Gå til innhold

Foreslår pant på mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan føles det da?

 

Skylder på forhandlerne

Men heller ikke mange benytter seg av denne ordningen. Det er forhandlernes egen skyld, mener klima- og forurensingsdirektoratet.

– Tilsynsaksjonene våre viser at mange forhandlere ikke gir kundene god nok informasjon, sier seksjonssjef Kari Aa til Teknisk Ukeblad.

Hva har forhandlerne å tjene på dette da?

 

Forøvrig hadde Telenor kampanje på dette da påbudet ble innført. Man kunne levere telefonen sin hos en Telenorforhandler og få 50 gratis SMS hvis man skrev navn og nummer på konvolutten man la telefonen i. Kanskje ikke den største gulroten, men mesteparten av det som sendes inn er jo søppel uansett, jeg ser ikke helt hvorfor det skal være opp til forhandlerne å opplyse kundene om dette med mindre de er pålagt det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det bransjen kunne gjøre, nå som hodetelefon- og ladeplugg er standardisert, er å slutte å legge lader, USB-kabel og hodetelefoner i salgspakka. Da både reduserer man avfallsmengden og legger opp til gjenbruk. Sjekk signaturen min, jeg har en voldsom redundans på nevnte artikler.

 

Som sakkyndig på feltet kan jeg legge til at det kom en forskrift i 1999, som påla forhandlere av elektrisk og elektronisk utstyr å ta imot kasserte produkter (les: avfall) gratis fra forbrukere. Plikten er begrenset til mottak av tilsvarende utstyr som de selger, dvs at du kan ikke levere sementblanderen din på elkjøp, men å levere mobilen på Telebutikken går fint.

 

Godt å snakke som fagmann for en gangs skyld på dette forumet. :cool:

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Ikke enig med deg mia_tuk. Når det gjelder lader, så bør det være 2 utgaver av samme telefon. En bundle-versjon (med lader, papir manualer osv) til normal pris og en Light versjon (ingen lader, håndbok o.l) til redusert pris. Og da må forsksjellen være minimum 200kr i pris. Hodetelefoner er ikke standard dessverre. Jeg har en nokia n97 som kom med ganske grei handsfree. Mens den passer i 3.5mm utgangen på min HTC mobil, den fungerer ikke. Får bare lyd i høyre øre og microfon samt knappen fungerer ikke. Og tilsvarende så funker ikke HTC headset i nokia, tross at det passer i sokkelen. :no:

 

Angående pant-ordningen, så bør det heller være rabatt på ny telefon ved innlevering av gammel telefon. La oss si rundt 150kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hodetelefoner er ikke standard dessverre. Jeg har en nokia n97 som kom med ganske grei handsfree. Mens den passer i 3.5mm utgangen på min HTC mobil, den fungerer ikke. Får bare lyd i høyre øre og microfon samt knappen fungerer ikke. Og tilsvarende så funker ikke HTC headset i nokia, tross at det passer i sokkelen.

Har dette noe med at 3,5 mm jack'en kommer i både 3 og 4 polet utgave?

Lenke til kommentar

Å skylde på forhandlerne er bare tull. Vet ikke folk i dag at de kan levere inn gammelt elektrisk utstyr hos forhandleren de kjøper det fra så har de ikke fulgt med i timen. Kommunale mottak tar også imot EE-avfall.

Problemet er vel heller folks "trang" til å ta vare på ting; man kan jo få bruk for det en dag.

 

Ikke enig med deg mia_tuk. Når det gjelder lader, så bør det være 2 utgaver av samme telefon. En bundle-versjon (med lader, papir manualer osv) til normal pris og en Light versjon (ingen lader, håndbok o.l) til redusert pris.

 

Hvorfor i fanken skal det være enda 2 utgaver av hver mobiltelefon? :no:

Vi forhandlere har vel allerede nok med å holde orden på ulåste, Netcom-låste og Telenor-låste mobiltelefoner. Helt enig med mia_tuk om at produsentene kan droppe i hvert fall lader i esken og heller sette ned prisen på telefonen tilsvarende det en lader koster.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...