Gå til innhold

Fotobutikk på island


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skal til Island i sommer og selvsagt er foto på agendaen. :thumbs:

 

Er det noen som vet om noen bra fotobutikker der?

Regner med at det er noen, men finner ihvertfall ingen på nett. :blush:

 

Det finnes fotobutikker på Island ja, men den eneste som har nettsalg er den islandske varianten av Elkjøp - elko.is (og der er prisene betydelig dyrere enn i Norge). Fotoutstyr øker i pris like fort som valutakursen faller så du sparer ikke noe på å handle der.

 

Hilsen

Gunnar

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om noen bra fotobutikker der?

Regner med at det er noen, men finner ihvertfall ingen på nett. :blush:

 

Jepp, du finner noen butikker der, men jeg har ikke funnet noen med bra utvalg. Prisene er også høye. Har vært der både før og etter finanskrisen, det var dyrt før og er dyrt nå.

 

Øl er derimot langt billigere nå enn før :thumbup:

 

God tur til Island! Det er et utrolig flott land.

Lenke til kommentar
Jepp, du finner noen butikker der, men jeg har ikke funnet noen med bra utvalg. Prisene er også høye. Har vært der både før og etter finanskrisen, det var dyrt før og er dyrt nå.

 

Øl er derimot langt billigere nå enn før :thumbup:

 

God tur til Island! Det er et utrolig flott land.

 

Jeg må bare si meg enig med sistemann her, dersom du trenger tips om de mest utrolige og fantastiske fotomuligheter gi lyd i fra deg, jeg er rimelig godt kjent på øya.

Endret av Super8
Fjernet unødvendig qoute
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg må bare si meg enig med sistemann her, dersom du trenger tips om de mest utrolige og fantastiske fotomuligheter gi lyd i fra deg, jeg er rimelig godt kjent på øya.

 

Det er bare å komme med tips.

Skal dit i uke 28 og har leiebil hele uka :)

 

Skal en tur til Landmannalaugar, Hekla, Þingvellir og Reykjavik.

ellers er jeg åpen for forslag.

Kameraet blir med og nye minnekort er kjøpt inn.

 

Fant etterhvert ut at det er billigere å kjøpe utstyret i USA enn Island, så det blir til det.

Endret av Super8
Fjernet unødvendig quote
Lenke til kommentar
Det er bare å komme med tips.

Skal dit i uke 28 og har leiebil hele uka :)

 

Skal en tur til Landmannalaugar, Hekla, Þingvellir og Reykjavik.

ellers er jeg åpen for forslag.

Kameraet blir med og nye minnekort er kjøpt inn.

 

Fant etterhvert ut at det er billigere å kjøpe utstyret i USA enn Island, så det blir til det.

 

Husk å få med deg nydelige Gullfoss, Geysir og Strokkur og har du en stor leiebil 4x4 så ta deg en tur inn i fassinerende Thorsmørk, men sjekk elvene før du kjører inn. Elvene er lavest tidlig på morningen og øker i dybde utover dagen grunnet bresmelting.God tur

Endret av Super8
Fjernet unødvendig mengde med quote
Lenke til kommentar
Husk å få med deg nydelige Gullfoss, Geysir og Strokkur og har du en stor leiebil 4x4 så ta deg en tur inn i fassinerende Thorsmørk, men sjekk elvene før du kjører inn. Elvene er lavest tidlig på morningen og øker i dybde utover dagen grunnet bresmelting.God tur

 

Jeg vil ikke anbefale Thorsmørk for noen som ikke er meget godt vant og kjent med kryssing av elver - uansett tid på døgnet. Dersom du skal i Thorsmørk - kjøp deg tur med en av de spesialbygde bussene som arrangerer turer dit (http://www.re.is/Thorsmork/). Tror heller ikke at forsikringen eller betingelsen til leiebilselskapene tillatter kryssing av "Krossà" som er den absolutt verste elva å krysse på veien til Thorsmørk.

