Gå til innhold

Trenger bra speilreflekt. Opptil 4000 NOK. Kanskje Canons 500D eller Nikons D5000? Noe bedre?


Anbefalte innlegg

Hei! :new_woot:

 

Jeg har planer om å kjøpe meg speilreflekskamera, men dette er ikke temaet jeg er mest oppdatert på.

 

Kameraet skal brukes når jeg er på turer, hobbyfotografering, ta bilder av projekter (arbeidslogg) og mer.

 

For øyeblikket ligger valget på Panasonic Lumix DMC-FZ38, bør jeg gå for dette, eller finnes det bedre alternativer?

Panasonic sitt kamera er uaktuelt. Les hvorfor nedenfor.

 

Hva jeg ser etter:

- God bildekvalitet. Skarpt, lite støy.

- Muligheter for å endre fokus godt med objektivet

- Støtte for RAW bildeformat (som sagt, vil ha best mulig bildekvalitet)

- Må helst være raskt å ta bilde med. Å vente et sekund før bildet blir tatt gjør jeg mister motivet.

- Spekteret bør vel helst være bredt? Vet ikke om dette er relevant for stillbildekameraer.

- Helst gode ISO instillinger (med god bildekvalitet) Slik at jeg kan få god effekt på bildene.

- PictBridge er en hendig funksjon, men ikke nødvendig.

- Bør være mulighet til å endre mest mulig instillinger manuelt.

- Skal ikke ha nybegynnerkamera. Det jeg mener med dette er at jeg ikke har noe imot avanserte "features", heller tvert imot.

 

Forventer selvsagt ikke at kameraet skal være like bra som de dyre (6-10 tusen), men leter etter det beste alternativet i prisklassen opptil rundt 3500 NOK. Gjerne kom med forslag over dette. Kan godt hende jeg bestemmer meg for å bruke mer.

 

 

Jeg har som sagt sett på Panasonic Lumix DMC-FZ38 og det virker som et veldig bra samt veldig billig kamera. :)Skulle gjerne ha brukt mer penger på det, men er leieboer så jeg kan ikke bruke så mye penger. Ser ut til at jeg kommer til å bruke mer penger enn jeg trodde på speilrefleks.

Spørsmålet mitt er da om dette er et bra valg (det var det ikke), eller om det finnes bedre alternativer som matcher kravene mine og Panasonics speifikasjoner?

 

(Vil helst ikke gå mye over 3500-4000 NOK) ;)

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med kravene "skal helst ikke være nybegynnerkamera" og "helst ikke mye over 3000", så vil jeg anbefale å kikke på bruktmarkedet, hvor du kan få mye snadder hvis du kan unnvære video.

Jo, sant. Du får jo ikke noe stort annet enn nybegynner kamera for den prisklassen. Men det jeg mente var at det ikke skadet at det var noen avanserte funksjoner osv på kameraet. Hvis jeg skulle hatt et nybegynner kamera, kunne det ha vært at dere så bort fra et kamera fordi det hadde mer avanserte "features".
Lenke til kommentar

Som sagt kan jeg gå litt over 3000 NOK. Hvis ikke det er et bedre alternativ så går jeg for Panasonic Lumix DMC-FZ38, da jeg har lest at dette skal være et veldig bra kamera i tillegg til å være veldig billig! :) Tingen er at jeg selv ikke vet dette sikkert og vet ikke om bedre alternativer.

 

Forresten, vil ikke ha et bruktkamera.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Vil du ha fotografi som hobby, kjøpe flere objektiver og lære mye om å ta bilder? Speilrefleks eller annet systemkamera.

 

Vil du bare ta bilder og hverken leke med dybdeskarphet, gå i dybden med fotografi eller senere kjøpe objektiver? Kjøp en superzoom eller annet kompaktkamera.

 

Superzoomen du foreslår er sikkert fin i sin klasse.

Lenke til kommentar

Vil du ha fotografi som hobby, kjøpe flere objektiver og lære mye om å ta bilder? Speilrefleks eller annet systemkamera.

Ja, har planer om å fordype kunnskapene mine om dette. Velger speilrefleks av den grunn at det er best i mitt tilfelle. Det jeg setter vekt på er funksjoner og slikt, ikke størrelse eller utseende. Er ikke ny til speilrefleks, har erfaring med det samt andre digitalkameraer. Har lest om slike ting for noen år siden, men har glemt mye. Skal lese mer i fremtiden.

