Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er dagens kraftigste Atheros brikkesett?


Anbefalte innlegg

Det var engang i tiden da jeg sånn halvveis klarte å holde et lite øye med hva som var vurdert som det best ytende / kraftigste av forskjellige trådløse brikkesett, men det er nå godt over 1år siden og ting går jo veldig fort i dataverdenen!

 

Nå har jeg mistet helt styringa på hva som har blitt sluppet fra Atheros, Broadcom og Ralink den siste tida, eneste jeg har klart å holde et halvveis øye med er Intel og deres Centrino / WiFi 5xxx og 6xxx serie.

 

 

Nå er jeg altså ute etter hvilket Atheros brikkesett som klarer seg best per dags dato?

Her er det jo en massiv jungel og velge mellom, og ikke nok med det så er det jo forskjellige markeringer av brikkesettene, du ser enkelte kort som er AR5009, mens du andre steder kan finne ut at et kort er AR5009 / AR9220?

 

Og Atheros sine nettsider kommer ikke stort til hjelp de heller, da det verken listes drivere eller noen detaljert informasjon rundt de forskjellige brikkesettene som er tilgjengelig per dags dato på deres offisielle sider? Ikke som jeg klarte å finne ut av hvert fall!

 

 

Jeg vurderer nemlig å sette opp / bygge min egen router, og til dette formålet vil jeg naturlig nok ha det beste trådløse nettverkskortet som jeg klarer å oppdrive, og det beste stedet og begynne er da å finne ut hva som per dags dato er det beste brikkesettet, også får jeg prøve å lete opp eventuelle Mini-PCI / Mini-PCIe, PCI, PCI-Express kort med dette brikkesettet etter hvert.

 

 

Men jeg er dessverre begrenset til Atheros baserte brikkesett på grunn av drivere, om jeg skal kjøre DD-WRT blant annet så støtter deres X86-baserte firmware utelukkende kun Atheros og ikke noe Broadcom (til tross for at de har router spesifikke drivere ute som støtter Broadcom), Ralink eller Intel.

 

 

 

Og det er jo ikke lenger noen selvfølge at det som er nyest, faktisk er det som yter best!

Ser jo blant annet at det som tilsynelatende er de siste brikkesettene fra Atheros (fjerde generasjon om jeg har forstått riktig?) "bare" kjører 2x2 (altså 2x MIMO antenner), mens brikkesett fra forrige generasjon (altså da generasjon tre) kjører 3x3 (altså 3x MIMO antenner) og av den grunn kanskje yter bedre?

 

Hva vet vell jeg, derfor jeg skriver dette innlegget ;)

 

 

 

Eneste kravet jeg har er at det skal støtte 5GHz båndet, utover det så er det samme hvilket som helst Atheros brikkesett det er snakk om, jeg er bare ute etter hva som vil mest sannsynlig gi meg den beste ytelsen av de forskjellige som er tilgjengelig per dags dato!

 

 

Så om noen kunne komme med noen anbefalinger på området så taes det i mot med stor takk!

 

 

 

Jeg lurer forøvrig også på om jeg oppnår best ytelse av å kjøre identisk brikkesett i både router og maskin, eller om det å kombinere Atheros i router med Broadcom, Intel eller Ralink i maskin kan fungere minst like bra, om ikke bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...