Gå til innhold

Web i 3D nærmere realitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke veldig tilbakestående å prøve å utnytte OpenGL såpass direkte?

Hvordan blir en octree-generator skrevet i JavaScript med tanke på ytelse? Dette går jo forholdsvis tregt i C++ så jeg kan ikke se for meg at dette blir en behagelig opplevelse for brukeren.

 

Jeg forstår ikke helt hva som er greia her. Er det snakk om å lage websider med compiz-look, eller er det cs-looken det går mot?

 

Det har ingenting med det å gjøre. Gjennom Canvas elementet kan en tegne 3D grafikk på en webside, det er alt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Er det ikke veldig tilbakestående å prøve å utnytte OpenGL såpass direkte?

Hvordan blir en octree-generator skrevet i JavaScript med tanke på ytelse? Dette går jo forholdsvis tregt i C++ så jeg kan ikke se for meg at dette blir en behagelig opplevelse for brukeren.

Alle nettlesere holder på med hardware-akselerering, så det skal nok ikke være noe problem. Dessuten går det jo an å tilpasse det man lager. Det blir en behagelig opplevelse hvis man bruker det på riktig måte :D

Lenke til kommentar
Er det ikke veldig tilbakestående å prøve å utnytte OpenGL såpass direkte?

Hvordan blir en octree-generator skrevet i JavaScript med tanke på ytelse? Dette går jo forholdsvis tregt i C++ så jeg kan ikke se for meg at dette blir en behagelig opplevelse for brukeren.

Alle nettlesere holder på med hardware-akselerering, så det skal nok ikke være noe problem. Dessuten går det jo an å tilpasse det man lager. Det blir en behagelig opplevelse hvis man bruker det på riktig måte :D

I spillmotorer kjører sjeldent script realtime. Oftest er scripting ren callback fra native code for å spørre hva spillmotoren skal gjøre dersom en spesiell ting forekommer. Det samme gjelder webbrowsere. JavaScript står sjeldent og ruller hele tiden.

 

Derimot må de det med en slik implementasjon, siden hver eneste frame krever et eller flere kall fra scriptmotoren. Mange ting må gjøres for å kunne øke ytelsen.

 

Jeg kan heller ikke se noen matrisefunksjoner i API-et... Dette er HELT klart noe som ENKELT kunne blitt implementert i klient-modulen for å øke ytelsen dramatisk (siden matrisealgebra foregår veldig ofte i 3D grafikk)

Lenke til kommentar

Så lenge dette blir åpent og fritt stiller jeg meg positiv. Jeg er derimot kraftig i mot unødvendig og overdreven bruk av grafikk bare for at ting skal se "kult" ut på samme måte som kabinetter stappes fulle av lys.

 

Dersom det har en praktisk hensikt kan 3d web sikkert gjøre ting enklere, raskere (å bruke), eller mer oversiktelig, for ikke å snakke om fler muligheter.

 

Selv er jeg en tilhenger av hovedsaklig sort-hvitt tekst sider med god struktur og rammeverk, og ekstra ting der det har noe å gjøre.

[OT]

F.eks. skulle jeg ønske man kunne få mulighet for hardware.no koblet til diskusjon.no konto og gjøre litt grunnleggende personaliserng. Jeg kunne tenke meg så enkelt som ren tekst intro til ariklene med en link i bokser, sotert etter kategorier i kolonner (hardware, software, test, press release copy-paste (ja HW gjør det)) og kronologisk i rader. Og mulighet for reklame i form av tekstbokser med link på sidene (alà classified ads), siden jeg har adblock og flashblock og alikevell ikke ser reklame pr i dag ville HW tjent på det.

Forresten burde HW også starte med skikkelige tags på artiklene sine så det blir mulig å søke[/OT]

Lenke til kommentar
De genererer faktisk noe nativ kode vel. Og det trenger ikke å være like raskt som det raskeste av det raske for å ha mange nyttige bruksområder.

 

Nei, men dersom flere trivielle oppgaver var skrevet på forhånd (som en matrise- og vektorklasse) hadde mye blitt enklere, og raskere, og WebGL kunne fått flere bruksområder.

 

WebGL er tenkt som som en basis struktur som man kan lage enkle spill med eller andre ting med, det er vel tenkt at andre kan bygge oppå dene strukturen for å lage større systemer (scengraph og lignende), men det er ikke webgl sin oppgave.

 

Du har helt rett i at ting skrevet i javascript vil bli mye mye tregere enn native kode, men webgl er fortsatt et steg i riktig retning og er ikke tenkt å være veldig raskt, men heller basere seg på godt kjente sikre systemer som javaskript

 

.... du vil vel ikke ha WebD3D :)

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...