Gå til innhold

Nytt kamera - Canon ESO 550D, Sony Alpha A33 eller Sony NEX 5


Anbefalte innlegg

Hei,

Er veldig usikker på hvilket kamera jeg skal kjøpe. Bør jeg kjøpe et speilrefleks eller et kompakt? Er relativt nybegynner når det gjelder å ta bilder, men ønsker et bra kamera med bra bildekvalitet og mange funksjoner. Har lest at NEX 5 er mye mindre enn speilrefleksene og tar like bra bilder. Eller bør jeg velge 550D eller A33? Og hvilken av dem er best?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at du burde først finne ut om du virkelig vil sette deg inn i mystikken rundt fotografering,når du kjøper deg et speilrefleks/systemkamera krever det litt opplæring for og få et fullverdig utbytte av det.Det blir litt som og kjøpe seg en bil med fem gir og bare vet hvor 2 av gira er.

 

Men hvis du bruker noen timer på og sette deg inn i dette,vil bildekvaliteten bli betraktelig bedre med et speilrefleks/systemkamera en du noen gang klarer og få til med et kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Vel,da spiller det egentelig ingen rolle hva du kjøper,alle nyere kameraer gir gode bilder.

Ta og gå til noen butikker og føl/prøv kameraene,det som du får en god følelse for pleier som regel og være det rette for deg :)

 

Bare ikke la noen flinke selgere "lure" på deg noe eldre kameraer de gjerne vil bli kvitt.

 

Edit:finnen mange fine systemkameraer som er mindre en speilrefleks,bare vent litt så kommer en eller annen og forteller deg hvilken de er :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si hva du bør kjøpe deg. Fordel med et systemkamera (speilløst eller speilrefleks) er at du kan bytte objektiver. Det gjør at du kan bygge opp en objektivpark (med spesialiserte objektiver som f.eks. Makro) etter hvert som du blir mer erfaren.

 

Det er utrolig mange alternativer der ute.

 

I tilleg til de kameraene du allerede har nevnt, så sunes jeg du bør se på:

Nikon D3100 (eller D5000 - hvis den er å oppdrive lenger)

Olympus E-PL1

Panasonic G2

Pentax K-r

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si hva du bør kjøpe deg. Fordel med et systemkamera (speilløst eller speilrefleks) er at du kan bytte objektiver. Det gjør at du kan bygge opp en objektivpark (med spesialiserte objektiver som f.eks. Makro) etter hvert som du blir mer erfaren.

 

Det er utrolig mange alternativer der ute.

 

I tilleg til de kameraene du allerede har nevnt, så sunes jeg du bør se på:

Nikon D3100 (eller D5000 - hvis den er å oppdrive lenger)

Olympus E-PL1

Panasonic G2

Pentax K-r

Hvilken av de du nevner vil du anbefale/ syntes er best? har du noen erfaringer med dem?

Lenke til kommentar

Hvilken av de du nevner vil du anbefale/ syntes er best? har du noen erfaringer med dem?

Jeg synes de alle har noe for seg - det kommer mest an på hvor langt du ønsker å ta det.

 

Hvis du ikke regner med å bli like foto-gær'n som enkelte av oss, så er det nok det beste å se på en av de avanserte kompaktkameraene (Canon G12, Panasonic LX5 eller Samsung EX1) eller et speilløst systemkamera (Olympus E-PL1, Panasonic GF1/G2, Sony NEX-5).

 

Regner du derimot å at dette blir en hobby du ønsker å bruke mye tid på, så kan du vurdere en speilrefleks.

 

Allle alternativene vil kunne gi gode bilder og har lassevis av funksjoner. Dårlige bilder er gjerne et resultat av feil bruk av utstyret og/eller slurv fra fotografen.

 

Det som er interessant å vite, er hva du primært ønsker å ta bilder av. Da blir det lettere å kunne si noe mer.

 

(Jeg har mest erfaring med speilrefleksene til Canon og Olympus, samt Panasonic GF1; og er selverklært nikon-allergiker ;))

Lenke til kommentar

Hvilken av de du nevner vil du anbefale/ syntes er best? har du noen erfaringer med dem?

Jeg synes de alle har noe for seg - det kommer mest an på hvor langt du ønsker å ta det.

