Gå til innhold

Nå vil de dominere skjermmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge prisene går nedover og du får en bedre skjerm for en gitt pris over tid er dette bare bra.

 

Nå medfører konsolidering i færre aktører litt for ofte det motsatte, nemlig at prisen går opp. Om det f.eks er bare tre reelle produsenter av paneler/skjermer er det mye enklere for disse tre å justere tilbud i markedet slik at det blir en marginal underdekning. De trenger ikke en gang å snakke sammen for å klare dette og således heller ikke risikere å bli beskyldt/dømt for kartellvirksomhet. Er det 5 - 6 aktører så vil slik "ikke avtalt" koordinering være langt vanskeligere.

Lenke til kommentar

Så lenge prisene går nedover og du får en bedre skjerm for en gitt pris over tid er dette bare bra.

 

Nå medfører konsolidering i færre aktører litt for ofte det motsatte, nemlig at prisen går opp. Om det f.eks er bare tre reelle produsenter av paneler/skjermer er det mye enklere for disse tre å justere tilbud i markedet slik at det blir en marginal underdekning. De trenger ikke en gang å snakke sammen for å klare dette og således heller ikke risikere å bli beskyldt/dømt for kartellvirksomhet. Er det 5 - 6 aktører så vil slik "ikke avtalt" koordinering være langt vanskeligere.

Sant nok, men de har store ambisjoner. For å bli markedsledende må man nesten gi mye for penga i form av enten design, funksjonalitet, eller ytelse. På skjermer er det ikke så veldig mye design inne i bildet, funksjonaliteten kan alltids bli bedre med raskere innmat, men ytelsen er jo der ting aldri kan bli bra nok.

Lenke til kommentar

Nå betyr ikke konsolidering at utvikling stopper opp - eller i det hele tatt bremses. Poenget mitt er bare at konsolidering ofte ikke er positivt for sluttbruker (forbruker). Selskaper ønsker klart å bli markedsledende, men ikke for en hver pris. Mer sentralt enn å bli markedsleder er å ha god avkastning på kapitalen. Ender et segment ut med f.eks 3 store aktører som egentlig har 95 % av markedet så kan det fort ende med en tilstand der det å øke markedsandeler har så stor kostnad at man heller lar den etablerte likevekten bestå. Med få aktører er denne likevekten (i såkalte ikke kooperative spill, Nash-likevekt) relativt lett å se, og også å "estimere" hva mottrekk blir. Vil den konsoliderte aktøren prøve å ta markedsandeler med priskrig, vil Samsung og LG trolig gjøre det samme - med resultat at ingen tjener noe i det hele tatt, og markedsandelene vil være omtrent de samme etterpå. Sannsynligheten er da stor for at ingen av aktørene prøver å gjøre noe spesielt på det område.

 

Nylanseringer vil uansett skje, fordi det gir en kortvarig differensieringsmulighet (design, funksjonalitet, ytelse), som gir høyere inntjening i den første perioden. Hvor de andre aktørene ikke kan reagere direkte.

 

Ellers er det slik at desto mindre "differensieringsmuligheter" det finnes, desto større sannsynlighet for at konsolidering medfører ulempe for forbruker, f.eks i form av høyere priser enn i en situasjon med lavere konsolideringsgrad.

 

Derfor er jeg prinsipielt kritisk til for sterk konsolidering - selv om det i visse bransjer er umulig å unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...