Gå til innhold

Jeg vil vekk fra jul og kaos. Alene. Men hvor skal jeg dra?


Kaffek0pp

Anbefalte innlegg

Hey og hopp! Dette er mitt første innlegg som fersk diskusjon.no bruker.

Så ønsk meg velkommen. :love:

 

Så litt on topic.

 

Jeg er en 23 år gammel fri og ledig gutt som egentlig kan gjøre ka f*** jeg vil. Uten å tenke på familie, jobb, venner m.m. Det høres kanskje fett ut. Men er like mye trist i bunn og grunn. Men uansett - så får jeg utnytte fordelene med å ha nettopp denne friheten. ;)

 

Julehøytiden er noe man som oftes forbinder med familiesammenkomster og koselige stunder med god mat og tradisjoner. Men jeg blir like deprimert hver eneste jul og nyttår. Fordi jeg muligens føler meg litt ensom her på planeten. Så i fjor jul bestemte jeg meg klart og tydelig at neste jul - NESTE jul. Ja da reiser jeg langt vekk fra alt som har med jul og nisser å gjøre.

 

Dette høres kanskje deilig ut for mange. Men de fleste blir holdt tilbake enten det er det ene eller det andre. Slik som familie, jobb, økonomi eller andre ting. Vel - jeg er fri som fuglen. Har penger på konto og er klar for det meste. :p

 

Men jeg er absolutt ikke vant med å reise i det hele tatt. For to år siden besøkte jeg mormor i Spania. Men utover det har jeg aldri vært lengre i utlandet sett bortifra Sverige og Danmark. Jeg forstår engelsk godt, men har nok litt problemer med å prate. Men det går vel greit når jeg MÅ håper jeg.

 

Så er jo det store spørsmålet. HVOR skal man dra?

 

Jeg er ikke noe partymenneske. Så noen charterturer med hæla i taket og full party-faktor er totalt uaktuelt. Vil heller ikke reise til typiske turistmål med masete barnefamilier på sydentur. Høres ut som jeg er kravstor her. Men det er vel de eneste to absolutt krav jeg har. Hehe. ^^

 

Så, dette er greia:

 

- Ung mann på 23 skal bort. Reiser alene fordi han ikke har noen venner. Tre uker +/-.

- Budsjett. Tja. 15 lapper kanskje? +/-.

 

- Helst ingen storby. Typisk charterplass eller typiske turiststrøk.

- Varmt eller kaldt? Spiller ingen rolle.

- Er ingen partyperson. Men liker kulturer og historie m.m.

- En rolig ferie. Orker ikke noe full-fart tur. Har tenkt å ta med studiebøkene mine og bare chille ned.

 

 

Ble et langt innlegg dette her. Så skal gi meg nå.

 

Håper på positive svar. Kom gjerne med egne erfaringer etc. Jeg har alltid hatt lyst å reise til Japan. Men det er nok litt tidlig når man ikke har reist så mye før. Men jeg er vant til å være selvstendig. Men jeg vet ikke. Noen sier også USA. Men det høres jo bare mer skremmende og mindre eksotisk ut. :roll:

Endret av Kaffek0pp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som "Little Corn" Island i Karibien utenfor Nicaragua er noe for deg ;) Forresten noe jeg sier til de fleste, men det er en grunn til det

 

Har googlet litt nå. Little Corn ser faktisk veldig interessant ut. Overraskende nok. Hehe.

 

Hvordan kom du på dette? Egne erfaringer, noe du har hørt etc.?

 

*googler videre*

Lenke til kommentar

Jeg kan jo komme med et par tips, ut i fra der jeg selv har vært (er ikke veldig bereist, men kan ihvertfall anbefale et par steder) :) Ser at du ikke er så interessert i storbyferie, men nevner nå litt allikevel ;)

 

- USA er ikke skremmende, men et veldig allsidig land hvor du kan se og oppleve veldig mye forskjellig, hvis man reiser litt rundt. Også er amerikanere flest utrolig gjestfrie! Var på en 3 ukers rundtur i sommer, og det er det mest fantastiske jeg har vært med på! Key West og New York anbefales på det varmeste!! (Tror personlig New York er den eneste storbyen jeg hadde storkost meg i helt alene, for det er så utrolig mye å oppleve der!)

 

- Egypt. Hvis du er ute etter varme og strandliv, kombinert med historiske opplevelser, er Egypt et fint og spennende land :)

 

- Praha - En veldig fin by, med mye å se på :) Dog kanskje like mye julestemning der som her hjemme..

