Gå til innhold

Søker hjelp til å teste/utvikle fotoutstyr


Anbefalte innlegg

_MG_4827-Edit%20copy.jpg

_MG_4903-Edit.jpg

Rød%20fluesopp.jpg

_MG_5597.jpg

_MG_5474-Edit.jpg

_MG_5461-Edit%20copy.jpg

_MG_5407-Edit.jpg

Serie.jpg

Edit: Bildene over er noe av hva EKKO kan har laget;)

 

Edit 2: En HDR-funksjon er inkludert. Videre er en enkel brukermanual er laget, den kan dere finne her.

 

Som tittelen sier ønsker jeg hjelp fra ivrige og kreative kamerabrukere med et prosjekt jeg har liggende. Det er snakk om en elektronisk komponent jeg har bygget. Den kobles til et digitalt speilreflekskamera som en vanlig ekstern utløser, men har noen flere finesser.

 

Til nå kan den:

 

- Ta bilde ved bevegelse, enten vha PIR(passive infrared, standard "alarmsensor") eller utrasonisk lyd. De to sensorene har begge sine fordeler og begrensninger. Kan brukes på fugler, dyr eller hva annet som ikke klarer å stå stille.

- Utløse kamera og/eller ekstern blits ved brudd på en laserstråle. Eks vanndråper som passerer laseren.

- Utløse kamera ved en lysending, eks lyn i dagslys.

- Utløse kamera ved lydsignaler, eks klapp, støy, skudd, prat osv.

- Ta intervallopptak, med justerbart mellomrom og antall intervall.

- Langtidseksponeringer. Still inn tid, sett kameraet på BULB, og la den telle ned.

- Nedtelling til eksponering fra innstilt tid.

- Utløse kamera/blits ved brudd på tynne kobberfibere. Dette kan monteres på musefeller, gevær mm.

 

I tillegg kan en justere parametere som:

- Minste intervall mellom to "eksponeringssignaler" til kamera eller blits.

- Lengden på "eksponeringssignal" til kamera. I serieopptak vil da kameraet ta alt fra 1 til 10+ bilder ved en hendelse.

- Sensitivitet på lys/lydendring.

 

I all beskjedenhet har jeg kalt den eksponeringskomputeren. Noen bilder og mer info kan en finne på http://stenmarkfoto.com/eksponeringscomputer.htm.

 

 

Virker dette spennende? Les videre...

 

Det hele begynte for et år siden. Jeg lekte med tanken av å løse ut kamera ved bevegelse (les: løver rundt bilen om natten) og bygget en svært enkelt krets for dette. Det var gøy, og da jeg lærte om mikroprosessorer innså jeg at mulighetene var ubegrenset. Utover vinteren var dette et prosjekt ved siden av skolen, jeg tegnet kretser, skrev kode, og gjorde det bra. Jeg fikk laget PCB kort av kretsen, og mer eller mindre ferdig med kodingen.

 

Men. Eksamener nærmet seg, og all tid forsvant. Etter det har prosjektet bare blitt liggende, selv om jeg stort sett er ferdig. Nå sitter jeg på deler til å lage 100 eksemplarer, men har hverken tid eller motivasjon til å sette meg ordentlig ned med dette igjen.

 

Jeg ser for meg at en del fotografer kunne ha glede av denne "eksponeringskomputeren", og jeg synes det er litt dumt det blir liggende.

 

For de som har litt erfaring med lodding er det null problem å sette sammen et eksemplar. Koden til mikrokontrolleren kan jeg laste inn på forhånd, for de som ikke sitter på en AVR-dragon eller liknende programmerer. Komponentene er stort sett rimelige.

 

Til slutt kan jeg jo legge til hva som må gjøres/hva som fungerer:

 

- Alle kabler mellom sensorer og eksponeringskomputeren baserer seg på 3,5mm minijack (mp3-kabel). De er billige, og fåes i alle mulige lenger, kan skjøtes osv.

- Kabel til Canon 400D/450D osv: Clas Ohlson overgang fra 3,5mm til 2,5mm plugg.

- Kabel til Canon 5D/50D osv: Må hakke opp en billig(5USD) trådutløser. Tre ledninger må skjøtes.

- Alt rundt selve eksponeringskomputeren fungerer godt. (intervall, nedtelling, innstillinger, menyer osv.)

- Lyssensor er svært enkel å lage, kun feste to pinner til en hunnkontakt i 3,5mm.

- Lydsensor: Her sitter jeg på 110PCB kort, men kretsen er nesten like enkel og billig å lage selv. (jeg har selvsagt tegninger)

- Laser: Feste to ledninger fra laserdiode til hunnkontakt 3,5mm.

- Bevegelsessensor PIR: Feste ledninger på en ferdig sensor til hunnkontakt 3,5mm.

