSU og prøve, men dette ble for lite til å i det hele tatt få start på maskina.

 

Jeg googla litt rundt og leste at problemet også kunne skyldes lydkortet. Jeg kjøpte da et ekstern lydkort for å se, og det ser ut til at dette var problemet. Jeg disablet det interne og bruker nå kun det eksterne. Ingen frysing etter 2 runder BF3. Før fryste den på under 1 runde.

 

Tusen takker for veldig god hjelp! Spesielt takk til deg, syar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...