 

Ellers vil jeg tro at Thailand, eller Sør-Amerika ville vært midt i blinken, men da må du nok ut med mer enn 15K som du hadde tenkt til å bruke... :)

Lenke til kommentar

Ja jeg har vært der selv ja. Tilbrakte faktisk 20 års dagen min der som var i desember.

Det er fin liten øy.

Du må først fly til Managua, hovedstaden i Nicaragua. Kan fly dit fra Madrid regner jeg med. Fra Managua går det bittsmå Cessna rutefly ut til Big Corn Island. Til Little Corn Island går det 2 båter hver dag, som faktisk er en heftig liten tur.

Litlle Corn Island da. Dette er ikke akkurat et luksus sted. Finnes et litt "finere" sted, der man har eget bad (ikke varmt vann). Ellers er det en del bungalower til leie for så lite som 5 dollar natta, med veldig basic fasiliteter.

 

Det er lite fiskersamfunn, med maks et par hundre turister i mnd. Du kan dykke der, ligge på stranda, eller henge med de lokale, som snakker engelsk (ihvertfall slang engelsk). Det er mange små koselige restauranter der dem gir deg fersk hummer (utrolig godt) og kald øl til latterlig lave priser. Kriminalitet er ikke eksisterende på øya.

 

Tjaa ellers.. Det finnes ingen biler på øya. Og eneste kontakten med omverdenen er de to daglige båtene til Big Corn. Dette er et uoppdaget paradis som anbefales. Flyreisen kan nok bli noe dyr, men selve oppholdet ditt der vil bli veldig billig, så jeg tror 15k er et passe budsjett for dine 3 uker. Håper dette hjelper deg litt, bare spør om mer forresten.

Lenke til kommentar
Ja jeg har vært der selv ja. Tilbrakte faktisk 20 års dagen min der som var i desember.

Det er fin liten øy.

Du må først fly til Managua, hovedstaden i Nicaragua. Kan fly dit fra Madrid regner jeg med. Fra Managua går det bittsmå Cessna rutefly ut til Big Corn Island. Til Little Corn Island går det 2 båter hver dag, som faktisk er en heftig liten tur.

Litlle Corn Island da. Dette er ikke akkurat et luksus sted. Finnes et litt "finere" sted, der man har eget bad (ikke varmt vann). Ellers er det en del bungalower til leie for så lite som 5 dollar natta, med veldig basic fasiliteter.

 

Det er lite fiskersamfunn, med maks et par hundre turister i mnd. Du kan dykke der, ligge på stranda, eller henge med de lokale, som snakker engelsk (ihvertfall slang engelsk). Det er mange små koselige restauranter der dem gir deg fersk hummer (utrolig godt) og kald øl til latterlig lave priser. Kriminalitet er ikke eksisterende på øya.

 

Tjaa ellers.. Det finnes ingen biler på øya. Og eneste kontakten med omverdenen er de to daglige båtene til Big Corn. Dette er et uoppdaget paradis som anbefales. Flyreisen kan nok bli noe dyr, men selve oppholdet ditt der vil bli veldig billig, så jeg tror 15k er et passe budsjett for dine 3 uker. Håper dette hjelper deg litt, bare spør om mer forresten.

 

 

Det der hørtes jo bare helt fantastisk ut!! :)

Lenke til kommentar

Helt enig. Har googlet en stund nå. Så dette ser virkelig ut som noe for meg.

 

Nå er ikke jeg så flink til å orientere meg. Men med god planlegging går det nok greit. =)

 

Har nå funnet ut at det er to øyer. Little og Big. Har lest litt om historie på wikipedia, litt om økonomi etc. etc. - Jeg kunne kanskje begynt ferien på Big og heller reist en tur til Little sånn midt underveise. ^^

 

Utifra bildene jeg har sett fra øya ser det utrolig fasinerende, enkelt og flott ut. ^^

 

TAKK for tipset! =)

 

edit:

 

hvordan er været der i desember? jeg fyller også år i desember faktisk.... hehe.

Endret av Kaffek0pp
Lenke til kommentar

Stemmer at det er Big og Little Corn. Big Corn har jo da flyplass (en ekstremt liten og primitv en), biler og noen resorts. Altså ganske oppbygd. De turistene som er der er som regel rike lokale fra Managua, noen amerikanere og noen europeere. Men ikke mange. Little Corn er da dit man kommer seg med båt.

 

Været i desember rundt juletider er bra. Da er orkan sesongen for lengst forbi. Riktignok kan det komme noen heftige stormer, blant annet fikk jeg smake en på båtturen ut. Jeg var passe redd da :p men det er jo en del av opplevelsen å merke moder jord litt, og dessuten varer det ikke mer en maks et par timer. Ellers vil du ha stort sett sol og flott vær, og vannet er varmt og deilig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...