Gå til innhold

Rettighet til konkurransebilder


Pim

Anbefalte innlegg

I de fleste fotokonkurranser så er det begrenset hvilke rettigheter

arrangøren får til innsendte bilder.

 

Hva mener dere om Hurtigrutens krav på rettigheter i sin konkurranse, er

dette en fotokonkurranse eller skjult tyveri av rettigheter:

 

"Ved å sende inn bilder, bekrefter fotografen å være bildets/bildenes rette eier og rettighetshaver, og samtykker til at Hurtigruten får ubegrenset bruksrett (lisens) til innsendte bilde/bilder slik at disse kan benyttes vederlagsfritt av Hurtigruten ASA. Med bruksrett menes rett til å endre, redigere, eksemplarfremstille og tilgjengeliggjøre bildene til allmennheten uten tids -eller mediebegrensninger, samt rett til å videreoverdra bruksretten til tredjepart. Hurtigruten ASA kan herunder bruke bildene på ethvert territorium både under og etter fotokonkurransens opphør, og både til fysiske og elektroniske profilerings- og markedsføringstiltak."

 

PIMPIM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har satt meg inn i det, så virker det som en grei måte for Hurtigruten i å skaffe seg masse gratis reklamemateriell. De trenger bare å "betale" en person i form av en premie, mens de i realiteten har hundrevis (?) av fotografer som jobber gratis for dem.

 

Kjedelig rip-off for dem som sender inn bilder, taper, men får se sine bilder bli brukt i alt fra brosjyrer til kinoreklame.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da husker du trorlig feil, for TV2/Storm/Bergans sin konkurranse omtaler bare at bildene kan brukes ifm konkurransen, altså til å promotere konkurransen og ellers presenteres ifm å presentere vinnerne osv og ikke at innsendte bilder fritt kan brukes av Bergans/Tv2/Storm

 

 

 

Det tar deg forøvrig ca 20 sekunder å sjekke slikt på storm sine sider før du kaster ut omtrentlige påstander som dette. Din type uttalelse er internetts store svakhet. Dersom ingen tar seg tid til å verifisere og evt påtale faktafeil av denne typen vil den bli stående som svertende for de selskaper/personer/ting/ osv som omtales. Oppfordrer derfor samtlige gjøre en vurdering og evt faktasjekk før man slenger halvgjennomtenkte ikkeverifiserte påstander ut på nettet....

 

 

 

 

 

(Og nei, jeg har ingen forbindelse med hverken Storm, Bergqans eller Tv2)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Da husker du trorlig feil, for TV2/Storm/Bergans sin konkurranse omtaler bare at bildene kan brukes ifm konkurransen, altså til å promotere konkurransen og ellers presenteres ifm å presentere vinnerne osv og ikke at innsendte bilder fritt kan brukes av Bergans/Tv2/Storm

 

 

 

Det tar deg forøvrig ca 20 sekunder å sjekke slikt på storm sine sider før du kaster ut omtrentlige påstander som dette. Din type uttalelse er internetts store svakhet. Dersom ingen tar seg tid til å verifisere og evt påtale faktafeil av denne typen vil den bli stående som svertende for de selskaper/personer/ting/ osv som omtales. Oppfordrer derfor samtlige gjøre en vurdering og evt faktasjekk før man slenger halvgjennomtenkte ikkeverifiserte påstander ut på nettet....

 

 

 

 

 

(Og nei, jeg har ingen forbindelse med hverken Storm, Bergqans eller Tv2)

Velkommen til dovendyrenes stamsted, forumet... :)

Lenke til kommentar

Norges Dykkerforbund hadde slike reglar, eg kontakta dei på epost og fekk bekrefta at dei ikkje kom til å bruke upremierte bileter, og at dei tok med seg kritikken videre til evt neste gang dei skulle arrangere fotokonkurranse.

 

Ser at også Strandafjellet skisenter har same reglane. Eg kjem ikkje til å delta i konkurranser der upremierte bileter kan brukast av arrangør!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...