Gå til innhold

Test: Stor test av musikktelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig hvordan Sony Ericsson W995 har en lyd som får en karakter på 1/5 og klarte fremdeles å vinne "Årets Musikktelefon 2009" av amobil.no. Både Nokia 5530 Expressmusic,Samsung Beat DJ, Nokia 5130 Expressmusic, og Iphone 3GS var sluppet før dere kåret Årets Musikktelefon 2009, og alle disse fikk bedre karakterer enn SE W995.

Lydkvaliteten i W995 kan hamle opp med langt dyrere musikktelefoner.

http://www.amobil.no/artikler/aarets_beste_mobiltelefoner_er_kaaret/72647

 

Men tydeligvis ikke mobiler til under tusenlappen. (5130 Expressmusic)

 

Care to explain?

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar

Bra at det kommer mobiltester som fokuserer på musikkmobiler! Men flott om det kunne tas med om de ulike modellene har "gapless playback". Såvidt jeg vet har iallfall iPhone/iPod Touch dette (iPodene fikk dette i 5. gen iPod classic), men jeg er usikker på hvor utbredt det er ellers blant mobiler. Som musikkelsker er dette viktig for meg, mange konseptalbum og DJ-mixer er laget for sammenhengende lytting og blir irriterende å høre på når man får et merkbart mellomrom (alt fra et halvt sekund til flere sekunder, avhengig av avspilleren) mellom låtene.

Endret av slusk
Lenke til kommentar

Amatørtest. De har testa W995 og aino med clear bass funksjon på. den gir dårlig lydkvalitet til headsett øreplugger som er lite avanserte. Clear bass og clear stereo som det kalles krver ørplugger med flere kanaler. Så lyden deler seg opp i to kanaler i headsettet eller ørepluggene; en for bass og en for diskant. Dårlig testa Amobil!!! Dere må kunne noe om produktene før dere tester det. Lyden til sony ericsson er ment for mer avanserte headsett og da kan man ikke teste det ut med mindre avanserte headsett som har ikke støtte for teknologien.

 

Og bare for å si det, det med ørepluggene som følger med aino og w995 er en vane sak. man blir fort ant til dem. Man kan ikke forventa at man liker dæm når man er vant til mindre avanserte øreplugger som ipod eller iphone har. De er så lite avansert så de får ikke vist hva lydkvalitet er for noe.

 

Dette er fysj det!!!

 

Sony ericsson bruker samme lydteknologi som brukes i de mest avanserte mp3 spillerne til Sony. Sony er en av produsentene som har kommet best ut når det gjelder lydteknolgi. (etter vår 2008, når clear bass og clear stereo ble lansert).

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig at en telefon som i fjor ble kåret til årets musikktelefon, nå får dårligste karakter på musikkfronten!?! OG at telefonen kommer ut av denne testen med toppkarakter? sjokkerende!! (så sjokkerende at jeg har kommet ut av mitt amobil-eksil på diskusjonsfronten for å skrive dette....)

Lenke til kommentar

Amatørtest. De har testa W995 og aino med clear bass funksjon på. den gir dårlig lydkvalitet til headsett øreplugger som er lite avanserte. Clear bass og clear stereo som det kalles krver ørplugger med flere kanaler. Så lyden deler seg opp i to kanaler i headsettet eller ørepluggene; en for bass og en for diskant. Dårlig testa Amobil!!! Dere må kunne noe om produktene før dere tester det. Lyden til sony ericsson er ment for mer avanserte headsett og da kan man ikke teste det ut med mindre avanserte headsett som har ikke støtte for teknologien.

 

Og bare for å si det, det med ørepluggene som følger med aino og w995 er en vane sak. man blir fort ant til dem. Man kan ikke forventa at man liker dæm når man er vant til mindre avanserte øreplugger som ipod eller iphone har. De er så lite avansert så de får ikke vist hva lydkvalitet er for noe.

 

Dette er fysj det!!!

