Gå til innhold

Reisebrev, Liverpool vs Blackpool


guttorm

Anbefalte innlegg

Ja da var Guttis tilbake fra Liverpool, ikke fullt så entusisastisk som sist, noe som har en del med kamputfallet og klubbsituasjonen å gjøre.

 

Jeg reiste denne gang uten noen kammerater, men deler av gjengen fra Liverbirds Stavanger.

(de har over 700 medlemer så noen måtte nødvendigvis bli hjemme)

Altså ca 24 stk satte kurs nedover med fly fredags morgen fra Stavanger til Newcastle.

Deretter ble vi hentet av 2 maxi taxier som kjørte oss til Liverpool. Det tar ca 3 timer 1 vei.

Stemningen i bilene var god, det var servering av øl og Brus, det var sjokkerende nok store mengder brus igjenn ved ankomst Merseyside.

Underveis stoppet vi for noe mat, og hadde en pissepause on the fly.

Kan tro billistene på motorveien lurte på hva som foregikk da 24 smågalne nordmenn sto på rekke og rad og slo lens.

Er litt usikker på hvorfor denne ruten var valgt, men man sparte ivertfall ca 1000 kr per billett.

Turen var fredag til mandag og kostet ca 5300 med alt. frokost inkludert(for dem som var i form til å spise det).

 

Vell fremme begynte sirkuset. Vi stoppet opp ved hotellet, og jeg var litt overrasket.

Dette så jo bra ut, jeg hadde nemmelig blitt advart på forhånd, at der var det ingen luksus, man kunne kansje si at det ikke var på standard skalaen.

Anyways, no worries. Det var riktig nok rett navn, men forsatt feil hotell.

Så vi kjørte litt til, og da vi stoppet litt senere falt brikkene på plass. Skiltet var fint, men malingen flasset på murveggen ;)

Jeg hadde bestemt meg for å ikke la meg affisere av dette, selv om jeg liker å bo greit når man er på tur.

Det var som forventet. Stedet hadde bar og en del rom. Rommene var, mja, av heller enkelt standard.

Vanskelig å dra for gardinene, litt tapet hang her og der, sprukket maling i vinduskarmen osv osv.

 

Med åpent sinn går det meste greit, jeg tenkte det er jo en grunn til at folkene som har vert her før kommer tilbake gang på gang.

Jeg reiste som sagt ikke med noen kommpisser, men det var flere kjente fjes, spesielt dem fra kjærnen som alltid ser kamp sammen med meg.

Det var også noen legendariske navn med, som jeg hadde hørt om fra tidligere turer :)

Dette var min første tur med Liverbirds, for jeg har alltid vert på jobb under deres tidligere fellesturer.

 

Ganske ummidelbart stakk en stor del av oss bort til Anfield for omvisning, jeg var jo sist, men hadde lyst igjenn.

Husker vi diskuterte litt stadium historie for en tid tilbake på forumet, det er gammelt, men oser av historie.

En god del seter på tribunen er orginale fra da stadion ble bygget, bytterommene, veldig enkle men oser av atmosfære.

Jeg synes Anfield var mye finere denne gangen enn sist.

Det var bare herlig å være tilbake, selv om total inntrykket var sterke sist(første gang)

Kjekt å ha omvisning med andre omvisere enn sist også, for de forteller nødvendigvis ikke det samme.

Mye nordmenn på omvisningen, men også veldig mye folk fra Spania.

De mobbet dem litt for at vi har fått behold den eneste CL pokalen for oss selv, noen av dem var Real supportere :p

The Albert var stengt, det var litt dumt, for jeg følte det var nærmest en plikt å ta en øl der før man forlot Anfield.

Dog er det jo andre vannhull så vi klarte oss.

 

vell tilbake på hotellet var det dusj, mat og øl så byen. Mattew street, *sjokk*

Vi var rundt forbi, men det var morrsomere på byen sist når jeg hadde med mine kammerater.

De var kansje gjenger på 4-5, mens jeg var alene, da var det fort gjort å glemme meg mens jeg var på do feks.

Da jeg skulle tilbake gikk jeg et lite stykke for å kommebort fra taxi køen. Han som stoppet for meg, så skeptisk på meg og sa:

"The place i picket you up, it is where the gay pub`s are, you know that, right?"

Så forklarte jeg at jeg jeg var fra Norge og bare hadde gått opp der for å finne taxi, samtidig sa jeg at dama hjemme neppe

hadde blitt veldig begeistret for at jeg hadde gått der. Så ut som han slo seg til ro med dette, og da var det bare Liverpool prat etterpå.

