Gå til innhold

Dårlig gehør, hvordan trene det opp?


Frohman

Anbefalte innlegg

Hei, som elev ved musikklinja tar det seg særdeles dårlig ut å ha dårlig gehør slik jeg har. Jeg er en helt kurant sanger og bassist, men dårlig gehør gjør at jeg automatisk faller noen nivå. Hvordan kan jeg trene opp dette, noen som har prøvd noe og opplevd fremgang? Eller er jeg for alltid dømt til å ha dårlig gehør? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kan trene opp gehøret. Selvfølgelig noen tar det lettere, men jobber du med det blir du bedre. Øving gjør mester. Hvilke felt innenfor gehør er det du sliter med? Du sier du er en habil sanger da er kanskje ikke intonasjon noe problem?

Hvis du spiller bass er du kanskje også god på å høre basslinjer?

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Ja da er det bare å øve. Jeg har spilt cello i snart 15 år og sliter enda med å bare spille melodier jeg har hørt rett på øret. Det eneste som hjelper er å øve på det, hver dag. Hør på låter, gjerne enkle bassganger, for så å sett deg ned å spill. Det samme gjelder synginga, du må rett og slett bare være fryktelig tålmodig og øve. hør på enkle barnesanger og prøv å syng en andrestemme som du lager selv. Foreks. en ters opp eller ned.

Lenke til kommentar

Her er en side, for eksempel. Søk på "Ear training", så finner du flere.

http://www.good-ear.com/

Som sagt, det er en treningssak, for noen er det mer trening som kreves enn for andre. Ellers finnes det et program som heter "earmaster". Det er ikke dyrt i studentversjon.

 

Slit og strev og tidsbruk er nok beklageligvis nødvendig her på som alle andre områder når det gjelder å bli flinkere til musikk- aktiviteter.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Kan også legge til at det gir bedre framgang å trene med slike programmer ca. 10 min hver dag i stedet for 1 time to dager i uka. Har selv brukt Earmaster i litt over en måned nå og har virkelig merket en vanvittig stor forskjell. (Første måned er forøvrig gratis, jeg valgte å kjøpe det etterpå fordi jeg syns det hjalp noe helt utrolig.)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Herregud, ikke drit deg ut, jeg går musikklinja selv og vet godt at du ikke kan lese deg til ett godt gehør, på samme måte som at du ikke kan høre deg til gode leseegenskaper. Selvfølgelig, det kan stå noen gode øvelser i de bøkene, men 90% av de øvelsene er umulig å gjøre når man er aleine og da er ett hørelære program helt vanvittig mye mer effektivt. Første året hadde vi en forholdsvis streit lærer som kun fulgte denne såkalte hørelære boken, andre året har vi nå fått en ny lærer som anbefalte oss Earmaster og jeg merka større forskjell på ca. 2 uker med Earmaster enn det gjorde ved hjelp av øvelsene vi brukte hele første året. For det om det står "En kvart har en mer åpen klang enn en ters. Og det første intervallet i "Jeg er så glad hver julekveld" starter med ett kvartinterval" eller "Tritonus låter meget dissonerende og var ulovlig i kirken." så vil ikke det si at du klarer å høre det for det. Så ta og spar sarkasmen til noe du faktisk har greie på.

Lenke til kommentar
Herregud, ikke drit deg ut, jeg går musikklinja selv og vet godt at du ikke kan lese deg til ett godt gehør, på samme måte som at du ikke kan høre deg til gode leseegenskaper. Selvfølgelig, det kan stå noen gode øvelser i de bøkene, men 90% av de øvelsene er umulig å gjøre når man er aleine og da er ett hørelære program helt vanvittig mye mer effektivt. Første året hadde vi en forholdsvis streit lærer som kun fulgte denne såkalte hørelære boken, andre året har vi nå fått en ny lærer som anbefalte oss Earmaster og jeg merka større forskjell på ca. 2 uker med Earmaster enn det gjorde ved hjelp av øvelsene vi brukte hele første året. For det om det står "En kvart har en mer åpen klang enn en ters. Og det første intervallet i "Jeg er så glad hver julekveld" starter med ett kvartinterval" eller "Tritonus låter meget dissonerende og var ulovlig i kirken." så vil ikke det si at du klarer å høre det for det. Så ta og spar sarkasmen til noe du faktisk har greie på.

 

Forsiktig nå, du vet ikke hva jeg har greie på.

 

Selvfølgelig kan du ikke bare lese, du må lese og så sette i praksis. Slik er det med alt. Du kommer utrolig langt med ei god hørelærebok, et piano og en metronom!

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Samme kan jeg si om din kommentar.

 

Hva som er best av Earmaster og et instrument kan ikke diskuteres. Det som er så greit med Earmaster er at det allerede har en plan, så den som følger det slipper å gjøre noe forberedning. Personlig hadde jeg ikke noe utbytte av et dataprogram, men det var ikke Earmaster, husker ikke navn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Var veldig entusiastisk til Earmaster, da jeg ønsket noe som spilte av akkorder på gitaren, og deretter ga muligheten til å velge hvilken akkord jeg mener spilles av. Desverre fantes det ikke noe sånt i Earmaster. Det nærmeste jeg kommer er muligheten til å gjette mellom moll og dur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...