 

Hvis du ikke regner med å bli like foto-gær'n som enkelte av oss, så er det nok det beste å se på en av de avanserte kompaktkameraene (Canon G12, Panasonic LX5 eller Samsung EX1) eller et speilløst systemkamera (Olympus E-PL1, Panasonic GF1/G2, Sony NEX-5).

 

Regner du derimot å at dette blir en hobby du ønsker å bruke mye tid på, så kan du vurdere en speilrefleks.

 

Allle alternativene vil kunne gi gode bilder og har lassevis av funksjoner. Dårlige bilder er gjerne et resultat av feil bruk av utstyret og/eller slurv fra fotografen.

 

Det som er interessant å vite, er hva du primært ønsker å ta bilder av. Da blir det lettere å kunne si noe mer.

 

(Jeg har mest erfaring med speilrefleksene til Canon og Olympus, samt Panasonic GF1; og er selverklært nikon-allergiker ;))

 

Jeg tror fotografering kommer til å bli først og fremst en liten hobby, så jeg kommer ikke til å bli helt foto-gærn :D Jeg har jo både skole og trening som tar mye av fritiden min!

 

Kommer vel til å ta flest bilder av mennesker og natur, men vil jo selvfølgelig ta andre bilder også, hvis jeg finner bra motiver :D

 

Hehe, så Nikon kameraer er ikke noe å satse på :p?

Lenke til kommentar

Hvilken av de du nevner vil du anbefale/ syntes er best? har du noen erfaringer med dem?

Jeg synes de alle har noe for seg - det kommer mest an på hvor langt du ønsker å ta det.

 

Hvis du ikke regner med å bli like foto-gær'n som enkelte av oss, så er det nok det beste å se på en av de avanserte kompaktkameraene (Canon G12, Panasonic LX5 eller Samsung EX1) eller et speilløst systemkamera (Olympus E-PL1, Panasonic GF1/G2, Sony NEX-5).

 

Regner du derimot å at dette blir en hobby du ønsker å bruke mye tid på, så kan du vurdere en speilrefleks.

 

Allle alternativene vil kunne gi gode bilder og har lassevis av funksjoner. Dårlige bilder er gjerne et resultat av feil bruk av utstyret og/eller slurv fra fotografen.

 

Det som er interessant å vite, er hva du primært ønsker å ta bilder av. Da blir det lettere å kunne si noe mer.

 

(Jeg har mest erfaring med speilrefleksene til Canon og Olympus, samt Panasonic GF1; og er selverklært nikon-allergiker ;))

Men tomsi42,

 

mener du at jeg bør satse på et av de avanserte kompaktkameraene eller et speilløst systemkamera, og ikke et speilrefleks?

Lenke til kommentar

Men tomsi42,

 

mener du at jeg bør satse på et av de avanserte kompaktkameraene eller et speilløst systemkamera, og ikke et speilrefleks?

Det er vel egentlig det jeg mener. Det eneste som de ikke er så gode på, er rask følgefokus. Rask følgefokus er mest aktuelt for fotografering av sport, action og sukkermetta småbarn. Og da må man litt opp i speilrefleksklassen, samt investere i passende optikk.

 

Jeg vil nok anbefale et speilløst systemkamera fremfor kompaktkamera da det er mulig å bytte optikk. Og det er foreløpig µ-4/3 leiren som har best utvalg av optikk. Aktuelle modeller er primært Olympus E-PL1 og Panasonic G2. Panasonic har raskest autofokus, mens Olympus har bildestabilisering i huset. Jeg vet ikke om du har hørt om RAW format kontra JPEG formatet? Hvis du ikke er interessert i å bruke RAW, så er Olympus å foretrekke da JPEG bildene er noe bedre enn fra Panasonic. I hvertfall før man begynner å skru på noe som helst av instillinger.

Lenke til kommentar

Men tomsi42,

 

mener du at jeg bør satse på et av de avanserte kompaktkameraene eller et speilløst systemkamera, og ikke et speilrefleks?

Det er vel egentlig det jeg mener. Det eneste som de ikke er så gode på, er rask følgefokus. Rask følgefokus er mest aktuelt for fotografering av sport, action og sukkermetta småbarn. Og da må man litt opp i speilrefleksklassen, samt investere i passende optikk.