 

Tilbake på hotellet oppdaget jeg at Røykeloven ikke gjalt etter 24, og jeg slo meg ned ved noen kjente.

Her ble det røyking og pilsing og prating til det early morning, og det begynte å gå opp for meg hvorfor de trivdes godt her.

Eieren var der alltid på kveldene med oss, samt de som jobbet i baren og noen lokale som var innom nesten hver kveld/natt.

Vi pratet om alt mulig, som jeg sa sist Liverpool folk er veldig åpne og hyggelig. Men det ble selvsagt mye Liverpool prat.

 

Klokka seks la jeg meg, sto opp 2 ganger for å tømme ryggen, som egentlig ikke hadde noe å tømme, dette lovet bra. Var ganske påseilet.

 

Neste dag Skulle vi opp litt tidlig for vi fikk besøk av Allan Kennedy.

Jeg var en av de siste som kom ned og var meget slakk, spesielt en vannvittig hodeverk.

Kennedy hadde sikkert også vert på byen for han var forsinket, og en av de lokale hadde sikkert kjent de på ham.

Han var liksom, oh, i forgot about 84, som var hans største øyeblikk i Liverpool :p

 

Det var veldig morrsomt å høre på ham, utrolig god til å fortelle, samt han la inn mye god humor. Synd jeg var så dårlig form.

Alt fra trenings metoder, til hvordan de bare tok EN topp til tå strech før kamp, "lets go win this boys" :D

Det var Paisley som kjøpte ham for en rekord sum, og han fortalte hvordan han slet med å finne rytmen i den første kampen.

Da Paisley kom inn i garderoben i pausen, sier han til Allan: "My god Allan!, i think they shoot the wrong Kennedy"!!

Vi ville jo ramle av stolene i latter.

De som ville fikk autograf og bildet, virkelig hyggelig seanse.

Historisk fyr, scoret det avgjørende målet i 2 forskjellig CL finaler, det er ikke alle forunt.

 

Så for noen av oss til Prenton park, for å se Tranmeer Rovers vs Brigton.

Her begynte en av turens store slagere. Han ene begynte å rope Tranmeer Rovers i Bussen.

Jeg la to og to sammen, og sang det til "stille i fjøset" mellodien. Etter dette skulle alt synges til denne melodien, ALT. Resten av turen.

Omtrent samtidig dukket samtalen opp om Roy`s evige "commendable" Preformance opp, og alt ble Commendable. Alt fra Cupcakes til mennesker.

Vi hadde seter i direktør området, og adgang til VIP losjen. Var mye lott og løye her, man måtte nesten ha vert der.

Tranmeer lå nesten sist i 3 divisjon før kampen, mens Brigton ledet tabellen. Kampen var bra den og det ble 1-1.

 

Han ene klarte å slenge ut "come on you white lads", da han siktet til trøyene.

Problemet var at Tranmere spilte med 2 fargede spisser, og jeg måtte diskre begrave hendene i fjeset.

Det gikk bra, ingen som sa noe, men vi tulla mye med han i ettertid.

Jeg så siste del inne i VIP losjen, var kald og sliten, og et par andre trekte inn også.

Var noen andre Nordmen som var på kampen, det hadde et Norsk flagg med bokstavne til klubben i hvert hjørne, disse kom faktisk bort til oss i losjen etter kamp.

Jeg tror jammen en eldre herreman som satt bak oss under kampen var og hentet dem, synes det var litt rart men fint gjort.

Han var nok veldig stolt over klubben og at folk hadde reist så lang for å se dem.

Det var jo litt tilfeldig at vi var der, men de andre hadde reist for å se Rovers 10 år på rad.(!)

 

Selv om jeg ikke var hadde sorted my selfe på tilbaketuren, så var formen bedre.

En lokal var med, Kopite, ser også de fleste bortekampene i Europa. Han var naturlig nok flink og synge og galskapen ble galere.

Alt fra :

http://www.youtube.com/watch?v=GSi4HE0OBcA

 

Til

http://www.youtube.com/watch?v=oh99A86HraY

 

Ikke umulig at vi minnet om passasjerne der, sjoføren ligna ivertfall!

 

Vell tilbake ble det ikke stort mer på meg lørdagen, vi som ikke for på byen satt og pilsa og prata.

