Gå til innhold

Test: Sony DSC-W290


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vidvinkelzoomen påfører en del fortegning både på høye og lave brennvidder, men på lav ISO blir bildene detaljerte og mettede på farge.

Betyr dette at fargene er altfor kraftige ("mettet")? Det høres ganske ille ut...

 

 

Ellers:

Selv har jeg en Ixus 860IS som jeg aldri blir fornøyd med. Årsaken er at det kun kan ta bilder i JPEG-format og at disse bildene får svært stygge JPEG-artifakter sammenliknet med bildene fra D70 (som jeg bruker mer). Likevel bruker jeg Ixusen av og til, typisk på fjellklatring dersom jeg ikke har plass/kapasitet til å ta med D70.

 

Derfor lurer jeg på: Finnes det noe sted hvor jeg enkelt kan finne ut hvilke kompaktkamera som kan ta bilder i RAW-format? Edit: Jeg fant et valg for dette i prisguiden, så det problemet er løst.

Det ser ut til at svært få av de små kompaktkameraene har mulighet for RAW-format - men er det noen av dem som kan ha mulighet for et annet format med tapsfri komprimering (TIFF e.l.)? Dette er noe jeg virkelig kunne tenkt meg å ha, rett og slett fordi JPEG-komprimeringen fullstendig ødelegger samtlige bilder med de kompaktkameraene jeg har prøvd. Hvordan disse likevel har klart å få bra karakterer på "Bildekvalitet" i diverse tester, har jeg problemer med å forstå...

 

Er dette noe som aldri blir vurdert i tester av "point-and-shoot"-kompaktkamera, eller står det på et sted hvor jeg ikke har lagt merke til det?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

I dette tilfellet betød mettet, positivt - i alle fall for mine øyne. Det ligger noen bilder i galleriet som jeg anbefaler å ta en titt på, og se hva du synes selv. Det er en håndfull kompakte med råmulighet der ute (Panasonic FX150 for eksempel), TIFF er det lenge siden jeg har sett. Når det gjelder bildekvaliteten er alt relativt. Vi sammenligner resultatene med kameraer i ca samme pris og spesifikasjoner, litt pluss minus, til dagens standard. Det er klart, å samenligne kompaktbilder med speilrefleks vil for eksempel sette kompaktkameraet i et mindre flaterende lys. Og stort sett trekker vi ned på høy-ISO-ytelsen, der de fleste strever med forstyrrelser, og effekten av støyjusterende prosessering i kameraet. Da er det som du nevner om veldig greit med RAW.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...