Gå til innhold

svinepelz sine favorittfilmer


Anbefalte innlegg

For meg er film både kunst og opplevelse. Jeg er ingen stor filmkjenner, slik sett ligger musikken mitt hjerte nærmere, men jeg setter pris på å se en film i ny og ne. De beste filmene er de som gir meg et slags kick, en innsikt, en ny tanke - enten det er lowbrow eller highbrow.

 

For tiden er det Blu-Ray som gjelder. Den fantastiske kvaliteten har gitt filminteressen min en ny vår.

 

Uansett, her er min liste over mine favorittfilmer. Ingen screenshots, men et par ord om hver:

 

1. The Straight Story

Det er utrolig vanskelig å si at en film er verdens beste, eller min favoritt, men denne er en like god kandidat som noen annen. En ytterst fascinerende fortelling om en gammel kall som starter opp gressklippertraktoren for å kjøre og besøke sin bror. Filmen rørte meg i all sin enkelhet.

 

2. Apocalypse Now!

Et intenst jungelmareritt med fantastiske skuespillerprestajoner. Hogger tak i deg som en klo og slipper ikke taket.

 

3. Lost Highway

Egentlig min favorittfilm av David Lynch. Mørk, sleip og guffen.

 

4. Alien

Jeg setter stor pris på alle de tre første Alien-filmene, og regner den første som den beste.

 

5. 2001: A Space Oddyssey

En vakker og poetisk film. Sovnet første gang jeg så den, men den har vokst enormt ved gjensyn. En opplevelse.

 

6. The Good, The Bad And The Ugly

Corny, men dypt underholdende og ikonisk western. Et overflødighetshorn av klassiske scener, replikker og karakterer.

 

7. Once Upon A Time In America

Regnet denne lenge som min favorittfilm. Fantastisk oppveksthistorie. Episk film.

 

8. The Prestige

Gripende historie om rivalisering og besettelse. Tåler å bli sett om igjen, tross en del overraskende vendinger. Fantastisk film.

 

9. No Country For Old Men

Mangefasettert og befriende usentimental.

 

10. Låt den rätta komma in

Rangerer kanskje denne litt for høyt, men det er en nydelig og aparte barndomsskildring som samtidig er den muligens mest interessante vampyrfilmen jeg noensinne har sett.

 

11. The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover

En gammel favoritt jeg ikke har sett på noen år. Stilisert og grotesk. Jeg er svak for Helen Mirren.

 

12. Withnail & I

Et par-tre fantastiske karakterstudier. Fear and loathing på den engelske landsbygda.

 

13. Festen

Rystende og vellaget dansk drama.

 

14. Predator

Tidenes mest over-the-top idiotiske machofilm, tidenes nest beste filmmonster (kun slått av Gigers Alien-kreasjon), Arnold S. i sin mest minneverdige rolle - oh yes.

 

15. Antichrist

Det er kanskje forhastet å ta med denne på lista, jeg kunne jo ha tatt med filmer som Full Metal Jacket, Blade Runner, A Clockwork Orange, Raging Bull, Gudfaren 1 og/eller 2 osv osv, kanskje til og med høyere opp enn 15. plass, men det føles veldig riktig å avrunde med Antichrist, en av de mest interessante, severdige og nådeløse filmene jeg har sett de siste årene. Ondskapen rår, skogen truer. Brrrr.

 

Sånn - forventer ikke all verden av respons, men om jeg inspirerer noen til å sjekke ut en ny film er det jo fint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Solid liste. Tøft at du faktisk skriver litt om filmene og hvorfor du liker dem - foretrekker faktisk det foran et intetsigende bilde. : )

Har kun sett 10/15, da, og kun én av de filmene havner på min egen topp 15 liste.

Hvilke har du ikke sett, hvilken havner på din egen liste, og hvilke av mine er lengst unna din liste? :)

 

Edit: Vurderte ellers bilde, men det falt i fisk siden jeg har mange av filmene på Blu-Ray, men har ikke BD-spiller på PCen. Kanskje man kan ta screenshot fra PS3en? Ikke så farlig uansett, men.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
Edit: Vurderte ellers bilde, men det falt i fisk siden jeg har mange av filmene på Blu-Ray, men har ikke BD-spiller på PCen. Kanskje man kan ta screenshot fra PS3en? Ikke så farlig uansett, men.

 

2001 Screenshots

The Good, The Bad Screenshots

The Prestige Screenshots

No Country Screenshots

Låt den retta Screenshots

Predator Screenshots

Antichrist Screenshots

 

Resten kan man vel finne på google eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Hvilke har du ikke sett, hvilken havner på din egen liste, og hvilke av mine er lengst unna din liste? :)

 

Har ikke sett The Straight Story eller nr. 11-14. Den eneste av de filmene jeg ikke liker særlig godt er Antichrist - er ikke noen stor av fan av von Trier generelt. 2001 er vel muligens favorittfilmen min noensinne, og de 8 andre filmene på listen din er svært gode. Så... ja.

Lenke til kommentar

Etter å ha skummet gjennom noen andre tråder så slår det meg at det er utrolig få som har sett Withnail & I. Hva skyldes dette, mon tro? Play.com har den til en rimelig penge på Blu-Ray og DVD, så det er bare å vippe ut kredittkortet.

 

Edit: Trodde forøvrig at poenget med screenshots var å "velge seg en personlig favoritt-scene", ikke bare å ta en tilfeldig screenshot fra en film - i så fall står jeg glatt over, men ellers takk :)

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kokken og tyven er en fin film. Har sett den to ganger, men jeg er litt spent på hvordan jeg ville ha likt den i dag, det er tross alt minst 10 år siden jeg så den sist. Et litt vågalt valg på en favorittliste, men det er så absolutt en film jeg har positive minner om, en film som har klistret seg fast i hjernebarken, og det er vel det som på mange måter er kriteriet for en favorittfilm? :)

 

Lista mi er ellers mode for revidering etter at jeg har tatt meg selv i nakkeskinnet i det siste og sett noen klassikere. Tror nok at jeg må rydde plass til både There Will Be Blood og Syv samuraier. Muligens også Elefantmannen, selv om det vil gjøre lista litt i overkant Lynch-dominert. Har også fått Gudfaren-boksen i hus (Blu-ray), så et gjensyn der vil kanskje tvinge et par filmer inn på lista (selv om det er dønn kjedelige valg).

Lenke til kommentar

Er fire filmer jeg ikke har sett her (Once Upon a Time in America, Whitnail & I, The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover og Antichrist). Alle filmene ellers er veldig gode filmer, og det er bra du har gitt en forklaring under hver tittel.

 

The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover som jeg ikke har sett virker interessant. Har sett to av Greenaway sine filmer før - The Pillowbook og Drowning By Numbers. Begge er rimelig sære (ikke at det er negativt) og interessante, men ikke noen favoritter, så jeg vil gjerne se om denne er like interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...