 

Anbefaler derimot kjøring til Landmannalaugar (masse småelver å krysse uten fare for hverken folk eller bil bare man er forsiktig). Her kommer man nært nok Hekla til å ta fine bilder og det er masse spennende fotomuligheter langs hele veien. Med mindre bilen er en stor 4x4 så ikke kjør over den siste elva før Landmannalaugar men parker rett på utsiden på en parkeringsplass og gå over gangbru inn på området (ta med badetøy da det er varm bekk med badeplass der inne).

 

Kjør til Hveravellir via Hveragerdi og Selfoss - fantastisk natur og veien ligger mellom isbreer. Kjør gjerne inn til Kerlingafjøll på den veien og få noen på stedet til å vise deg stien til et minibasseng som vel er verdt et besøk (10 min gåtur).

 

Hvis du kjører riksvei 1 rett øst fra Reykjavik så kan du stoppe på en masse steder med mange fine fotomuligheter. Hele strekningen fra Reykjavik, via Hveragerdi, Vik (kjør ut til Dyrholaey men vær forsiktig i fjæra da bølgene er kraftige og har vasket ut en og annen turist opp gjennom årene). Over de nærmest uendelige sandområdene under Vatnajøkull og til Jøkulsarlon som er en fantastisk severdighet. Ta tur med en av amfibiebåtene på lagunen der (http://www.rikivatnajokuls.is/jokulsarlon/frettir/nr/1438).

 

Ellers bør du oppsøke Thingvallavatn og gjerne besøke varmekraftverket som forsyner hele Reykjavik med varmvann - de har besøkssenter og hele området er spesielt - bla er det en elv med svært varmt vann du kan koke pølser i :-) (vær forsiktig om du har barn med) - (http://www.or.is/English/Projects/NesjavellirGeothermalPlant/).

 

Sørsiden av Reykjnesskagi har mange intressante steder, Krisuvik og de små stedene/fiskelandsbyene Sandgerdi, Eyrarbakki og Grindavik m.fl. Fly til Vestmannaeyjar (enten fra Reykjavik eller heller mikrostedet Bakki som er rett nord for Vestmannaeyjar - kun 5 min og rimelig flytur med småfly (http://www.eyjaflug.is).

 

Alle disse stedene ligger i "dagstur" avstand fra Reykjavik. (unntatt kanskje Jøkulsarlon som er ok å ha minst 1 overnatting på - feks på en bondegård). Dersom du har tenkt deg lengre turer med overnatting så har Island mye mye mye.. mer å by på .. Bla. Vestfjordene med stupbratte fuglefjell (http://isl.westfjords.is/) og øde heier, Nordlandet med Myvatn og Dimmuborgir (ikke bandet men klippeformasjonene), Dettifoss og masse kulturminner (http://nordurland.is/default.asp?cat_id=27).

 

Husk å ta med badetøy over alt på Island og dersom du ikke treffer godværet der du er - flytt deg noen mil så har du helt annen værtype ikke så langt unna. Stop og spør islendingene du treffer på veien om hvor det er fine ting å se - og altid ta hensyn til advarsler og veiledning ang. kjøring inn i de ubebygde områdene (

) - og ha med deg mat og drikke på slike turer.

 

:-) God tur

 

Red: la inn noen linker..

Endret av Super8
Fjernet unødvendig mengde quotes
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anbefale Thorsmørk for noen som ikke er meget godt vant og kjent med kryssing av elver - uansett tid på døgnet. (...)

 

Blir visst nødt til å printe ut dette her, ble mange bra tips.

 

Landmannalaugar er på planen og skal besøkes pr atv.

Har leid atv med guide i to dager.

 

Bilen er dessverre bare en fiat grande punto, hadde ikke råd til å betale 10500,- for jeep wrangler.

Selv om det hadde vært mye morsommere ;)

Endret av Super8
Fjernet en totalt unødvendig mengde quotes
Lenke til kommentar
Blir visst nødt til å printe ut dette her, ble mange bra tips.