Røykeloven hadde endret seg siden sist og askebegrene var fremme rundt 20:00, og dørene stengte :p

Først i ett, too tiden om natten var jeg i byform, men da var det jo litt sent.

Jeg kom etterhvert i prat med en lokal der på puben som var Everton supporter, vi diskuterte løst og fast.

Alt fra deling av stadion klubbene mellom til Hillsborough, da vi var ferdig sa han at jeg var den første Liverpudlian han hadde møtt, som ikke var fra Liverpool.

Det må da være litt stas å få fra en Everton supporter?

Det ble sent lørdag også, men formen var bra søndag.

 

Før vi dro til Anfield, så delte man ut billettene. Noen heldige førstereisende fikk til The Kop.

Vi gikk immom Hillsborough memorial på vei rundt stadion, det var ekstra sterkt å se alle Blackpool supporterene som stanset og vist sin respekt for de 96.

Jeg satt på Anfield, litt oppe i hjørnet, dette er samme seksjonen som bortesupporterene, men helt i andre enden. Så egentlig ganske godt herfra.

Kampen så dere jo, var overasket over pipingen til Pause, men jeg tror dette også var litt mot dommerene.

Først og fremst på grunn av måten dem mottok spillerene etter pause.

Fantastisk å se hvordan Anfield klappet ut Blackpool som kom ut litt etter Liverpool spillerene.

Stemningen var god ca et kvarter i andreomgang, men det døde hen. Ikke så rart egentlig.

Hørte det var delte meninger om ropingen på Kenny etter kampen, noen mener det er lite repektfullt over for manageren som faktisk prøver å gjøre en jobb.

Har ikke så mye å si om kampen, dere vet vell nokså sikkert hva jeg syns.

"im going to send him my bill" eller som Karen på Puben sa, "it`s more exicting to watch paint dry"

 

 

Etter kampen var vi en tur på puben, jeg og en til for ned til Carragers resturant og spiste.

Litt rolig søndag, noen var ute på både lørdag og søndag, men de var hjemme nokså tidlig.

Jeg holdt meg i puben sammen med noen andre på søndagen søndagskvelden også. Nedeless to say, røykeloven var nå et saga blått.

Vi takket de lokal for laget osv, veldig hyggelige folk.

Mark, Evertonsupportern var der. Eieren sier, det er Marks bursdag så om noen vil spandere en drink, så var det mannen.

Jeg skyt ut at , But ,But hes an Evertonian. Oh Ye, your right lad, he`s a Bluenose, just forgett it! Så lo vi, men han fikk ølen sin.

Sånn var det hele tiden, eieren, en liten tass, og tøff i trynet. Men ikke noe vondt og masse humor bak.

Han kom bort til meg en gang og sa" What are ya?", hva skal man svare til slikt ? :p

 

Stedet blir ikke kostet på for det skal tvangsrives om et par år, for et større firma som har kjøpt alle tomtene i området, utenom hans.

Han vil ikke selge stakkar, han kom bort til oss og pekte på gjengen og baren og sa "Where can you buy this?"

Jeg sa, your right mate, you can`t buy atmophere.

 

Han hadde en kritt tavle som ble brukt av meg til alle tider, når jeg drikker så føler jeg alltid for å skrive noe om Liverpool.

Det har jo kommet frem i forumet her noen ganger, se vedlagt bilde.

Litt inspirert av Smågal`s signatur, men jeg la også merke til teksten når jeg så bildet første gang.

 

Mandag var vi oppe i sekstiden, og skulle reise. Stedet hadde mye ganger og trapper, døren vi normalt brukte stod lås.

Låste vi opp og gikk ned trappen, da gikk alarmen. Herlig med høytaler rett ut i gaten der :p

Så neste gangs setning blir nok, remember to sound the alarm before you leave :p

Kjøreturen tilbake gikk radig, sov for det meste.

Glemmer ikke blikket til Securitassen på Newcastle flyplassen, da de fleste av oss reise i supporter utstyr, det var et snev av sympati i det.

De hadde vell vert gjennom det selv.

 

Ps: Noen i gjengen Traff Skrtel i supporter sjappa, det var jo der Termo også traff ham. Skal si han handler.

Han var vist ikke overbegeistret for å bli tatt bilde av, men stilte opp.

post-10572-1286313408,8944_thumb.jpg

post-10572-1286313434,0168_thumb.jpg

post-10572-1286313472,3766_thumb.jpg

post-10572-1286313498,2356_thumb.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...