 

Problemet er at jeg ikke vet hvilket jeg skal gå for. Hvis ingen vet om noe bedre går jeg for Panasonic sitt. :) Gjerne kom med forslag om kameraer som er dyrere enn 3500 NOK hvis dere mener det er veldig bra (bedre) og matcher kravene.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Det du linker til (Panasonic) er ikke et speilrefleks/systemkamera/SLR. Det er et avansert kompaktkamera riktignok, men ikke det du er ute etter.

 

Allikevel kan det være det rette kamera for deg å kjøpe. Selv om jeg nok syns den listen med krav du har i ditt opprinnelige innlegg tyder på at kamera ikke har de vekstmuligheten du kanskje ser for deg...

Lenke til kommentar

DMC-FZ38 er ikke ett speilreflekskamera, ikke engang ett systemkamera, hvis det var ett viktig kriterium. Det er ett kompaktkamera med ultrazoomoptikk, så man kan ikke forvente all verden av bildekvaliteten, ei heller av støynivået da det i likhet med andre kompaktkameraer har en bitteliten bildebrikke.

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg ikke på oppdatert på dette temaet. Ifølge tester og slikt skulle dette være bra. Grunnen til at jeg vil ha speilreflekt er at dette er bedre. Jeg gikk tydeligvis på en bommert når jeg så på Panasonic sitt.

 

Alle produsentene har kameraer som dekker dette - dra i butikken og klå og se hva du liker å holde i.

Jeg skal kjøpe på nettet. Har ikke de mest avanserte fotobutikkene her jeg bor og tror ikke at det har fullt så mye å si hvilken produsent kameraet kommer fra.
Lenke til kommentar

Som Nikon-mann siden begynnelsen 80-tallet kan jeg jo gjerne anbefale det. For eksempel D3100. Huset koster vel rundt 3.000, og du får et ganske greit startkit for 3.500-4.000. Hopper du opp et hakk til D5000 så får du dette nå for drøyt 4.000. Ville nok lagt på bittelitt og gått for D5000, men har du ikke penger til det så er det like greit å starte med D3100.

 

Husk at i SLR-verden er det objektivene som er det viktigste på utstyrsfronten. Selv om det også her er din egen kompetanse som er det aller viktigste...

 

Kjøper du noe annet enn Nikon får du heller skylde deg selv... :tease:

Lenke til kommentar

Som Nikon-mann siden begynnelsen 80-tallet kan jeg jo gjerne anbefale det. For eksempel D3100. Huset koster vel rundt 3.000, og du får et ganske greit startkit for 3.500-4.000. Hopper du opp et hakk til D5000 så får du dette nå for drøyt 4.000. Ville nok lagt på bittelitt og gått for D5000, men har du ikke penger til det så er det like greit å starte med D3100.

 

Husk at i SLR-verden er det objektivene som er det viktigste på utstyrsfronten. Selv om det også her er din egen kompetanse som er det aller viktigste...

Hvis det må til, så bruker jeg gjerne 4000 NOK på speilrefleks. ;) Men RAW-format, rask bildetakning, god bildekvalitet, nok av manuelle instillinger (gjerne avanserte) er vel i hovedsak hva jeg ser etter. Har D5000 dette (og kanskje til og med flere av kravene) kan dette være en god kandidat. :)

 

Hva mener du med det? :roll:

At superzoomen du linket til ikke ville gi deg mulighetene du så ut til å være ute etter.

Da dropper jeg superzoomen. ;)
Lenke til kommentar

Nikon D5000, Canon 500D (m/18-55 IS), Sony, Pentax vil alle gi gode alternativer.

Systemkameraer som speilløse Panasonic GF-1 og Olympus E-P1 ++ vil også være mye moro.

 

Hvilke(t) merke( r) er det du har erfaring med fra før av? Er det andre du kjenner, som har et bestemt merke, og du derfor kan låne optikk fra?

Hmm, hva er fordeler og ulemper med speilløs? Så vidt jeg vet er speilrefleks det beste. ;)

 

Jeg har litt erfaring med Canon speilrefleks. ;) Når det er snakk om vanlig kompakt-/digitalkameraer så har jeg vel prøvd Canon, Olympics, Sony, HP, Nikon og Panasonic.

 

De jeg kjenner har vel stort sett canon speilrefleks, men satser på å ha slikt utstyr selv slik at jeg slipper å låne. :) Noen av dem bor for langt borte også.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er speilrefleks det beste. ;)

 

Best på hva? Hvilke egenskaper ved speilrefleks er det du er ute etter? Er det stor bildebrikke, ergonomi (hvordan kameraet er å holde i og operere), optisk søker, fasedetekterende autofokus, skuddtakt/oppstarts-/utløserforsinkelse, utskiftbar optikk?

 

Speilløse systemkameraer har flere av disse egenskapene, hovedfordelen er at de er mindre enn systemkameraer med speil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...