Gå til innhold

Ernæringsrådet på ville villaveier


Anbefalte innlegg

Altså: Vi skal spise grovt brød. Og mye poteter. Litt ris. Og mye grønnsaker og frukt. Fem om dagen, må vite. Grunnen til at vi eser ut og blir en større nasjon, er at vi sitter stille. Og spiser for mye godteri. Og fast food. Ikke tradisjonell kosthold som vi "alltid" har spist. Oldemor og oldefar var ikke fete, og de spiste da sånn...

 

Uff. Dette stemmer jo ikke.

Altså: Dette skjer med enhver karbohydrat: Det brytes ned i tarmen, og blir til sukker. Det MÅ det, for å taes opp i blodet. Der vil det bli registert av bukspyttkjertelens betaceller som så sender ut insulin for å håndtere sukkeret. Samtidig er fettet brutt ned og pakkes inn i spesielle proteinpakker. Det må det for å komme seg rundt i blodet, og den gamle tanken om at "fett setter seg fast i blodårene"... den er for latterlig. Den er faktiskt bevist feil. Fordi FETT KAN IKKE FRAKTES I BLODET. Fettet blir fraktet i lipoproteiner. Som LDL, blant annet. Tror du LDL er et kolesterol? Feil. Det er et lipoprotein, som bærer kolesterol INNPAKKET i seg, og tømmer det ut i celler, som trenger det for å bygge hormoner, vedlikeholdsarbeid og lignende. For mye umettet fett gjør celleveggene myke og ustabile, og da trenges det mer kolesterol for å stabelisere dem. Derfor sier man at umettet fett er bra for blodet, fordi det senker kolesterolet. Det senker kroppens mest nyttige molekyl.

 

Imens har sukkeret fra karbohydratene rast rundt i blodet som små ildkuler, og insulinet blir bare pøst ut, fordi sukker i blodet er ikke bra. Om ikke det ble tatt hånd om, kunne de faktisk rispe hull i blodårene, om de raste rundt lenge nok. Men insulinet vet råd, og stapper dem inn i musklene. Er det fullt der, er det bare å lagre det i leveren. Menn er det fult der også, blir det laget om til mettet fett, og stappet i fettcellene. Insulinet "åpner" fettcellene for lagring.

Og vi trenger ca 50 gram om dagen. Vi spiser gjerne 3-400 ......

 

Hva skjer så, om vi snur på flisa, og spiser lavkarbo? Jo, fettet blir brukt som brensel, insulinet synker til trygt nivå, og bukspyttkjertelen spyr ut glukagon, som har som hovedoppgave å øke blodsukkeret. Den tømmer da leveren for lagret glukose, glykogen og åpner samtidig for at fettet skal løsnes for å gi energi. Glyserol delen av fett sendes til leveren for å bygges om til glukose, mens resten blir brukt som energi. I alle kroppens celler er det en forbrenningsfabrikk som heter mitokondri. De er spesialdesignet for å bruke fett som energi. Glukose kan forbrennes utenfor mitokondriene, og utenn oksygen. De gir da et avfallsprodukt som heter laktat, eller melkesyre. Fett kan ikke dette. DE MÅ inn i mitokondriene, og det MÅ ha oksygen. De vil derfor aldri avgi den lammende giften laktat. Mettet fett er absolutt det beste, siden den ikke oksiderer i kroppen, og kroppen trenger derfor lite antioksidanter. Umettet fett trenger vi lite av.

 

Under trening på lavkarbo, vil man etter en mnd oppdage at cellene bygger flere mitokondrier, som er større. Fettet vil derfor gi mer og mer energi. Samtidig vil hjertet oppleve en ny vår, ettersom det inneholder kroppens mest mitokondri rike celler. Mettet fett får hjertet til å juble: Endelig nok energi.