 

Landmannalaugar er på planen og skal besøkes pr atv.

Har leid atv med guide i to dager.

 

Bilen er dessverre bare en fiat grande punto, hadde ikke råd til å betale 10500,- for jeep wrangler.

Selv om det hadde vært mye morsommere ;)

 

Du får nok det som skal til av humping på dårlige veier på atv-turen så at du holder deg på asfalt på puntoen resten av tiden går nok bra. Jeg skrev ikke om Geysir/Strokkur og Gullfoss da noen andre hadde nevnt det, men det må du absoulutt få med deg - til og med om det regner. Hele området rundt Blå lagune, lava og varmekraftverket (du ser det landskapet på turen fra flyplassen og inn til Reykjavik) er også verdt å få med seg selv om badingen i Blå lagune er den absoultt dyreste på hele Island - som ellers ligger på rundt NOK 30.

 

Gunnar

 

Red: litt om kryssing av Krossá: http://www.flickr.com/photos/ferdafelag/se...ith/1577193416/

Endret av Super8
Fikset en quote her :)
Lenke til kommentar
Blir visst nødt til å printe ut dette her, ble mange bra tips.

 

Landmannalaugar er på planen og skal besøkes pr atv.

Har leid atv med guide i to dager.

 

Bilen er dessverre bare en fiat grande punto, hadde ikke råd til å betale 10500,- for jeep wrangler.

Selv om det hadde vært mye morsommere ;)

 

 

Alle disse stedene som nevnes er meget gode tips. Island er ett spennende land og ferdes i. hver gang jeg er på Island oppsøker jeg altid noen av disse stedene. Jeg har reist Island på kryss og tvers i perioder de siste 30 årene med 4x4 bil, men får aldrig nokk av landet. Grunnen til at jeg nevnte Thorsmørk er at det finnes så utrolig mye farger og formasjoner og selv om jeg har kjørt inn der et 40 talls ganger så er det altid noe nytt å ta bilder av. Planter, lava, små grotter osv.Dette er ikke så enkelt med buss. Når man kommer inn så langt man kan kjøre, er det hytter/hus og campingmuligheter på begge sider av Kròså, slik at man behøver ikke kjøre over den for å nyte og beskue omgivelsene helt inne . Selv har jeg bare kjørt over den elven 4-5 ganger , men dette må man se fra gang til gang, den er ikke altid så svær. (der finnes også en bro man kan gå over)Du må jo ha noe tilgode neste gang du reiser

Endret av Super8
Fjernet en sinnsyk mengde unødvendige quotes
Lenke til kommentar

Veldig fint om folk begynner å tenke litt på bruken av quotes (sitater). Ingen ønsker å slite ut scrollehjulet på musa si ved å scrolle forbi lange rekker av sitat fra diskusjonen de allerede har lest.

 

Siter/quote kun det som er relevant for det du svarer på, og maks to ledd bakover. Jeg har fikset på sitatbruken i denne tråden nå, og håper dere holder den på et moderat nivå heretter :)

 

Skal hilse fra scrollhjulet på musa mi og si takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar

Skriver ikke så ofte innlegg her, men siden jeg har litt over gjennomsnittlig med erfaring med akkurat Island og fotografering og i tillegg har allerede skrevet ned en del tips i en annen anledning, henger jeg meg på med mer info/tips:

(mye av dette er klipp og lim fra noe jeg har skrevet i en annen anledning)

 

 

Når det gjelder fotobutikker så er mitt inntrykk det samme som de andre: det er ikke bryet verdt, like dyrt eller dyrere enn hjemme og ikke spesielt godt utvalg.

