Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bassforsterker


goggen92

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg spiller i bandet Overthrow som spiller metall, men det kommer noen litt heavey riff i sangene hvor jeg har bruk for en dyp og kraftig basslyd uten at lyden blir vrengt.

 

Har sett på Ampeg sine forsterkere blant annet:

Ampeg SVT-4PRO med 8x10" kabinett.

Ampeg SVT-CL med 8x10" kabinett.

 

Det som jeg likte med SVT-4PRO var at jeg kunne ha den i en flight case slik at jeg får plass til mer en bare forsterkeren i den, i tillegg til at den kansje er mer beskyttet enn en forsterker som er "åpen" hvis det går an å si det slik.

 

Fikk låne en SVT-4PRO på en konsert, så det kan godt være at jeg er litt blind av forelskelse.

 

Har sett litt på Mesa sine og er åpen for andre merker også.

 

Veldig takknemmelig for svar :)

Endret av goggen92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fett! Var i litt rush mens jeg skrev det forrige innlegget. Kan jo prøve meg på noe litt mer utdypende. Nå er ikke jeg ekspert i dette, og har ikke spilt på de riggene jeg snakker. Baserer meg på lesertester, YouTube og ekspertomtaler.

 

Ampeg er fett, det er det. JEG syns det er litt "vanlig"/"mainstream" (du skjønner greia), men det er jo en grunn til at MANGE kjører Ampeg. Det funker bra, det gjør det. Du får fin lyd i Ampeger. Jeg vet ikke om alle er enige med meg, men jeg tror man kan få mer for pengene hvis man kjører et annet merke. Men ikke misforstå, Ampeg er skamfett om enn litt dyrt.

 

Gallien-Krueger er også et merke med skamfet lyd. Se for eksempel på Justin Chancellor (bassisten i Tool). Han har en skamdeilig lyd og kjører for det meste GK (og Mesa Boogie). Det er kanskje vanskelig å faktisk høre hvordan forsterkeren høres ut, Chancellor liker jo å bade lyden i effekter. :p Men GK funker da til metal og. Såvidt meg bekjent bruker/brukte bassisten i Avenged Sevenfold Gallien-Krueger. Topp-modellen til GK, 2001RB, er ikke så ille dyr heller. Toppen + to kabinetter (ser for meg ett 4*10 + ett 1*15) kommer på rundt 20k hvis du er heldig. ;)

 

TC Electronics er også et merke som er verdt å kikke på. Dette er forsterkere med en del elektronikk såvidt jeg vet, og jeg tror man kan tweake lyden forholdsvis mye, så da kommer nok de gode dype bass-tonene du leter etter frem. Dette er igjen forholdsvis dyre forsterkere. Lydeksempler kan være Volbeat.

 

Markbass kjenner jeg ikke SÅ godt til, har kun sett noen videoer på YouTube. Det gir begrenset kvalitet, men det jeg har sett har vært ufattelig bra. Jeg vurderte selv en Markbass-combo da jeg kjøpte amp, men det ble ikke noe av.

 

Et fjerde merke å kikke på er Trace Elliot. Disse har SKAAAMFET lyd! :) Dessverre kan jeg ikke så mye om dette merket heller. Ikke så mye brukt av de største artistene, men jeg tror ikke det er noen grunn til å se bort fra merket. Jeg har blitt anbefalt TE mange ganger.

 

 

Uansett hvilket merke du går for kan jeg anbefale deg å vurdere en rig med 2 kabinetter. Ett 4x10 og ett 1x15. Da må du gjøre noe riktig galt om du ikke får frem alle nyansene i bassen og klarer å dra frem de virkelig dype, gode basstonene. Det virker som du har et romslig budsjett, så jeg tror ikke du gjøre noen tabbe uansett hva du går for. ;) Lykke til, og si gjerne fra hva det blir til! ;)

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

takker for fint svar :)

 

Gallien-Krueger er noe jeg må sjekke ut ja :) hører mye på tool og det er jo bassgitaren som er i sentrum av tool spør du meg, med skamfet lyd ;)

 

TC Electronics: jeg må ha røramp, kan godt være de har det, så skal sjekke det ut senere.

 

Trace Elliot: må sjekke ut disse også, selv om du sier det ikke er store artister som bruker de, så kan det være at jeg liker lyden :)

 

g0ggen

Lenke til kommentar

Fett. Ser jeg kanskje har skrevet noe feil på GK. Er ikke sikker på om 2001RB er toppmodellen. ;) Men GK generelt er verdt å sjekke ut.

 

Jeg er heller ikke sikker på om TC RH450 (som er en fet topp) kjører rør, det vet jeg ikke. (EDIT:) Den har ikke rør, men har en rør-simulator som låter ganske fett. Her har du i alle fall lydeksempler: http://www.tcelectronic.com/rh450audio.asp Her er også en review og en potensiell rigg: http://www.musicplayers.com/reviews/bass/2009/0809_TCElectronicRH450.php

 

Kan jeg spørre hva slags budsjett du har?

