Gå til innhold

Timelinex 5820TG høyfrekvent pipelyd


Ska_tho

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har for et par dager siden mottatt en ny laptop i fra Netshop, en Acer Aspire Timelinex 5820TG i5-450m.

Så langt så er jeg positivt overasket over denne laptopen, og i grunn så er jeg godt fornøyd.

Men.. Det er et men her. Etter kort tid i bruk la jeg merke til en høyfrekvent pipelyd som kommer i fra laptopen. En lyd som kan minne mye om en hundefløyte, hvis en skal sammenlikne det med noe.

 

Først så virket det ikke så altfor ille, men i noen situasjoner så blir det mye værre. Spesielt om jeg plugger noe inn i én eller flere av USB portene. Oppdaget det først med musa som jeg plugget inn, men var også det samme med USB-penn. Lyden ser ut til å bli mindre markant hvis jeg for eksempel går inn i et spill.

 

Jeg har lest noe om dette tidligere i en annen tråd, men der ble det ymtet om at lyden var i fra harddisken (Western Digital 640 GB) - noe som jeg ikke tror at det er. Ikke i mitt tilfelle ihvertfall. Lyden kommer i fra venstre front av laptopen og er mest markant der. Harddisken ligger på motsatt side. Jeg har også forsøkt å bytte til en annen harddisk, og lyden var der fortsatt. Jeg antar at det kan være i fra CPU-en.

 

Denne lyden er til tider rett og slett ubehagelig. Det skal ikke så mye tid til før man blir temmelig sliten av å ha en "hundefløyte" hvine inn i ørene.

 

Så til slutt.. Er det noen som vet om dette kan fikses på noen måte, eller må jeg bare leve med dette? Jeg har vurdert å ta i bruk angreretten, eller eventuel reklamere. Ikke helt sikker på om dette ville regnes som en reklamasjonssak eller hvorvidt en kan bruke angreretten på en laptop som har blitt startet opp og testet. Og er dette i tilfellet et kjent problem? I såfall er det vel antagelig en stor mulighet jeg får dette problemet igjen dersom jeg mottar en ny laptop.

 

På forhånd takk for svar og innspill =)

 

(Edit: Rettet et par skriveleifer)

Endret av Ska_tho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU whine er et problem som dukker opp fra tid til annen, noen modeller er mer plaget enn andre, men man finner problemet hos de fleste merker og på mange forskjellige modeller. Om det regnes som en reklamasjonssak er tvilsomt, men du kan bruke angreretten selv om maskinen er påskrudd/brukt et par-tre dager.

 

Jeg har det faktisk i svært liten grad på min asus X77JA også, men er så svakt at det er svært sjeldent jeg merker det. Den 5820TG maskinen jeg hadde, hadde også litt CPU whine, men ikke så mye at jeg vil kalle det irriterende.

 

Det er ingen garanti for at en ny maskin ikke har problemet, det er helt tilfeldig.

 

Lyden er kun et irritasjonsmoment, den påvirker ikke maskinen på andre måter.

Lenke til kommentar

Ok. Da får jeg vel bare vurdere hvorvidt jeg bruker angreretten eller ikke og håpe at det går i orden.

 

Pipelyden er såpass høylytt og intens at det er på grensen til ubehagelig.

Kjedelig, for det virker som å være en knall laptop ellers.

 

Takker for svar! :yes:

 

Å si at det ikke er en reklamasjonsak er vel litt feil. Det greit med lyd i fra vifter, harddisk, noe støy fra "dårlige" komponenter som vibrerer ol., men en slik høyfrekvent lyd gjør maskina tilnærmet ubrukelig for mange som er vaar for like lyder.

 

Har selv en Packard Bell TJ75-724 som ble levert inn på reklamasjon for samme sak. Der byttet de harddisk, men som nevnt i første innlegg hjalp det ikke.

Leverte den inn igjen for et par dager siden....Så enn får se hva som blir gjort med den.

 

Personlig klarer jeg ikke å bruke laptopen i mange tilfeller. Ikke forde lyden er irriterende, men jeg blir rett og slett rar i hodet av den.

 

Men har du mulighet til å levere den inn på angrerett så gjør det....Ville jeg også gjort hvis jeg hadde muligheten.