Insulinet som nå er på lavninå, kan heller ikke lenger bidra med abnorm celledeling. Hjernen går over fra sukkerforbrenning til å brenne ketoner, som gir mer energi per molekyl enn sukker. Noe sukker blir laget i leveren, for det er noen celler i hjernen og nyrene som MÅ ha sukker. Menn som sagt, dette lager leveren UTEN problemer. Den lager også såpass at den får nok til et lite lager, i tilfelle noe oppstår. Det er også leveren som omdanner glukosen til mettet fett. Tror ikke denne ville laget mettet fett, om det var skadelig?? Nope. Av alle tusen rapporter som finnes om mettet fett, klarte ikke WHO`s forskere ifjor å finne EN eneste rapport som viste at det var skadelig. WHO turde ikke å friskmelde mettet fett, men inntok en avventende holdning.

 

Selv har jeg nå spist ca 10 gram karbo pr dag, pluss 2-3 hekto fett i en lang stund. Treningsmessig gidder jeg ikke å prate om, for de fleste tror meg ikke. Det jeg kan referere til er den svenske skistytteren Bjørn Ferry. Han la over til LOW CARB HIGH FAT i august i fjor. Inntil da hadde hann vunnet kun to world cup seire. I OL vant han gull, og da hadde han også et langt opphold i desember pga av en svineinfluensa. Men når en tenker på at fett som energi ikke skaper melkesyre, så er det kansje lettere å holde bena i ro på standplass...?

 

For de som er redd for kolesterol: Vit at kolesterol er sunt, og kan ikke gjøre noe annet enn å hjelpe deg. Om jeg sier deg at fettet i en tett arterie består av 3/4 umettet fett, så forstår du nok hvor problemet ligger? Margarin er kanskje den verste fienden i så måte sammem med oliven og rapsolje.

Les gjerne om Uffe Ravnskov og Malcolm Kendrik. Du kan se på Youtube, eller kjøpe boken Det store kolesterolbedraget. Tonnevis av ekte dokumentasjon.

Se også her, for videre forståelse:Lena Beatrice

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig!! :new_woot:

 

Konge skrevet :)

 

Men jeg lurer virkelig på noe om lavkarbo, sant det med at alle karbohydrater blir omdannet til sukker for kroppen. Blir det for mye så går det rett til fettlagrenene. Men gjør ikke fett det da også da?

 

Satt for meg et eksempel her hvis det var vanskelig å forstå;

Karbohydrat - Dannet til sukker - Blodet - Muskler/lever - fettcellene

 

Fett - Fraktet med lipoproteiner inn i fettcellene

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du traff spikeren på hodet og vel så det må jeg si. Kjempebra!

 

hvis jeg har forstått det riktig kan ikke kroppen fordøye fettet vi spiser uten karbohydrater. Hvis vi spiser kun proteiner og fett må kroppen bryte ned sitt eget fett for å få det den trenger (glukagon?) for å fordøye fettet vi spiser.

Lenke til kommentar

Herlig!! :new_woot:

 

Konge skrevet :)

 

Men jeg lurer virkelig på noe om lavkarbo, sant det med at alle karbohydrater blir omdannet til sukker for kroppen. Blir det for mye så går det rett til fettlagrenene. Men gjør ikke fett det da også da?

 

Satt for meg et eksempel her hvis det var vanskelig å forstå;

Karbohydrat - Dannet til sukker - Blodet - Muskler/lever - fettcellene

 

Fett - Fraktet med lipoproteiner inn i fettcellene

 

 

Jo, det stemmer, men om du frakter inn 100 fettceller, og bruker 100, så går det opp i opp. Men det er et innfløkt system, så jeg vil si at om du trener mye, så går mye av fettet fra leveren til musklene også, som triglyserider. Spesielt om du går på lavkarbo, da skjer det ting med metabolismen, og det gjenstår år med forskning før forskerne kan si med sikkerhet hvorfor en kalori ikke lenger er en kalori når du går på lavkarbo.

Lenke til kommentar

Da vil du fremdeles holde kroppen til å bruke karbohydrater som energikilde, men vil gå tom ganske fort. Hva gjør kroppen da? Muskler er jo fordøybare resurser, men fettet du spiser bare lagres i første omgang.

Kan egentlig kroppen nyttegjøre seg fettet du spiser i det hele tatt når du spiser så mye karbohydrater?

 

Björn Ferry tok jo ol-gull i skiskyting her om dagen, og han går på lavkarbo, eller LCHF som det heter. (Low Carb High Fat)

 

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/guldmedalj_p%C3%A5_lchf

 

Det står forresten mye annet kjekt i den bloggen også :)

Lenke til kommentar
Kan egentlig kroppen nyttegjøre seg fettet du spiser i det hele tatt når du spiser så mye karbohydrater?

