Gå til innhold

Mine 3D erfaringer så langt


Anbefalte innlegg

Har i det siste sett Tron Legacy, Resident Evil: Afterlife, Piranha og et par IMAX natur filmer i 3D på Philips 9000 serie TV (aktiv lukkersystem). Forholdene var optimale. Nesten totalt mørke og jeg eksperimenterte litt med avstanden til TV.

 

Jeg er ikke imponert. 3D er en slitsom affære. Ting som stikker for langt ut av skjermen er umulig å fokusere på. Det er bare et lite område midt i scenene som er skarpe, resten av landskapet er uklart. Det blir som å sitte å se igjennom et forstørrelses glass. Ved standard lysstyrkeinstilling er bildene så mørke at detaljer forsvinner ved optimal avstand for 3D så man må justere opp lysstyrken ganske kraftig. Jeg satte TVn på Gaming mode og det hjalp, men dette går hardt utover kontrast kvaliteten. Mange scener som rett og slett virker kunstige og rare. Mange 3D objekter utenfor fokus området i midten virker bare forstyrrende som "fluer" i synsfeltet.

 

Tron Legacy fungerte best trolig fordi landskapet bare er streker av lys i mange scener. Det er tydelig at alle 3 spillefilmene er produsert spesielt med hensyn på å fremheve det kule og morsomme med 3D og lykkes tidvis med dette. Alikevel foretrekker jeg 2D versjonene som filmopplevelser.

 

Jeg hevder at slik som teknologien er nå er 3D utstyr penger ut av vinduet for filmelskeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Philips sin 58" 21:9 TV.

 

Og sliter med å finne riktige innstillinger.

Til nå har jeg funnet at Naturlig gir det beste 3D bildet. Hvilke brukte du?

 

Piranha var totalt umulig å se i 3D, konverteringer er rett og slett elendig.

Har ikke sett Tron enda, venter på en kompis. Har sett litt på Resident Evil, virker å ha meget bra 3D bilde. Så A Christmas Carol her om dagen, og i lyse partier så er bildet fantastisk, mens det er mye ghosting i mørke partier.

 

Har Xpand sine universal briller, og ikke Philips sine egne. Men det skal ikke ha noe å si, siden det er Xpand som lager alle aktive 3D briller til alle produsentne, de leverer i hvertfall glassene osv.

Lenke til kommentar

Jeg har testet 3D på en Phillips' 40 tommer (Philips 9000 Series 40PFL9705 LED TV) og Philips' egne briller, men brillemerket skulle vel ikke ha noe å si. Enten funker de eller så funker de ikke.

 

Har ikke testet forskjellige innstillinger for farge og slikt. Reagerte bare på at lysstyrke var et problem og det "løste" jeg ved å bruke forehåndsinnstillingen som heter "Spill" fordi jeg vet at det skrur opp brightness/gamma.

 

Kan ikke si jeg hadde spesielle problemer med Piranha. Synes den var småmorsom og relativt bra laget innenfor de begrensningene jeg allerede har nevnt. Naturfilmene var skikkelig ille. Fargene fløt utover og hadde hele tiden følelsen av å se dobbelt.

 

Tror rett og slett teknologien er meget fjernt fra å være moden. Jeg anbefaler folkens å prøve dette skikkelig før dere putter masse penger i det. Jeg er iallefall glad at fattern gjorde det før meg ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Film modus normalt, da dette gir det beste bildet. Men bytter til Naturlig da dette gir det samme som Spill, at lysstyrken skrus opp. Livlig skrur det enda mer opp.

 

Har testet litt frem og tilbake med Pixel Plus osv på og av, og normalt så hater jeg å bruke det, fordi alt blir i fort film, men på 3D så må det dessverre brukes.

 

Får sette meg ned å teste litt.

 

Får jeg starten på "Piranha" til å være bra, så funker det nok. Spesielt teksten der er forferdelig.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Du sier du hadde 58 tommer. Det er jo en ganske stor skjerm. Kanskje du trenger mer avstand? Jeg prøvde først rundt 2 meter og fant ut at sofaen helt inntil motsatt vegg i underkant av 4 meter var bedre og da snakker vi bare om en 40 tommer. De kan jo hende at optimal avstand også vil variere fra film til film. Ting som stikker ut av skjermbildet deles i to om jeg sitter for nært.

 

Ellers legger jeg også merke til at tekstene som flyter rundt på skjermen i Piranha er problematiske. De forstyrrer fokus og lager masse ghosting. Kanskje det er relatert til åpenbare problemer med å lage skarpe bilder utenfor senter av "bilderommet" i 3D generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...