 

Sony ericsson bruker samme lydteknologi som brukes i de mest avanserte mp3 spillerne til Sony. Sony er en av produsentene som har kommet best ut når det gjelder lydteknolgi. (etter vår 2008, når clear bass og clear stereo ble lansert).

Unnskyld meg, men hvordan hadde du planlagt at den skulle sende ut bass og diskant separat når det bare går to signalbaner ut fra telefonen, kommer det bass på venstre side og diskant på høyre side?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Angående iPhone.

Det er litt merkelig da min drar mine store, gamle Beyerdynamic DT880 helt fint, det gjør også min iPod touch. DT 880 har en impedanse på 250 Ohm, hva har de som ble brukt i testen på?

Har selv de enkle i testen en grusomt krevende impedansekurve?

 

Jeg ser det som lite trolig at de har glemt en innstilling slik som volumbegrensning heller, de skal jo kunne mobiler tross alt :)

Lenke til kommentar

Jaha... Jeg har en iPhone og bruker den med både mine Sony øreplugger, Koss hodesettet nevnt på TV2, Nokia BH-604 Bluetooth hodesett og Sony XB700 som er store klokker. Lyden er helt akseptabel på alle disse. Mens både W995'en min, Heroen og Xperia X1 spiller langt dårligere.

 

I tillegg... og det som virker totalt fraværende i testen er oppbygging av musikkspilleren. W995 som skal være en walkman mobil.. har ikke rating på sanger, små cover og ikke mulighet for tekstvisning. iPhone har alt dette og er derfor mitt første valg på musikkavspilling. Heroen er også grei men også denne mangler rating.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig angående iPhone... Har brukt iPhone som avspiller i 1 år nå, å det er en pusslete lyd... Ikke likt lyden på noen av de 4 hodetelefonene/ørepluggene jeg har brukt på den...

Selve "iPod" delen på iPhone er jo genial firmwaremessig, men lydkvaliteten faller gjennom...

 

Håper Desire er på høyde med Legend..?

Er Legend en pekepinne på HTC generelt.?

Lenke til kommentar

Fra artikkelen: "For å bedømme lydkvaliteten i vår musikkmobiltest fikk vi tak i en skikkelig lydguru. Terje Thorswold tester hodesett for Audiovisuelt.no, og vet definitivt forskjellen på god og dårlig lyd. Han har lyttet på alle mobilene i testen med medfølgende øreplugger så vel som andre øreplugger og hodetelefoner."

 

Denne "lydguruen" har skrevet én - 1 - artikkel for audiovisuelt.no, og det dreide seg ganske riktig om et headset:

http://www.audiovisuelt.no/artikler/utseendet_er_ikke_alt/74214

Slik det ser ut er da kravet for å bli kalt "lydguru" at man er litt interessert i hi-fi, at man melder seg frivillig til å skrive artikler på hobbybasis for Edda Digital, og at man tester et dårlig headset og skriver noen ord om det. ;)

 

Greit nok, men finner det litt betenkelig når denne "lydguruens" resultat, uten motforestillinger eller bakgrunn, blir sendt ut på riksdekkende TV2 hjelper deg, i beste sendetid...

 

Lyd er altså subjektivt, headset finnes i uendelig mange varianter, og resultatene av en lyttetest vil i stor grad avhenge av hvem som lytter og hvilke hedset som tilfeldigvis benyttes. I denne testen ser det ut som at det er ett sett "krevende hodetelefoner" som som er brukt, nemlig Grado SR225i, som er beregnet for stuebruk og stasjonære anlegg. Ut fra dette konkluderer man om hvorvidt telefonene er i stand til å drive "krevende hodetelefoner" eller ikke. Det blir litt svakt, synes jeg.

Derfor liker jeg tester som også støtter seg på målinger av diverse lydparametre, for et element av objektivitet som kan være til hjelp med å underbygge og analysere det ørene oppfatter.

