Gå til innhold

Lesertest: Samsung Galaxy i7500


Anbefalte innlegg

Samsung Galaxy i7500 lesertest

 

Fikk for noen dager siden den helt nye Samsung Galaxy med Android OS. Har fått litt tid til å teste den, og skriver mine erfaringer og meninger i denne uoffisielle testen.

Design og Byggkvalitet

Det første inntrykket jeg fikk var at telefonen gir et ganske stort preg av plastikk, selv om hele fronten er dekket av en nydelig AMOLED skjerm så er resten av telefonen i svart plast, noe som får den til å virke mye billigere enn det den faktisk er.

 

Telefonen ligger riktignok bra i hånden og vekten er det ingenting å si noe på selv om telefonen er ganske så stor. Sammenlignet med iPhone så er den litt mindre, og en del lettere.

 

 

Maskinvare og skjerm

Det ble først skrevet at denne telefonen skulle ha 128mb ram, dette stemmer ikke. Den har 192, noe samsung senere har bekreftet. Ellers virker telefonen både rask og responsiv, ettersom alle touch telefoner blir sammenlignet med iPhone så kan man like gjerne etablere her og nå at - nei, skjermen er ikke like responsiv som iPhone sin touchskjerm. Det skal sies at det er veldig små forskjeller, hvor Samsung sin touch teknologi fungerer på en litt annen måte, så vil også erfaringen med bruken av de forskjellige telefonene føles annerledes ut. Sammenlignet med HTC Diamond som jeg har hatt tidligere så er Galaxy mye mye raskere.

 

Batteritiden på telefonen må sies å være meget bra, jeg har brukt den ganske så kraftig i 3 dager nå og den gikk tom for batteri først i dag tidlig, sammenlignet med Nokia E71 som jeg har brukt mest i det siste så vil jeg si at battertiden er noen lunde den samme.

 

Skjermen er et vidunder, klarere skjerm finnes ikke, fargene spretter ut av skjermen og trollbinder deg. Skjermen er den samme som Amobil tidligere skrev om i Samsung Omnia HD, sett bort i fra oppløsningen som er litt mindre på denne.

 

 

Operativsystemet

Det har blitt skrevet mye om Android i det siste, og google skal ha for at de sannsynligvis har kommet med et OS som vil konkurrere på høyde med iPhone OSX i lang tid fremover. Det som er litt skuffende er at det kan være litt vanskelig å finne frem til diverse innstillinger, og du kan oppleve at innstillinger som du er vant med å benytte fra andre telefoner ikke er der. Dette gjør det litt tungvint, og gjør at du må lete litt ekstra før du finner ut at du behøver et lite program som du laster ned gratis fra "Markets" (som er tilsvarende til iPhone sin AppStore).

 

Jeg liker det jeg ser, og av alle OS'er med touch skjerm så må dette være nr 2 på skalaen der alle prøver å leve opp til responsiviteten og enkelheten til iPhone. Alikevel mener jeg at Android er hakket bedre enn iPhone. Hvor iPhone kan virke litt "enkelt" og sært så er Android til rake motsatte, du finner alt du har behov for, og du slipper å være bundet opp mot særegne programmer som iTunes og lignende for å spille av det du vil. Liker du f.eks ikke Chrome lite så legger du inn Opera Mini, slike muligheter har du ikke med iPhone.

 

 

Noen bilder

img0952f.th.jpg img0951b.th.jpg img0947k.th.jpg

 

 

Konklusjon

Jeg har til gode å teste ut HTC Magic og Hero, men jeg kan ikke se for meg at det er så mye forskjell på disse telefonene, OS'et preger telefonen, og det er lite man kan gjøre for å endre det inntrykket, sett bort i fra diverse skins man senere kan legge inn dersom man føler for det. Personlig så gikk jeg for Galaxy fordi jeg ikke liker "hakene" til HTC telefonen, og heller ikke skjønner poenget med en styrestav på en touchskjerm. Galaxy har også en 3.5mm lydinngang som gjør den til en utmerket musikktelefon. Husk at Spotify kommer først til

.

 

Alt i alt er dette en av de morsomste telefonene jeg har hatt til nå, det å kunne endre alt og ikke være bundet opp til en fast tjenestelevrandør av programmer gjør det hele litt mer spennende fordi du kan teste og feile, og liker du det ikke da kan du finne et lignende program som gjør det samme men på en bedre måte. Riktignok så har man jo disse mulighetene i AppStore til iPhone også, men programmene til Android har mye større muligheter for hva de kan jobbe med, dette begrenser seg ikke til hverken å bytte ut browser om du ikke liker den, men også media-avspiller og lignende ting som Apple krever enerett på.

 

Dersom folk har spørsmål vedr. telefonen så er det bare og spørre så skal jeg prøve å være så behjelpelig som mulig.