 

Her er et innlegg fra, post 76 i denne tråden:

 

i5 whine

 

"Cleo, one thing that is worth noting is that the sound being produced seems to be around the 17-18KHz range... make sure your engineer can hear that high frequency noise (most people over 30 cannot).

 

This is an important point. Your engineer might not hear that frequency, or might be in a noisy environment. Someone mentioned having sound measurement tools. Maybe getting some kind of average sound pressure level would help. It could at least provide the Lenovo engineers the info they need to test their sound detection protocol."

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke annet enn at maskinen er videresendt fra Netshop til Acer med status "Under reparasjon". Har ikke vært noe forandring på status de siste fire dagene hvertfall. Men håper det betyr at de faktisk kommer til å fikse problemet på reklamasjon :yes:

 

Selv har jeg den Packard Bell TJ75-724 med samme pipelyd, å jeg fikk den tilbake fra service for noen dager siden med skiftet hovedkort. Er på jobb enda så har ikke fått prøvd den, men krysser fingrene :)

Lenke til kommentar

Ikke annet enn at maskinen er videresendt fra Netshop til Acer med status "Under reparasjon". Har ikke vært noe forandring på status de siste fire dagene hvertfall. Men håper det betyr at de faktisk kommer til å fikse problemet på reklamasjon :yes:

 

Selv har jeg den Packard Bell TJ75-724 med samme pipelyd, å jeg fikk den tilbake fra service for noen dager siden med skiftet hovedkort. Er på jobb enda så har ikke fått prøvd den, men krysser fingrene :)

 

Hei, hvordan gikk det? Ble problemet borte? :)

Lenke til kommentar

Ikke annet enn at maskinen er videresendt fra Netshop til Acer med status "Under reparasjon". Har ikke vært noe forandring på status de siste fire dagene hvertfall. Men håper det betyr at de faktisk kommer til å fikse problemet på reklamasjon :yes:

 

Selv har jeg den Packard Bell TJ75-724 med samme pipelyd, å jeg fikk den tilbake fra service for noen dager siden med skiftet hovedkort. Er på jobb enda så har ikke fått prøvd den, men krysser fingrene :)

 

Hei, hvordan gikk det? Ble problemet borte? :)

 

Hei!

 

Jobber rotasjon så kommer meg ikke hjem før til neste helg....Skal poste tilbakemelding når jeg får testet den :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Hadde samme problemet selv, diagnosen ble da stillt over telefon med Acer support. Lyden forsvant helt når jeg deaktiverte USB kontrolleren i enhetsbehandling, pipingen kom ifra venstre USB port.

Feilen var mest sannsynlig en kondensator som hadde gått tørr/elektrolytten hadde tørket ut. Fikk pengene igjen, da dette skjedde 2-3 dager etter at jeg mottok den, og det ble dekket av DOA service

Lenke til kommentar

En liten oppdatering etter at jeg sendte Netshop en email.

 

Acer mottatt PC - 23.09.2010

Bestilt deler etter undersøkelse - 30.09.2010

Mottatt deler (USB printkort) - 06.10.2010

 

Så da skjer det vel noe snart. Undrer meg litt over det med USB printkort. Men kan antakelig være der problemet er da, siden støyen ble mye værre ved bruk av USB-portene.

 

Gjenstår å se når jeg en gang får den tilbake.

I hvertfall så blir noe gjort. Så lenge det blir bra, blir jeg fornøyd :yes:

Endret av Ska_tho
Lenke til kommentar

Ja, så har jeg fått igjen maskinen i dag.

Jeg er heller misfornøyd for å si det mildt.

 

USB-board byttet og Bios oppdatert. Testet OK.

Ja vel, høres lovende ut.

 

Synet som møter meg er en laptopp pakket inn i bobleplast sammen med strømkabel. Da jeg pakker den ut er den full av stygge fettmerker og fingeravtrykk på lokk og skjerm. Jeg får umiddelbart en følelse av å pakke ut en brukt laptop.

Dette er ikke slik jeg returnerte den. Jeg gjorde som jeg ble fortalt av saksbehandler hos Netshop, sendte den tilbake komplett i orginal forpakning med alt tilbehør. Og forøvrig "spotless".