 

 

@PL610: Har Koss PortaPro en vanskelig impedanskurve? Svar: ja

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?graphID%5B0%5D=1613&graphID%5B1%5D=1953&graphID%5B2%5D=373&graphID%5B3%5D=&graphType=7&buttonSelection=Compare+Headphones

PortaPro er søppel for ørene, og har svært lite i en slik test å gjøre.

 

Ifølge GSMArena er lydkvaliteten til iPhone 3GS "simply perfect", og den har imponerende måleresultat som må være selve referansen for portable lydspillere, så jeg finner resultatet i testen til Amobil noe merkelige.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jo ja, jeg vil ikke si den kurven er vanskelig for en forsterker å drive. Den vil nok resultere i litt tynnere bass rett under 100Hz, men vil samtidig være snill mot forsterkeren.

Hadde kurven derimot gått andre veien altså mot mindre Ohm, da blir de vanskelige å drive og krever en strømsterk forsterker.

Lenke til kommentar

Til forfatterne av denne artikkelen:

 

Jeg stiller meg svært tvilsom til både kvaliteten og objektiviteten på amobils mobiltester når dere presterer å slakte W995s lydkvalitet i dagens test, mens den i hovedtesten fikk svært god skår. Jeg referer til hovedtesten av denne telefonen gjort for noen år tilbake:

 

"Musikkspilleren til W995 har nøytral lyd i utgangspunktet, og du kan videre justere lydbildet slik du måtte ønske.

 

Forøvrig er lyden i toppklasse, og musikkspilleren fungerer bra med et ypperlig grafisk grensesnitt."

 

Hæ? HÆ?? Dere har jo totalt forskjellig formening i de ulike artiklene.

 

Jeg henger meg opp i denne detaljen da jeg selv eier både Sony Ericsson W995 samt HTC Hero og har en helt annen oppfatning av saken. Sistnevnte telefon vil jeg nok tro har temmelig lik lydkvalitet med oppfølgeren, HTC Legend, som dere har testet. Denne mobilen fikk nesten full pott, dvs. 4/5 i lydkvalitet, mens Sony Ericsson W995 fikk 1/5. Etter min mening har Sony Ericsson W995 bedre lydkvalitet enn HTC Hero. Equaliseren kan finstilles etter hodetelefonen man bruker og det lydbildet man ønsker. Med flat equaliserkurve er lyden nøytral, men med stram bass og lite bakgrunnsstøy. Ingen elementer flyter over i hverandre - både mellomtone og diskant er riktig balansert mener jeg.

 

Dog vil alt som har med lydkvalitet å gjøre bli en subjektiv greie, og man tilpasser seg gjerne en ny standard. Men jeg betviler sterkt at lydkvaliteten på nyere mobiltelefoner har tatt et så stort kvantesprang at det rettferdiggjør totalslakt av en litt aldrende W995. Det virker som W995 har gått fra å være Lexus til å bli en rusten Lada i amobil-redaksjonens musikkavdeling. Merkelig...

 

Til daglig bruker jeg mange ulike hodetelefonoppsett, og det beste utgjøres av Beyerdynamic DT770 Pro koblet opp mot det "audiofile" lydkortet Asus Xonar Essence STX. Dette gir et svært naturtro og godt lydbilde og er min referanse for produktsammenligning. Sammenligner man lydkvaliteten på Sony Ericsson W995 opp mot overnevnte oppsett, vil jeg si W995 leverer svært god lydkvalitet som kan oppfattes som noe fyldigere på bassfronten enn ipod, men som overhode ikke har en bass som er "innesluttet, rumlete og ukontrollert". At "nedre mellomtone overdøver resten av mellomtonen" er jo bare tøv.

 

:thumbdown:

 

EDIT: Ser nå at en "lydguru" har utført lyttetester av mobilene. Er det ikke en idè for forfattere å få mannen i gata til å utføre fremtidige lyttetester. Jeg tror mannen i gata vil ha en langt mer normal standard for hva som er god lyd enn en hi-fi- guru som sikkert lytter til vesentlig mer påkostet utstyr.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...