Var det jeg også lurte på. Så, i alt så er det bedre velge mellom å spise høy-karbo-lav-fett eller høy-fett-lav-karbo?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Vel folk spiser mindre fett enn noengang, men er fetere enn noen gang.

Hjertesykdommer og type 2 diabetes osv. er også noe som kommer med mye karbohydrater i kosten, så svaret må vel være nei, ikke egentlig.

 

Les litt på bloggen jeg linket til, der er det veldig mye informasjon.

 

Ps. Sosiastyrelsen i Sverige har godkjent lavkarbokosthold

http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-godkanner-lagkolhydratskost

Lenke til kommentar

Du har en søt liten teori her, men empirien forteller at et tradisjonelt japansk kosthold med mye ris, grønnsaker og fisk og lite kjøtt og dermed mettet fett gir lengst forventet levealder i verden. Man observerer også at japanere som legger om til et "vestlig kosthold" med mer mettet fett mister denne "fordelen", så man er sikre på at dette er kostholdet og ikke f.eks genetikk.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Jo, men vestlig kosthold betyr mye raske karbohydrater, og ikke så mye mettet fett. Husk vi blir rådet til umettet fett fremfor mettet fett.

Japan har mye magekreft, det har ikke vi, så det spørs om kostholdet deres er helt bra.

 

Hvor mye mettet fett inneholder fisk forresten?

 

Diabetes og andre livstilsykdommer er et økende problem med kostholdet i vår del av verden, man takler rett og slett ikke de høye dosene karbohydrater som dette kostholdet innebærer.

Lenke til kommentar

Det er ganske så raske karbohydrater i ris og nudler også.. Fisk har vel ikke noe mettet fett.

 

Magekreft er vanligere i Japan og Sørøst-Asia, ja, men det er snakk om 44 pr 100 000 i Japan og 9 pr. 100 000 i Nordeuropa (i følge Epidemiology of gastric cancer in Japan av M Inoue og S Tsugane publisert i Post Graduate Medical Journal i 2004) (jeg kunne linket til artikkelen, men det krever at du har tilgang til helsebiblioteket..), jeg ville ikke kalt det mye, hvertfall ikke hvis du for eksempel sammenlikner det med for eksempel hjerte-karsykdommer.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Det ble gjort en studie på 1950 som beviste at mettet fett var farlig. Men studien tok bare med land med mye hjertesykdommer, men ikke land som spiste mye fett og hadde lite hjertesykdommer som Norge og mange andre land. Han ville bare bli kjent over verden. Nyere studier viser helt motsatt.

 

Anbefaler;

Lenke til kommentar

Det har du nesten rett i. Man finner ikke forhøyet risiko for hjerte-karsykdommer ved høyt inntak av mettet fett, men det er ingen resultater som tyder på at det som du sier "er motsatt" som i denne sammenhengen ville være redusert risiko. Men som jeg sa i mitt første innlegg, du må fortsatt forklare hvorfor Japan har høyest forventet levealder i verden som følge av kostholdet med mye karbohydrater og lite mettet fett.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Med fare for å gjenta meg selv:

Man observerer også at japanere som legger om til et "vestlig kosthold" med mer mettet fett mister denne "fordelen", så man er sikre på at dette er kostholdet og ikke f.eks genetikk.

 

Og om hjerneblødninger: Det er vel definert som en karsykdom hvis jeg ikke husker feil..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Men er du sikker på at det er det mettede fettet som er synderen? Husk maten vår er sterkt bearbeidet og industriert.

 

Spiser man et variert kosthold kan man ha en stor mengde forkjellige karbohydrater inkludert, men det ser ut til at helsa sliter på forskjellige måter uansett.

