Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - atoftemo - 50mm f1,4


Anbefalte innlegg

Bruker: atoftemo

Brennvidde: 50mm

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Canon EF 50mm f1,4 USM på Canon EOS 40D

Tilleggsutfordring: Det ble påpekt på dag to at jeg hadde kvadrater i begge de to første bildene mine. Jeg tar derfor utfordringen, og forsøker å få med firkanter i bildene mine.

Endret av atoftemo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

01. oktober

Det første bilde blir en abstrakt gjenngivelse av gjerde på en byggeplass. I bakgrunnen kan man med god innlevelse skimte deler av en stor sakselift.

 

post-201601-1254415739_thumb.jpg

 

Exposure: 0.013 sec (1/80)

Aperture: f/1.4

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 400

Endret av atoftemo
Lenke til kommentar

Det andre bilde blir av en brainteaser. Jeg husker godt Rubics kube fra 80´/90´tallet, og husker at de ikke var spessielt vanskelige...

 

Enten har de laget de vanskeligere nå (!), ellers har jeg blitt dummere.. Alternatvt husker jeg feil ;)

 

post-201601-1254559617_thumb.jpg

 

Exposure: 0.008 sec (1/125)

Aperture: f/1.6

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 400

Endret av atoftemo
Lenke til kommentar
Dagens var riktig nostalgisk!

 

Og jeg tror du husker feil, jeg husker dem som veldig vanskelig... ;)

 

Tror selv jeg hadde satt den grønne "løste" siden i fokus, men det er jo smak og behag.

 

Du har nok helt rett i at de var like vanskelige den gang :)

 

Ang fokus forsøkte jeg begge deler, men likte best denne.

Lenke til kommentar

Rimelig håpløst å få den til å gå opp uten å ha jukset seg til en bruksanvisning.

 

Jeg ser du skriver i førsteposten "Ingen tilleggsutfordring for min del". Så langt ser det ut for meg som du har en ganske knallhard tilleggsutfordring, nemlig bare å ta bilde av kvadrater.

 

Som Gia, lurer jeg på om jeg ville hatt bittelitt mer i fokus, den er ganske ullen nå. Men nå har jeg ikke sett den slik, så mulig jeg ombestemmer meg om jeg fikk se det. Helt klart nostalgisk ja.

Lenke til kommentar
Rimelig håpløst å få den til å gå opp uten å ha jukset seg til en bruksanvisning.

 

Jeg ser du skriver i førsteposten "Ingen tilleggsutfordring for min del". Så langt ser det ut for meg som du har en ganske knallhard tilleggsutfordring, nemlig bare å ta bilde av kvadrater.

 

Som Gia, lurer jeg på om jeg ville hatt bittelitt mer i fokus, den er ganske ullen nå. Men nå har jeg ikke sett den slik, så mulig jeg ombestemmer meg om jeg fikk se det. Helt klart nostalgisk ja.

 

Jeg hadde ikke tenkt på kvadratene før du sa det, men jeg skal gi den en sjanse!

Lenke til kommentar

Jeg satt og tenkte på hva dagens motiv skulle være når k.n.b påpekte kvadratene i mine to foregående bilder. Siden det regner i dag, og tiden er lit begrenset tok jeg en rask gjennomgang av kvadrater i leiligheten min, og syntes mosaikk (?) flisene på kjøkkenveggen i utgangspunktet var litt spennende. Det ble alikevel litt tamt uten noe annet i bilde.

 

Dermed ble denne "sommerfuglen" (pynt fra en blomsterpotte) med som deltager i bilde med kvadratene som bakgrunn.

 

post-201601-1254577545_thumb.jpg

 

Exposure: 0.4

Aperture: f/7.1

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 400

Endret av atoftemo
Lenke til kommentar

Tror jeg er enig med Kjetil-H, det er bare en liten justering som skal til. Men jeg må si det var rimelig spenstig å ta den utfordringen på strak arm, tipper det blir vanskelig å gjennomføre for hele festen.

 

Et digert + for gjennomført stil, det gir også litt dynamikk at lyset faller av mot høyre.

Lenke til kommentar

Dagens bilde er tatt på høyskolen i Oslo, som ligger rett over veien for leiligheten min. Siden jeg har bestemt meg for å forsøke å holde meg til utfordringen med kvadrater (som jeg nå har strukket til firkanter) ble det et refleksjonsbilde med en rekke forskjellige firkanter.

post-201601-1254675025_thumb.jpg

 

Exposure: 0.05 sec (1/20)

Aperture: f/5.6

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 400

Endret av atoftemo
Lenke til kommentar
Siden jeg har bestemt meg for å forsøke å holde meg til utfordringen med kvadrater (som jeg nå har strukket til firkanter) ble det et refleksjonsbilde med en rekke forskjellige firkanter.

Det var å strekke det veeeeldig langt synes jeg. ;) Men siden jeg er fan av speilinger får du få godkjent på denne. Jeg liker godt den forvrengningseffekten.

Lenke til kommentar
Det var å strekke det veeeeldig langt synes jeg. ;) Men siden jeg er fan av speilinger får du få godkjent på denne. Jeg liker godt den forvrengningseffekten.

 

Hehe :) Det er nok en større utfordring en først forutsett å holde seg utelukkende til kvadrater. Jeg syntes også speilinger eller refleksjoner kan bli veldig bra, og din var veldig god (og for å være ærlig avgjørende for mitt valg i dag).

Lenke til kommentar

Dagens bilde er fra Asker Batteri, en nedlagt militærleier i Asker. Jeg hadde lest om stedet og håpet på noen spennende bilder, men det var desverre ingen ting å ta bilder av.

 

Jeg fikk alikevel prøvd EF 50mm f1,2L linsen, og kjenner nå at jeg har veldig behov for den :) Kvardratene fikk jeg også med, sammen med noen flotte farger:

 

post-201601-1254777451_thumb.jpg

 

Exposure: 1/3200 sec

Aperture: f/1.2

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 400

Endret av atoftemo
Lenke til kommentar
Likte bildene og jeg kommer til å følge med for å se om du klarer å holde på kvadrat (eventuelt firkanter) stilen. Rubics kube er min favoritt så langt, vekket frustrerte minner.

 

Takk for det! Det viser seg alt nå (etter fem dager) å være tøft å finne interessante ting med kvadrater. Men tiden vil vise hvor lenge (og godt) jeg lykkes med det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...