 

Jeg vil nok anbefale et speilløst systemkamera fremfor kompaktkamera da det er mulig å bytte optikk. Og det er foreløpig µ-4/3 leiren som har best utvalg av optikk. Aktuelle modeller er primært Olympus E-PL1 og Panasonic G2. Panasonic har raskest autofokus, mens Olympus har bildestabilisering i huset. Jeg vet ikke om du har hørt om RAW format kontra JPEG formatet? Hvis du ikke er interessert i å bruke RAW, så er Olympus å foretrekke da JPEG bildene er noe bedre enn fra Panasonic. I hvertfall før man begynner å skru på noe som helst av instillinger.

 

Takker for hjelp :D

 

Nei, har ikke hørt om RAW format, men kommer vel til å lære det når jeg setter meg inn i kameraet! Får lese litt rundt om akkurat de to ;)

 

Men hva med NEX-5? Har du noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar

Men hva med NEX-5? Har du noen erfaringer med det?

Jeg har ingen erfaring med den. Men jeg synes at Sony har litt for lite med optikk til NEX serien enda.

 

Det var en del testere og avanserte brukere som ikke likte meny-systeme, men der har Sony laget en oppdatering som fikser de viktigste ankepunktene.

 

For å være helt ærlig, så har jeg egentlig "forelsket" meg i NEX-5. Syntes den virker veldig bra, med mange funksjoner osv. Leste testen på Dinside.. den fikk jo karakter 4, men det var brukervennligheten og konstruksjon som trakk det ned. Er dette veldig viktig? Den scorer jo høyt på bildekvalitet osv. Ser at du skrev at Sony har laget en oppdatering...

 

Den koster jo "mye", og vil jo kjøpe et kamera som jeg vil bli fornøyd med!

Takker for svar, håper jeg ikke spør om for mye :D

 

Testen: http://www.dinside.no/852232/sony-nex-5

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så har jeg egentlig "forelsket" meg i NEX-5. Syntes den virker veldig bra, med mange funksjoner osv. Leste testen på Dinside.. den fikk jo karakter 4, men det var brukervennligheten og konstruksjon som trakk det ned. Er dette veldig viktig? Den scorer jo høyt på bildekvalitet osv. Ser at du skrev at Sony har laget en oppdatering...

 

Den koster jo "mye", og vil jo kjøpe et kamera som jeg vil bli fornøyd med!

Takker for svar, håper jeg ikke spør om for mye :D

 

Testen: http://www.dinside.no/852232/sony-nex-5

Jeg vil si at, med den oppdaterte firmwaren, så er brukervennligheten god nok for de aller fleste. Også ganske så avanserte brukere. Så det er ikke noe å bekymre seg over.

 

Det at blitsløsningen er knotete tror jeg du kan leve med; men jeg savner en mulighet å sette på en større blits. Det er mulig at den muligheten kommer etterhvert.

 

Jeg selv er ikke så glad i testene til DinSide, så jeg legger noen fler NEX-5 tester:

dpreview

photgraphyBlog

dcresource

imaging resource

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så har jeg egentlig "forelsket" meg i NEX-5. Syntes den virker veldig bra, med mange funksjoner osv. Leste testen på Dinside.. den fikk jo karakter 4, men det var brukervennligheten og konstruksjon som trakk det ned. Er dette veldig viktig? Den scorer jo høyt på bildekvalitet osv. Ser at du skrev at Sony har laget en oppdatering...

 

Den koster jo "mye", og vil jo kjøpe et kamera som jeg vil bli fornøyd med!

Takker for svar, håper jeg ikke spør om for mye :D

 

Testen: http://www.dinside.no/852232/sony-nex-5

Jeg vil si at, med den oppdaterte firmwaren, så er brukervennligheten god nok for de aller fleste. Også ganske så avanserte brukere. Så det er ikke noe å bekymre seg over.

 

Det at blitsløsningen er knotete tror jeg du kan leve med; men jeg savner en mulighet å sette på en større blits. Det er mulig at den muligheten kommer etterhvert.

 

Jeg selv er ikke så glad i testene til DinSide, så jeg legger noen fler NEX-5 tester:

dpreview

photgraphyBlog

dcresource

imaging resource

 

Tusen, tusen takk for all hjelp!

 

jeg klarer nok å leve med blitsen. Tror jeg går for NEX-5, jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...