Gå til innhold

Psyko-hodetelefoner i 5.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult konsept, håper det funker skikkelig og at lydkvaliteten er i det minste akseptabel. Er for mye stress å sette opp 5.1 kun for å bruke det til spilling. I tillegg er det greit med headsett/øreklokker da det ikke plager folk rundt deg, så man kan bruke det til alle døgnets tider :D

 

Håper de kommer til norge, og gjør det bra i anmeldselser. Godt mulig jeg går for innkjøp av Carbon da (krypton var utseendemessig litt vel plastic-fantastic for min smak :p)

 

Edit: må si designet virker latterlig enkelt egentlig. Headsettet kjører jo helt vanlig 5.1 inn i headsettet. Hvis man klarer å lage selve headsettet selv kan man fint fikse forsterker også...fikk lyst å prøve å bygge sånne selv :w00t:

Endret av Deep87
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hahahah, 5.1 headsett. Lurer på hvem som faktisk går på dette, når du fint får surroundlyd fra alle hodetelefoner.

 

Og hvorfor 5.1? Hvor er subben?

 

jeg håper du køddet...det er fysisk umulig å få skikkelig surround fra hvilket som helst hodetelefoner. 2.0 er 2.0 selv om man simulerer surround. Elementet er plassert samme sted uansett, så det blir ikke skikkelig surround.

 

Det er et subelement i hver klokke.

 

Testet prinsippet i 2.0 med pvc-rør. Hvis jeg dempet lyden fullstendig på en kanal, f.eks. høyre kunne jeg fremdeles høre litt på venstre øret. Elementet for høyre kanal er fysisk nærmest høyre øret, men det går også rør til venstre øret. Dette gjør at lyden fra venste og høyre kanal går til begge ørene men med forskjell i desibel og forskjellig fase. Sistnevnte har med hvor lang tid det tar for lyden å gå fra elementet til øret. Desto lenger elementet er fra øret desto lenger tid tar det før lyden når øret. Når elementet for høyre kanal er plassert litt lenger vekke fra venstre øre enn elementet for venstre kanal vil man få en lignende lyd som ved bruk av høyttalere.

 

Dette er en mer naturlig måte å høre lyd, og slik vi vanligvis klarer å retningsbestemme lyden vi hører. Prinsippet er egentlig latterlig enkelt, men det funker. Eneste problemet er at lyden blir ganske forvrengt av å gå gjennom rørene. Rørene i seg selv lager støy, og i tillegg blir lydbølgene fra elementene kastet vegg-i-mellom før det når øret ditt. Resultatet er en veldig rar "metallisk" lyd. Dette kan motvirkes (vet hvordan men vil ikke si det :p) men tviler sterk på at psyko har fått til dette pga rørene er så tynne (omtrent størrelsen som jeg prøvde med).

Endret av Deep87
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...