Jeg så forøvrig en del fete rigger fra både Ampeg, GK og Trace Elliot på Finn.

 

 

Som du kanskje skjønner har jeg nå forelsket meg litt i TC selv. :p Her har du en annonse på TC Elec. RH450 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=17469266 En sånn med et av hvert av kabinettene i annonsen der er en forholdsvis fet rigg. Den toppen har en awesome compressor og. Hør på han fyren her og om du føler for det.

Forsterkeren er liten, men har masse output volume.

 

Jeg har nå sett haugevis med videoer av RH450 og folk skryter den i skyene. TubeTone (rør simulator) høres ut som ordentlige rør osv. Hehe. Nå vet jeg hva jeg skal ha når jeg har råd. :D

 

 

 

 

Jeg bare bygger videre på denne posten. Dette er et helt insane kabinett. Kombiner det med for eksempel TC Electronic RB450-toppen eller en annen topp. Denne toppen er også TEMMELIG (les: veldig utrolig) rå. Du må forøvrig vite at Gallien Krueger tidligere har levert omtrent bare transistor-forsterkere, men de har nå laget en ren rør-amp også. Sjekk ut den og, link

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Såpass romslig budsjett, ja. Men da blir jo alt med en gang veldig moro og man har veldig mange muligheter til å fikse og trikse til å få perfekt lyd. Hva med å kjøre to topper da? Så kan du få det virkelig moro.

 

Hvis du tar for eksempel et Ampeg 8x10 kabinett hvor du bridger fire elementer til en skikkelig rør-amp (Ampeg SVT CL for eksempel) og fire elementer til en rå transistoramp (Gallien Krueger 1001RB/2001RB eller TC RH450). Da ender man opp med en heftig rigg, der man får det beste fra to sider. Både klarhet og punch fra en transistoramp og "grums" og respons fra en rør-amp. :)

 

Bare et forslag. Kan gjøre ganske mye moro.

Lenke til kommentar

Jeg er åpen for å mixe litt, men det må være greit å ta med seg, derfor tenkte jeg på en svt-4PRO i en flight case der jeg muligens har plass til to forsterkere.

 

Slik vi spiller rundt omkring nå må jeg få opp alt relativt fort, og det må komme inn i en familie bil :p vi klarte faktisk å få ett pearl exr sett (en stativ tam, to gulvtammer, en bass tromme, skarp og xantall symbaler) + ett 8x10" kabinett og en svt-4pro inn i en mercedes stasjonsvogn.

 

jeg sier ikke at det må ta lite plass, men to kabinetter blir kansje litt overkill? donno...

 

men jeg er med på ideen at jeg kunne brukt rør og transistor til hvert sitt bruk.

 

Noen som vet om jeg bør kjøpe fra utlandet over nettet? eller om en norsk forhandler er like greit?

Lenke til kommentar

Mente ikke du skulle ha to kabinetter. :p Ett 810-kab med to topper til fire elementer hver hvor lyden blir "blanda". :wee: Tipper du kan få flightcase til de fleste dyrere topper ;)

 

Haha, ikke verst å få alt det der inn i en bil. Angående det oppsettet jeg foreslo så tar ikke det så mye mer plass, en topp ekstra bare.

 

Vet ikke om det er mye å spare på å kjøpe fra utlandet på nettet. Kanskje litt. Blir jo en del moms og tollavgifter på det. Hvis ikke vet jeg at Evenstad Musikk er blant de billigste nettbutikkene her i landet. Kanskje fordi de ikke er så kjent som de større butikkene, som 4Sound, Gitarhuset osv. ;) De er også mindre og mer "uavhengig", så tar du kontakt kan du nok få noen rabatter på en såpass stor rigg. De tar inn det meste også, hvis det er noe de ikke har inne.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Gjerne:

 

1. Du kommer til å bli møkklei å bære på et slikt monster etter et par jobber.

2. Spiller du på små steder kommer du aldri til å utnytte et slikt anlegg.

3. Spiller du på større steder er det PA som tar hånd om det.

4. Den lydmessige forskjellen er ikke på langt nær stor nok til at det forsvarer å tøyse med noe så digert.

5. Det handler 90% om utseende og veldig lite om musikalske behov.

Lenke til kommentar

Gjerne:

 

1. Du kommer til å bli møkklei å bære på et slikt monster etter et par jobber.

2. Spiller du på små steder kommer du aldri til å utnytte et slikt anlegg.

3. Spiller du på større steder er det PA som tar hånd om det.

4. Den lydmessige forskjellen er ikke på langt nær stor nok til at det forsvarer å tøyse med noe så digert.

5. Det handler 90% om utseende og veldig lite om musikalske behov.

 

Takk for svar ;)

 

får vurdere ett mindre kabinett da ;) 4x10" eller 6x10"?

spiller alle jobber med PA.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...