 

Fra linken http://www.klassekampen.no/artikler/kommentarer/30464/article/item/null

 

Infarktdødeligheten er lav i Japan, så man kunne forvente at de med «amerikaniserte» matvaner etter en stund fikk mer infarkt. Overraskende nok har det vist seg at japanske immigranter med amerikansk livsstil, men på sitt fettfattige, japanske kosthold, ble dobbelt så ofte hjertesyke som de som beholdt japanske tradisjoner, men foretrakk det mye fetere amerikanske kostholdet.
Endret av PL610
Lenke til kommentar

Dette er et ganske interessant tema. Man har jo alltid sagt at fett er farlig, spesielt mettet fett, og man skal styre unna fett.

Men sanneheten er, hvis jeg har forstått riktig, at det er karbohydrater som er farlig og som man burde styre unna? Og umettet fett er ikke noe bedre enn mettet fett?

Lenke til kommentar

evolution2.gif

(For de som ikke kan se bildet - http://2.bp.blogspot.com/_KGoQeXl_ojE/Sn_TKDpUuZI/AAAAAAAAAWY/_PKBVp9SVKU/s1600-h/evolution2.gif)

 

Noe gikk galt som dere ser.

 

Menneskenes gener har over to millioner år tilpasset seg en diett som består av kjøtt, fisk, skalldyr, egg, frø,røtter, og grønnsaker. Fra et ernæringssynspunkt innebærer det en diett med fullverdige proteiner med alle de essensielle aminosyrene, mettede og umettede fettsyrer, lavglykemiske karbohydrater, mye vitaminer, mineraler og antioksidanter.

 

Den største forskjellen mellom denne steinalderkosten, og den moderne kosten, er den store tilgangen på karbohydrater. Raffinerte og energirike karbohydrat-kilder blir inntatt i betydelig større mengder idag enn for 10 000 år siden.

 

Kroppene våre ikke tilpasset til raskt å omsette store mengder energi fra sukker, og maten inneholder også mindre antioksidanter, som gav naturlig beskyttelse før.

 

I gjennomsnitt spiser hver nordmann ca. 40 kg sukker hvert år, og av disse finns over 30 kg i prosesserte matvarer. Korn, brød, melkeprodukter, vegetabliske oljer, margarin, sukker og transfett, ingen av disse ble spist av våre forfedre. Idag blir de spist i store mengder hver dag.

Raffinert mel og sukker har bare vært tilgjengelig i noen århundrer, og vi har derfor ikke rukket å tilpasse oss disse høyglykemiske matvarene.

 

Karbohydrater gir opphav til en stor insulinutskillelse, nivå påvirkes mindre av protein, mens fett gir ingen utskillelse av insulin i det hele tatt. Med mer insulin tilgjengelig lagrer kroppen mer av energien fra maten som fett på kroppen.For å bli kvitt og bruke energien i kroppsfettet trenger kroppen en kost med betydelig mer fett og mye mindre karbohydrater.

Paradoksalt gjør dagens kostholdsanbefalinger situasjonen verre for veldig mange (spis mindre fett!50% karbohydrater!), fordi et lavere fettinntak ofte gir et større karbohydratinntak, noe som gir mer insulin, raskere fettlagring og mer sykdom. Av den raffinerte og karbohydratrike maten blir vi bare sultnere, fetere, får høyere blodtrykk, får hjerte og karsykdom, insulinresistens og diabetes.

 

Maten du spiser utgjør og påvirker 80 % av helsen din. Ja, en kan faktisk si det så dramatisk. Resten utgjøres av aktiviteter som arbeid, trening og lek."Du blir det du spiser", har faktisk noe for seg.

 

http://solveigs-smil.blogspot.com/2009/08/steinalderkosthold.html

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

TS traff spikern på hodet. Herlig! Når man tenker over det er det egentlig veldig enkelt; Urmennesket hadde mye fett i kostholdet sitt. Og nesten ingen karb. Naturen er ikke så dum at den designer artene sine til å få blodpropp og annen faenskap. Ergo, fett er ikke farlig, og langt mer naturlig for oss enn karbs er.

 

Men et spørsmål til TS og Pijus som virker å ha god peiling på dette her; Hvordan er det med lite karb (har allerede kuttet ned mye, ligger på 100-150g om dagen) og boksing? Har alltid blitt fortalt at man trenger en viss mengde karb for å yte godt under anaerobe aktiviteter. Vil gjerne kutte ned mer, men tør ikke ekperimentere da jeg er i slutten av sesongen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...