Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor er kvikksølv flytende?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som emnet sier, hvorfor er kvikksølv flytende?

Hva er det som gjør at det er flytende og likevel blir definert som eit metall? Det er uvanlig sammenlignet med andre stoff i samme periode, med tanke på fasthet. De andre har mye høyere kokepunkt etc.

Et avansert svar (gjerne universitetspensum), hadde vert fantastisk!

 

Jeg går selv bare på vg2 studiespesialiserende, men kan spør læreren om jeg får en avansert besvarelse! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det der er eit ganske avansert spørsmål, det du ber om er kort sagt eit svar du ikkje kjem til å forstå. Hadde eg vore lærar og hatt ein elev som leverte eit svar som eleven ikkje sjølv forsto hadde eg ikkje blitt særleg imponert.

 

Poenget med dette spørsmålet er ikke en oppgave. Jeg er rett og slett nyskjerrig på hvorfor kvikksølv er flytende, jeg vet det er et avansert svar på det, men jeg spurte læreren min, og hun husket det ikke. Derfor spør jeg her, i håp om å finne noen som kanskje har hatt dette på universitet eller noe sånt, og som kan hjelpe å friske opp minnet til læreren min, så hun kan lære det vekk på en kanskje lettere måte! :)

Lenke til kommentar

Hvis du er i et rom med 2000 grader, vil du klage på at jern er et metall også?

Kvikksølv har jo bare en smeltetemperatur som er lavere enn romtemperatur som gjør at det er flytende slik vi normalt opplever det.

 

Wikipedia sier:

Melting point -38.83 °C

 

At det er et metall er jo fordi det har metalliske egenskaper helt uavhengig av om det er flytende ved romtemperatur eller ei..

 

Nå kan ikke jeg så mye om dette, men virker som det er svar på spørsmålet? HVORFOR det har så mye lavere smelte- og koketemperaturer enn andre stoffer er nok en langt mer avansert sak.

 

 

Ved koking og smelting/frysing får vi noe som kalles en faseovergang (phase transition), som er en ganske avansert greie i termodynamikk. Ved den kritiske temperaturen går varmekapasiteten til stoffet mot uendelig, du tilfører masse energi uten at temperaturen endres (som ved smelting av is, isen holder seg på 0 grader).

Så hva som avgjør denne kritiske temperaturen er nok mye rart! ;p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...