- Bevegelsessensor ultrasonisk: Denne er tricky. Min versjon består av en ferdig ultrasonisk avstandmålerkrets. Da er den svært enkel, men denne er dyr (25USD, har jeg ikke).

- Overgang til blits: Temmelig rett frem, trenger en blitssko(~5USD), og feste den til 3,5mm hunnkontakt.

 

Totalt er dette komponenter for ~300kr. Til sammenlikning skal Canon ha 1500kr for deres intervallutløser TC-80N3. Dette er bygget inn her, og jeg tørr påstå denne er bedre;)

 

Thats it.

 

Om noen er interessert, og har lyst til å prøve, Si ifra:) Jeg synes det ville vært gøy om dette ble noe mange akambrukere kunne ha glede av, og som kunne bli utviklet videre i fellesskap.

 

-Sebastian

post-72053-1256948140_thumb.jpg

Endret av sebastian_stenmark
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelig at folk synes det er spennende :)

 

Det ser ut som jeg får sette meg ned å lage en beskrivelse på hvordan kretsen skal monteres, og få pakket noen sett med komponentene en trenger. Ettersom jeg antar få har tilgang på en programmerer, så kan jeg feste på mikroprosessoren, og laste inn koden på denne.

 

Det som da gjenstår er å lodde riktige komponenter på rett plass. Alt er selvsagt merket, og komponentverdier oppgitt, så dette er temmelig rett frem.

 

De komponentene som vil havne i dette settet vil da være:

Kretskort med ATMega168 mikroprosessor

LCD-display

Motstander, kondensatorer, transistorer, lydsdiode, 3,5mm hunnkontakter

En laser

En fotodiode

en PIR-bevegelsessensor

Hunnkontakter

Kretskort til lydsensor

mikrofon

To 3,5mm hann-til-hann kabler på 1,5 meter

For dere med Canon 350D/400D/450D osv: en overgang til kameraet deres

For dere med Canon 40D/50D/5D osv: en trådutløser som dere får klippe opp;)

En Blitssko med synkkabel

 

Ultrasonisk sensor utgår nok i første omgang.

 

Dette vil kreve litt planlegging fra min side i en travel hverdag, men håper å få ordnet det innen en uke.

 

Meld interesse nedenfor, og kom gjerne med forslag eller innspill. For de som er interessert kan jeg sende koden(skrevet i C), slik at de kan se over/endre/forbedre/legge til funksjoner, før jeg programmerer den på.

 

-Sebastian Stenmark

Lenke til kommentar
Jeg kan godt tenke meg å leke med en slik dings. Og jeg kan enkel lodding, men ikke noe programmering. Må man levere deg bilder eller på andre måter oppfylle noen krav i ettertid om man kjøper et slikt byggesett?

 

Programmering er absolutt ikke noe must, men da må du ta til takke med menyene og funksjonene slik de er i dag;)

 

Jeg krever ingen ting, men det hadde vært gøy om noen bilder dukket opp her i en tråd eller noe:)

Lenke til kommentar
Jeg kan godt tenke meg å leke med en slik dings. Og jeg kan enkel lodding, men ikke noe programmering. Må man levere deg bilder eller på andre måter oppfylle noen krav i ettertid om man kjøper et slikt byggesett?

 

Programmering er absolutt ikke noe must, men da må du ta til takke med menyene og funksjonene slik de er i dag;)

 

Jeg krever ingen ting, men det hadde vært gøy om noen bilder dukket opp her i en tråd eller noe:)

Da kan du skrive meg opp. Syns det virker meget spennende jeg.

..

edit: har forresten Canon EOS30D, må vel nevne det også.

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Spennende, jeg regner med det går å få til dette på Nikon 10 pins også.
Det er ofte vanskelig å få tak i pluggen, men du kan kjøpe en fjernkontroll fra dealextreme for 30-40 kr og bruke kabelen fra den.

 

Men vi sitter kun på et Nikon D90. Vil det være løselig?

Det er enkelt å kopiere signalet til den infrarøde fjernkontrollen for de som har tilgang til å modifisere kildekoden.

 

Man sender 5 pulser med lys som er modulert på ca 40 kHz (målt 39478 Hz). Arbeidssyklusen er valgbar, kort for å spare strøm, lang for lengre rekkevidde. Nesten hvilken som helst infrarød lysdiode vil fungere.

 

Tallene er antall hele bølgelenger i heksadesimal.

På - 004B

Av - 0447

På - 0014

Av - 003C

På - 0014

Av - 008C

På - 000F

Av - 09C4

På - 0050

Av - lenge

Lenke til kommentar
Spennende, jeg regner med det går å få til dette på Nikon 10 pins også.
Det er ofte vanskelig å få tak i pluggen, men du kan kjøpe en fjernkontroll fra dealextreme for 30-40 kr og bruke kabelen fra den.

