Gå til innhold

Få ryddigere Gmail-innboks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mnja, har prøvd etiketter etcetera, men har rett og slett fallt tilbake på en nedstrippet inbox zero hver gang. Når jeg leser en epost og ikke trenger å gjøre noe mer med den så arkiveres den. Epost som krever handling fra min side blir liggende i innboksen til jeg har handlet for så å arkiveres. Typisk regninger, eposter som må svares på også videre. Du må få enorme mengder mail for å ha noe særlig utbytte av sinnrike systemer for merking, sortering og filtrering av epost.

Lenke til kommentar

Du må få enorme mengder mail for å ha noe særlig utbytte av sinnrike systemer for merking, sortering og filtrering av epost.

Her er jeg en smule uenig (til en forandring!): spesielt om du får enorme mengder mail er sinnrike systemer en aktiv kilde til hodepine. Jeg fikk en periode ca. 500 mail om dagen, hvorav de fleste både resulterte i en handling og krevde svar, hadde jeg brukt noe annet enn Inbox Zero der hadde det blitt total kollaps.

 

(Inbox Zero er et konsept fra en smarting i California, Merlin Mann. De som lar seg frustrere av mail bør lese hans artikler om emnet, eller i det minste se videoen fra Google-campus. Generelt burde alle følge med på det mannen gjør og gi ham en masse penger.)

Lenke til kommentar

Heh. "Ny mail"-lyd kan skrus av. Så lenge man uansett har mail åpent (noe man så klart har) så ser man jo om det kommer inn ny mail.

 

Uansett - ang. dette med etiketter, så har de definitivt sin funksjon, særlig om man får en del mail som man gjerne vil arkivere slik at man enkelt kan få tak i dem igjen (ergo: via labels), og som man gjerne ikke trenger å se på selv - logger, SMS-til-epost meldinger, Facebook-updates etc. Også en rekke andre mail er gjerne enklere å finne frem til om de er "tagget" riktig, fremfor å søke på generelle ord og vendinger.

 

Selv bruker jeg både "vanlig" Gmail, og Google Apps' mailklient - sistnevnte til firmaet. Dette fungerer flott, men jeg hadde ikke orket å gjøre det uten labels - nå kan jeg kaste et blikk på en hvilken som helst kategori, det være seg innboksen eller en label, og med en gang se hva som er ment for oppfølging, hva jeg venter på svar på, hva som er leverandører, faktura og annet - uten å måtte lese hver eneste linje - alt jeg trenger å gjøre er å kaste et blikk på etikettene, og se på fargen på dem for å vite hva det gjelder.

Lenke til kommentar

Heh. "Ny mail"-lyd kan skrus av. Så lenge man uansett har mail åpent (noe man så klart har) så ser man jo om det kommer inn ny mail.

 

Jeg sitter ikke foran PCen hele dagen, men liker likevel å ha oversikt :)

Jeg sier ikke at dette er nyttig for alle, men slik _jeg_ bruker GMail har dette hatt en enorm effekt i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...