Gå til innhold

Bayer-filtre, og alternative løsninger.


Anbefalte innlegg

Bayer filtre har jo været brugt snart længe til at lave farveopsplitning på såvel spejlrefleks som kompakte kameraer.

 

Det er (vel?) enerådende bortset fra Foveon-teknikken?

 

Men man kan jo undre sig over hvorfor man holder fast i bayer-filtre.

De enkelte ccd måtte da blive meget simplere uden, og ved brug af 3CCD teknik, med et dichronisk prisme en CCD på hver som ikke er ualmindelig i små videokameraer.

 

Særligt med den nye type som Sony lige har lanceret, hvor man vel finde metoder så man kan spare mikrolinserne helt?

 

Hvorfor bruges den samme 3CCD idé ikke i kompakt og spejlrefleks kameraer??

Et simpelt spejl før kunne vel gøre at arrangementet sad på tværs, og derfor ikke gjorde det hele unødigt stort.

 

Er det fordi den enkelte CCD stadig er en meget dyr del af kameraet?

 

Er det mon af historiske årsager hvor man vil have at ccd/cmos sidder hvor den klassiske film sad?

Med de (alt for) små sensorer der anvendes, kan det i hvert fald ikke være fordi det er svært at få plads til tre... :devil:

 

 

En mere kompleks løsning kunne være hvis man ikke havde mikrolinser over hver enkelt sub-sensor, men over tre aflange, og bag mikrolinser havde prisme-arrangement (måske som Amici prismer).

Dette lyder nok umiddelbart indviklet, men når man kan lave en proces der kan lave en linse per sub-pixel, er det vel ikke værre at lave et prisme?

 

Begge metoder ville - bortset fra tab i prismer give (mindst?) tre gange så meget lys til sensorerne, så det må da være interessant.

 

 

Har ledt, men ikke fundet hverken artikler på akam eller nogle tråde der omhandler dette?? ER det mig der leder efter forkerte keywords?

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videokameraer med 3CCD-opplegg bruker vel enten ganske små sensorer (og er fremdeles mye større enn et kompakt stillbildekamera), eller så er det snakk om ganske chunky skulderholdte greier.

 

Uansett hvordan du (bokstavelig talt) vrir og vender på det, så tror jeg ikke du får stappet to ekstra sensorer og et trikromatisk prisme inn i et speilreflekshus uten at det blir betraktelig mye større. Selv om et hus i Hasselblad-størrelse med fatning for 135-optikk og tre fullformatsensorer unektelig hadde vært tøft, så må det nok sies å være for spesielt interesserte.

 

Nikon har jo dette patentet, men jeg er skeptisk til hvor gjennomførbart det er i praksis. Det har i hvert fall ikke vært noe særlig snakk om det, og det begynner å bli en del år siden det patentet ble tatt ut.

Lenke til kommentar
Videokameraer med 3CCD-opplegg bruker vel enten ganske små sensorer (og er fremdeles mye større enn et kompakt stillbildekamera), eller så er det snakk om ganske chunky skulderholdte greier.

 

Uansett hvordan du (bokstavelig talt) vrir og vender på det, så tror jeg ikke du får stappet to ekstra sensorer og et trikromatisk prisme inn i et speilreflekshus uten at det blir betraktelig mye større. Selv om et hus i Hasselblad-størrelse med fatning for 135-optikk og tre fullformatsensorer unektelig hadde vært tøft, så må det nok sies å være for spesielt interesserte.

 

Nikon har jo dette patentet, men jeg er skeptisk til hvor gjennomførbart det er i praksis. Det har i hvert fall ikke vært noe særlig snakk om det, og det begynner å bli en del år siden det patentet ble tatt ut.

Ja det er et interessant patent de har der! Det har vist også været oppe på akam før, hvis jeg husker ret.

 

Men jeg tænker nu mest i kompaktkameraer, for at have tre af de små sensorer siddende vinkelret på traditionel sensor, burde jo ikke give alverdens problemer med plads.

Lenke til kommentar

Tja, du kan vel kanskje få en sånn løsning ned i noe som ikke er så veldig mye større enn et "kompakt" kamera fra fem år tilbake eller så. Men jeg tror ikke det er helt trivielt. Fargesplittende prismer er vel rimelig avhengige av riktig innfallsvinkel på lyset (det var noe med det der "total intern refleksjon", mener jeg å huske fra fysikktimene), så det krever i hvert fall at optikken leder lyset rimelig rett inn på prismet. Noe som igjen kan medføre at de mest kompakte optikkonstruksjonene kanskje ikke er aktuelle. Men nå bare spekulerer jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...