 

Men vi sitter kun på et Nikon D90. Vil det være løselig?

Det er enkelt å kopiere signalet til den infrarøde fjernkontrollen for de som har tilgang til å modifisere kildekoden.

 

Man sender 5 pulser med lys som er modulert på ca 40 kHz (målt 39478 Hz). Arbeidssyklusen er valgbar, kort for å spare strøm, lang for lengre rekkevidde. Nesten hvilken som helst infrarød lysdiode vil fungere.

 

Tallene er antall hele bølgelenger i heksadesimal.

På - 004B

Av - 0447

På - 0014

Av - 003C

På - 0014

Av - 008C

På - 000F

Av - 09C4

På - 0050

Av - lenge

Aha, det burde jo være mulig, men er et sånt system kjapt nok til å henge med eksponeringscomputeren? Det jeg så for meg var noe over DC2-porten, uten at jeg kjenner til mulighetene der.

Lenke til kommentar

Høres kjempespennende ut og er definitivt med på å kjøpe et sett.

Er det én utgang, eller mulig å konfigurere flere? Kunne være en opsjon som gjorde at den holdt utløseren inne på kameraet når den var "armert", og lukke den etter n-hendelser - mens blitsen ble trigget for hver hendelse.

Lenke til kommentar
Spennende. Vi er tre siv.ing-studenter, hvorav en tar kybernetikk, som sikkert kunne gjort noe med dette. Men vi sitter kun på et Nikon D90. Vil det være løselig?

Klart det vil være løselig. Etset første prototypen av kretsen på Omegaverkstedet, så Kyb er et veldig godt utgangspunkt.

 

 

Spennende, jeg regner med det går å få til dette på Nikon 10 pins også.
Det er ofte vanskelig å få tak i pluggen, men du kan kjøpe en fjernkontroll fra dealextreme for 30-40 kr og bruke kabelen fra den.

 

Men vi sitter kun på et Nikon D90. Vil det være løselig?

Det er enkelt å kopiere signalet til den infrarøde fjernkontrollen for de som har tilgang til å modifisere kildekoden.

 

Man sender 5 pulser med lys som er modulert på ca 40 kHz (målt 39478 Hz). Arbeidssyklusen er valgbar, kort for å spare strøm, lang for lengre rekkevidde. Nesten hvilken som helst infrarød lysdiode vil fungere.

 

Tallene er antall hele bølgelenger i heksadesimal.

På - 004B

Av - 0447

På - 0014

Av - 003C

På - 0014

Av - 008C

På - 000F

Av - 09C4

På - 0050

Av - lenge

Når det gjelder kabel har du helt rett, å klippe opp en fra dealextreme er nok beste løsning.

 

Ellers vurderte jeg dette med infrarød signaloverføring, men droppet det da jeg ikke helt var klar over hvordan det fungerte. I tillegg er det litt kjedelig å skyte ned rødvinsglass, og ikke være helt sikker på at kameraet fanger signalet. 3,5mm kabler er på sin side billige, og en kan sette sammen forlengelser på 1, 3, 5 og 10meter om det skulle være behov.

 

Men, dersom du har kompetanse til å programmere dette ville det vært kjempespennende, da blir det ingen sak å støtte alle kameramerker. IR-dioder har jeg mye av.

 

Høres kjempespennende ut og er definitivt med på å kjøpe et sett.

Er det én utgang, eller mulig å konfigurere flere? Kunne være en opsjon som gjorde at den holdt utløseren inne på kameraet når den var "armert", og lukke den etter n-hendelser - mens blitsen ble trigget for hver hendelse.

Det er én utgang til kamera, og én utgang til blits, én til laser, én til bevegelsessensor og én til lys/lyd sensor.

 

Det er riktignok ikkenoe problem å bruke en standard 3,5mm splitter for å forgreine signalet. Blandt annet på noen forsøk jeg skjøt rødvinsglass hadde jeg to kameraer som tok bilder.

 

Ellers er også "fokussignal"(utløserknappen halvt nede) og "lukkersignal" delt opp, slik at den kan sende fokusere kameraet, vente en innstilt pause (1-65000ms) for å så ta bilde.

 

I "blitsmodus" så er den stilt slik at dersom kamera og bevegelsessensor er koblet til, vil bevegelse på bevegelsessensoren utløse kameraet, mens brudd av laser/lys/brudd på kobberfiber utløse blitsen. Dette laget jeg med tanke på det sadistiske bildet: Mus som ser musefella slå over seg. Jeg har aldri prøvd å sette det opp for mus, men jeg har testet det med åpen felle, og spenna har vel gått 1/3 av veien før blitsen har lyst opp. Deretter er det bare å stille inn antall millisekunder forsinkelse fra signal til blitsen skal løse ut for å få det bildet en ønsker:)

 

-Sebastian Stenmark

Endret av sebastian_stenmark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...