Endret av clark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjempe bra anmeldelse, hva er prisen på denne mobilen?

Du får den for omkring 450 EUR, omkring 4000,- altså.

 

 

 

Hvordan er batteri tiden på denne forresten, om du har fått testet det alt?

Mulig du leste testen i samme sekund som jeg la den ut, la nemlig til et lite avsnitt om det like etter :)

Lenke til kommentar
hmm. :dribble: jeg sikler seriøst :dribble:

 

Skriv litt om kamera, videoopptak og gps. Legg ut noen bilder tatt med telefonen...

 

Spiller telefonen av DivX, eller må ting konverteres først??

Kameraet er jeg ikke så veldig imponert over, det har autofokus og LED-blitz men timingen til kameraet når man benytter blitz er rett og slett ikke helt synkronisert, noe som gjør at bildet ikke får den ønskede lyseffekten. Sannsynligvis kan dette være fordi jeg har en tidlig modell hvor feilen er utredet når mobilen kommer for salg her i skandinavia. Jeg har den tyske utgaven som selges i O2 butikkene.

 

Bilder i lyssterke miljøer er helt som man kan forvente av et 5mpix mobilkamera, intet mer intet mindre.

 

GPS'en har jeg kun gode erfaringer med, har riktignok brukt den kun for Oslo Bysykkel programmet (MyCityBikes som forøvrig er gratis som alt annet i 'Market'). Den pinpointer meg akkurat der hvor jeg befinner meg til enhver tid og er veldig rask med å få kontakt med satelitter.

 

Har ikke prøvd å spille av divx, men ettersom telefonen støtter h264 som standard så skal det være en enkel biff for telefonen å spille av divx, selv om man kanskje må legge inn et annet avspillerprogram for å få kjørt filene. Men som nevnt i testen så er det en smal sak å finne ting du behøver for å kjøre det du har behov for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"hakene" til HTC telefonen, og heller ikke skjønner poenget med en styrestav på en touchskjerm.

Vent til du prøver å navigere til midt i en tekst for å redigere. Da er en annen kontrollmåte enn en svær finger på skjermen praktisk.

 

Men utover det kan jeg ikke si jeg bruker den stort jeg heller.

Lenke til kommentar
Galaxy fordi jeg ikke liker "hakene" til HTC telefonen, og heller ikke skjønner poenget med en styrestav på en touchskjerm.

 

Hva er vitsen med en d-paden på Galaxy da? Fungerer de ikke helt likt?

Jeg har en slik HTC magic, og haken er så liten på den at det har veldig lite å si, det er mest estetisk.

 

Det rullehjulet som er på telefonen er nesten bortkastet, men har brukt den ved noen få tilfeller på nettsider hvor det er vanskelig å treffe lenken/knappen man skal trykke på. Men har en misstanke om at det ikke hadde vært noe stort savn å være uten.

Lenke til kommentar
...

Har ikke prøvd å spille av divx, men ettersom telefonen støtter h264 som standard så skal det være en enkel biff for telefonen å spille av divx, selv om man kanskje må legge inn et annet avspillerprogram for å få kjørt filene. Men som nevnt i testen så er det en smal sak å finne ting du behøver for å kjøre det du har behov for.

 

Det er ikke en smal sak å finne en videospiller som spiller noe annet enn det Android støtter, listet her: http://developer.android.com/guide/appendi...ia-formats.html. At den støtter H.264 betyr ikke at den spiller DivX. Om den hadde støttet DivX 7 derimot, hadde det betydd at den kan spille H.264. Det er selvfølgelig en smal sak å konvertere videofiler til f.eks. mp4 som er spillbar på Android. Jeg har skrevet om det her i tillegg til mye annet nyttig: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13990222.

Lenke til kommentar
blir den fort treg om du belaster den? Viser den fort bildene, og musikken ? Eller må du sitte og vente til den har arbeidet seg gjennom både stein og fjell?

 

Har du prøvd sense UI på den? Eller går det ann å bruke på andre sine android mobiler enn htc ?

 

Tviler på at Sense UI vil fungere på noe annet enn en HTC...Men det er selvfølgelig lov å håpe, er tross alt en helt fantastisk UI med enorme muligheter.

Lenke til kommentar

Gleder meg som ein liten unge til "Android Showdowns" begynner å poppe opp som makrell i tomatsaus.

 

Kunne tenkt meg ein liten meir nøye writeup etter ei lita stund med bruk, og koss apps markedet dekker behovene dine, og kor mange program som er der som er gode (dvs, ingen fart-apps... :p).

 

Batteriet virker jo sinnsjukt faktisk, samme med skjermen. Forestiller meg at når Opera Mobile kjem, så kan denne vere voldsomt aktuell for neste telefon.

 

Er kameraet akseptabelt, eller HTC type møkk dårlig? Kunne veldig gjerne tenkt meg prøvebilder i forskjellig lys :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...