Gå til innhold

Hvordan bli bedre i engelsk?


Tesio

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Er det noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan bli bedre i engelsk? Jeg snakker engelsk godt, og forstår mer enn det jeg snakker. Problemet mitt er at språket mitt er veldig simpelt (Barne/Ungdomsskole-nivå, grammatikk suger, blander ord osv.), og jeg skal begynne på høgskolen til høst. Jeg har planer om å studere i utlandet om et par år, og ønsker å lære å snakke/skrive engelsk innen det. Et annet problem jeg har, er å huske ord, som gloser. Jeg kunne mange før, men glemmer de så fort. Hva kan jeg gjøre for å bli bedre i engelsk? Lese engelske bøker? Spille spill som MMORPG? Vil helst ikke dra på et kurs..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer neppe til å få et imponerende ordforråd mens du spiller WoW :p

 

Du kan feks. lære deg 5 nye ord hver dag, eller sitte på http://www.vocabulary.com/ 5-10 min hver dag når du kjeder deg. Eventuelt google noe som "advanced englihs vocabulary" og prøve å pugge litt hver dag.

 

Å lese bøker kan være en god måte å lære nye ord ja, bare søk opp ord du ikke forstår, forfattere har vanligvis et godt ordforråd.

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Er det noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan bli bedre i engelsk? Jeg snakker engelsk godt, og forstår mer enn det jeg snakker. Problemet mitt er at språket mitt er veldig simpelt (Barne/Ungdomsskole-nivå, grammatikk suger, blander ord osv.), og jeg skal begynne på høgskolen til høst. Jeg har planer om å studere i utlandet om et par år, og ønsker å lære å snakke/skrive engelsk innen det. Et annet problem jeg har, er å huske ord, som gloser. Jeg kunne mange før, men glemmer de så fort. Hva kan jeg gjøre for å bli bedre i engelsk? Lese engelske bøker? Spille spill som MMORPG? Vil helst ikke dra på et kurs..

 

Bli kjent med noen utenlandske, og snakk engelsk med dem over internett. MMORPGer som WoW kan hjelpe deg med å få kontakt med personer rundt omkring i verden.

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Er det noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan bli bedre i engelsk? Jeg snakker engelsk godt, og forstår mer enn det jeg snakker. Problemet mitt er at språket mitt er veldig simpelt (Barne/Ungdomsskole-nivå, grammatikk suger, blander ord osv.), og jeg skal begynne på høgskolen til høst. Jeg har planer om å studere i utlandet om et par år, og ønsker å lære å snakke/skrive engelsk innen det. Et annet problem jeg har, er å huske ord, som gloser. Jeg kunne mange før, men glemmer de så fort. Hva kan jeg gjøre for å bli bedre i engelsk? Lese engelske bøker? Spille spill som MMORPG? Vil helst ikke dra på et kurs..

 

Det beste tipset mitt for å lære seg bedre engelsk, både vokabular og setningsoppbygning, er rett og slett det å bo i utlandet og omgås engelsk-talende mennesker. Det har du jo planer om om et par år og da vil det ikke gå lange tiden i utlandet før den språk-biten er på plass. Så lenge du behersker språket greit på forhånd, og det forklarer du jo selv, så trenger du ikke egentlig bekymre deg for mye på forhånd :).

Lenke til kommentar

For meg, så er den beste måten å lære noe på nettopp det å bruke det mye. Learning by doing.

 

Bruk og les mye engelsk. Ord som du ikke forstår på én side, slår du opp i en ordbok og lærer. Den gangen du klarer å forstå én hel side i en bok, så vet du at du har gjort et fremskritt. Man lærer nok ikke spesielt mye "riktig" engelsk ved å spille WoW. Da tenker jeg på kommunikasjon. Har inntrykk av at mye av kommunikasjonen som foregår mellom spillere i spill, har generelt et preg av forkorta ord og "dialekt". Ved å stadig bruke forkortelser som f. eks. "Y og u" med flere, gjør deg ikke bedre i engelsk.

 

Når du først gjør noe - gjør det skikkelig! :)

Lenke til kommentar

Hei, det ser ut som du har fått endel gode forslag allerede :)

 

Jeg husker det som fikk meg veldig god i engelsk var at ca i 7.klasse så oppdaget jeg et band jeg likte musikken til veldig godt, og jeg ble så interessert og oppslukt at jeg satt flere timer hver dag på nettet og leste om dette bandet (det var på den tiden man måtte ringe seg opp på telefonlinjen for å koble seg på nett, og betale minuttpris, til mine foreldres milde irritasjon :p )

 

Jeg husker jeg satt og leste, og for hvert ord jeg ikke fortos skrev jeg det ned og sjekket det opp i en engelsk ordbok. Ikke på nett, men i en fysisk bok. Jeg vet ikke, men jeg tror kanskje noe av den prosessen av å måtte bla seg frem og finne det faktiske ordet i en bok, gjorde sitt til at de satt bedre. Når jeg fant ordet jeg lette etter skrev jeg det ned på et ark, for "senere referanse". Jeg leste artikler, historier, sangtekster, intervjuer og biografier, og på en drøy måned gikk jeg fra å være en god elev i engelsk til å bli en av de beste i klassen - og det var kun pga det jeg gjorde på fritiden selv, og ikke leksene.

 

Jeg tror det store cluet er å finne en ting man synes er interessant, og så lese om det. Det må jo selvfølgelig være relevant til engelsk språk. om man er veldig interessert i norsk kommunal politikk for eksempel, så tviler jeg på at man finner så mye om det på engelsk.. Men la oss si at man er interessert i filmproduksjon, eller utelivsbranje, eller aksjer eller hva som helst, så les om dette på engelske sider på nettet. Og sitt med en ordbok tilgjengelig, eller ha en oppe i en annen fane på nettleseren.

 

Man lærer også mye passivt når man ser på film/serier, hører på musikk osv, uten at man helt er klar over det.

 

En anekdote, men de siste to årene har jeg studert Japansk språk ved Universitetet i Oslo, og jeg kan med hånden på hjertet si at japanske filmer og tv serier, musikk og radioprogrammer har vært mye av hovedkilden til at jeg har fått et godt øre for ordlyden av språket, samt ordforråd og forståelse av grammatikk. Professoren vår sa til og med til oss at vi burde høre japansk musikk hver dag, og se på japanske tv serier :) Et annet tips er å skrive mye engelsk. Du kan for eksempel skrive dagbok på engelsk, eller bare skrive historier, om du liker det. Ordforrådet blir bedre og ordene kommer til å sitte når man bruker de oftere, og skriver de oftere. Et enkelt råd er "Les. Skriv. Repetér."

 

Derfor vil mitt råd være å se mye engelsk-talende film, høre mye engelsk musikk, kanskje radio hvis man har mulighet til det.

Hvis du allerede taler på ungdomsskole/videregående nivå kommer man langt med det: Og dit man kommer forstår de selvfølgelig at engelsk ikke er morsmålet ditt, så de vil nok også være immøtekommende med å hjelpe deg og forstå deg :)

 

Håper det hjalp, og lykke til med egenstuderingen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...