 

Jeg startet opp maskinen og tenker.. Ja, ja. Hvis den nå har blitt fikset, så er vel dette en pris jeg kan si meg villig til å betale. Men den gang ei. Det første jeg støter på når jeg starter opp, er en slags diagnostisering som jeg må gjennomføre før maskinen starter etter å ha fått opp en melding om at Windows ikke var avsluttet på riktig måte. Ikke vet jeg hva som var grunnen til det, men normalt var det nå ikke under en normal oppstart. Da maskinen omsider er i gang og inne i Windows tar det ikke lang tid før jeg legger merke til at den er akkurat slik den var da jeg returnerte den. Dvs. problemet fortsatt tilstedet og piper som on det skulle vært midt i hekketida.

 

Så dette har vært bortkastet tid, og jeg sitter ikke igjen med en følelse av å ha en splitter ny laptop til mange tusen kroner som jeg forøvrig kjøpte for en måned siden.

 

"Thumbs up" for meget god service fra Netshop når jeg har vært i kontakt med dem :thumbup:

 

Desverre ikke hva jeg kan si om Acer service :thumbdown:

Endret av Ska_tho
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ja, så har jeg fått igjen maskinen i dag.

Jeg er heller misfornøyd for å si det mildt.

 

USB-board byttet og Bios oppdatert. Testet OK.

Ja vel, høres lovende ut.

 

Synet som møter meg er en laptopp pakket inn i bobleplast sammen med strømkabel. Da jeg pakker den ut er den full av stygge fettmerker og fingeravtrykk på lokk og skjerm. Jeg får umiddelbart en følelse av å pakke ut en brukt laptop.

Dette er ikke slik jeg returnerte den. Jeg gjorde som jeg ble fortalt av saksbehandler hos Netshop, sendte den tilbake komplett i orginal forpakning med alt tilbehør. Og forøvrig "spotless".

 

Jeg startet opp maskinen og tenker.. Ja, ja. Hvis den nå har blitt fikset, så er vel dette en pris jeg kan si meg villig til å betale. Men den gang ei. Det første jeg støter på når jeg starter opp, er en slags diagnostisering som jeg må gjennomføre før maskinen starter etter å ha fått opp en melding om at Windows ikke var avsluttet på riktig måte. Ikke vet jeg hva som var grunnen til det, men normalt var det nå ikke under en normal oppstart. Da maskinen omsider er i gang og inne i Windows tar det ikke lang tid før jeg legger merke til at den er akkurat slik den var da jeg returnerte den. Dvs. problemet fortsatt tilstedet og piper som on det skulle vært midt i hekketida.

 

Så dette har vært bortkastet tid, og jeg sitter ikke igjen med en følelse av å ha en splitter ny laptop til mange tusen kroner som jeg forøvrig kjøpte for en måned siden.

 

"Thumbs up" for meget god service fra Netshop når jeg har vært i kontakt med dem :thumbup:

 

Desverre ikke hva jeg kan si om Acer service :thumbdown:

Kommer pipelyden med deg hele tiden?

Eller kommer den bare sann av og til?

Har også samme problem(tror jeg), med meg er det ihvertfall at den bare kommer når den vil... som gjør det vanskelig for meg å gi selgeren(hos Elprice) en bevis... Har snakket med de flere ganger, men de nekter å tro på meg. Så har fortsatt en delivs "defekt" pc...

Lenke til kommentar

Fått skværet opp med Acer ang. den dårlige behandlingen?

 

Har returnert maskinen nå for tredje gang, og søker om å heve kjøpet da jeg fortsatt opplever at problemet oppstår, dog mer moderat enn før. Er mer til og fra, men har opplevd at det ble omtrent like ille i enkelte tilfeller. Etter andre servicen så byttet de hovedkort og "shinet" opp maskinen før den ble returnert til meg.

 

Kommer pipelyden med deg hele tiden?

Eller kommer den bare sann av og til?

Har også samme problem(tror jeg), med meg er det ihvertfall at den bare kommer når den vil... som gjør det vanskelig for meg å gi selgeren(hos Elprice) en bevis... Har snakket med de flere ganger, men de nekter å tro på meg. Så har fortsatt en delivs "defekt" pc...

 

Den var konstant, ja. Etter andre servicen så ble det mer til og fra. Ihvertfall på hvor ille det var. Den var nok konstant da også, men ikke alltid like lett å legge merke til.

Endret av Ska_tho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...