Gå til innhold

Holy shit! Min XPS M1330 fikk plutselig en GPS-mottaker etter driveroppdatering :)


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Satt å la inn OS og drivere på nytt etter å ha installert SSD på min 2år gamle Dell XPS M1330. Laster bestandig ned de ferskeste driverene når jeg først legger inn på nytt, sånn for ytelse og bugfixes..

 

Men etter jeg hadde lagt inn 3G-kort (Dell 5520) driveren så jeg noe rart.. I 3G driveren var det plutselig et valg som sa "GPS status".. jøss tenkte jeg, her har man vel lasta ned feil driver?! men trykka uansett på statusknappen og tok maskinen utendørs, det gikk ca.3sek og plutselig hadde jeg en GPS-fix og fikk bekreftet at maskinen min i alle år hadde hatt GPS uten at jeg var klar over det :ohmy:

 

Testet ut mot noe garmin software, satt bare til Com5 og vips fungerte GPS`en i kartene :new_woot:

 

Flere som har GPS i bærbaren sin uten å vite det?

 

PS! Det koster ingenting å bruke GPS delen i kortet, og det dreier seg faktisk om en ekte satelittmottaker inne i kortet og det bruker IKKE mobilnettet for å finne posisjonen. Så man behøver ikke bekymre seg over datatrafikk over 3G. GPS-delen i kortet virker også om du ikke har aktivt SIM-kort i maskinen, men det må være et SIM-kort tilstede for å aktivere radiodelen i kortet! Putt f.eks bare inn et SIM du vet PIN til fra et gammelt abbonement du ikke bruker lengere :)

 

Det er ikke bare XPS m1330 som har GPS, men flere av Dell sine modeller med 3G kort har samme mulighet om man har Dell 5520 3G (HSDPA) - Internal MiniCard

post-15715-1253552857_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm. Prøvde den nye driveren/softwaren, og jeg får ikke noen GPS "knapp". Er nøyaktig slik det var før jeg oppdaterte.

Du har 5520? og avinstallerte du den gamle softwaren først?

Yepp, og ja. Kan det være firmware tro? Jeg bruker denne versionen.

Den skal ha GPS din også.. så rart at du ikke fikk GPS valget :hmm:

 

Edit: la ved enda en screenshot

post-15715-1253630219_thumb.jpg

post-15715-1253630468_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Finn følgende streng i windows registeret:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Novatel Wireless \ NextGenCommon \ GPSHWStatus

 

Sett verdien til "1" for å aktivere GPS :)

 

Dell og endel andre produsenter har valgt å skjule GPS-delen i kortet, men det skal ikke være noe problem å slå den på som du ser ;)

 

Kjør bare REGEDIT som på screenshot under

post-15715-1253632177_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...