 

Det viktigste tipset for fotografer på Island er å utnytte lysforholdene optimalt. De beste tidene for foto er jo oftest når solen står lavt på himmelen morgen og kveld ("golden hour" og alt det der). Island ligger nær opp mot polarsirkelen og selv om man ikke opplever midnattssol i ordets egentlige betydning, så er det lyst eller nesten lyst mesteparten av døgnet på sommerstid (naturligvis litt avhengig av når på sommeren du er der). I godt vær vil du derfor ofte ha lange perioder med ganske spektakulære lysforhold på sen kveldstid, tidlig natt og grytidlig morgen. Så og si alle mine beste bilder fra Island er tatt etter klokka 22 på kvelden eller før kl 6 om morgenen.

Bakdelen er at disse forholdene inntreffer på den delen av døgnet da man vanligvis hviler/slapper av/sover. Så hvis man er kompromissløst ute etter de beste bildene kan det faktisk lønne seg å mer eller mindre "snu døgnet", hvis dette er praktisk mulig. Uansett bør man koste på seg noen sene kvelder ute i naturen hvis været er bra. Har hatt spektakulært flotte fotturer/naturopplevelser på kveldstid/natt.

Strategien kan f.eks. være å bruke dagtid enten til typiske "transportetapper" eller til å hvile, shoppe eller ordne andre praktiske ting, f.eks. sjekke inn på overnattingsstedet tidlig på ettermiddagen og så dra ut igjen på "ekspedisjon" på kveldstid. Er klar over at ofte kan være vanskelig å gjennomføre slikt i praksis da man som oftest må ta hensyn til reisefølge som kanskje har andre preferanser og prioriteringer.

En annen fordel med å fotografere utenom vanlig dagtid er at man slipper de største menneskemengdene som kan være på dagtid på de større og mer kjente turistattraksjonene. For oss som liker å fotografere natur er det ikke alltid så optimalt med horder av turister i bildet. Island er jo tynt befolket generelt og også turistattraksjoner er vel langt fra så overbefolket som de kan være enkelte andre steder i verden. Til tross for dette så kan det være ganske så tett med folk på dagtid på de mer populære stedene, spesielt i høysesongen. Mange steder er det en jevn strøm av turister i busser og leiebiler hele dagen, men dette dabber av og opphører helt ut over kvelden.

 

Utstyr som jeg synes er greit å ha på Island (og andre steder også forsåvidt):

- Vidvinkelobjektiv: de mange flotte og storslåtte landskap gjøre seg godt i vidvinkel.

- Stativ og fjernutløser: Frigjør deg fra å måtte bekymre deg så mye om lukkertiden når lyset er som best (kveld/natt/morgen)

 

 

Noen interessante steder/områder innenfor dagsturavstand fra Reykjavik i tillegg til de som allerede er nevnt:

(se kart og søk på nettet for mer info)

 

Snæfellsnes: Stor halvøy nord for Reykjavik. Mange interessante steder f.eks. Hellnar,Arnarstapi,Djupalonssandur/Dritvik,Londrangar og naturligvis fjellet/breen Snæfellsjøkull

 

Sør-kysten så langt som til Vik burde også ligge innenfor dagsturavstand fra Reykjavik. Her finner du jordbruksområder, grønne bakker, svarte sandstrender (f.eks. Dyrholey), spektakulære fosser (f.eks. Seljalandsfoss og Skogafoss).

 

Glymur: Islands høyeste foss (men langt fra den største i vannmengde). Ligger en times fottur fra bunnen av Hvalfjørdur.

 

Reykholt, Hraunfossar, Barnafoss, Husafell, Surtshellir. Ligger i et område nord for Reykjavik.

 

Thjorsådalur, m. bl.a. Hjalparfoss, Støng og den spesielle "oasen" Gajin (sistnevnte er litt vanskelig å finne)

 

Prøv å kjøre vei nr 435 (fra Reykjavik til Nesjavellir). Østlige delen er en veldig spesiell svingete vei i småkupert landskap (brukt i flere bilreklamer). Nesjavellir er et stort område med jordvarme som blir utnyttet av et av Islands største varmekraftverk. Denne veien kan du f.eks. kjøre på vei til eller fra Thingvellir.

 

Hveragerdi: Lite sted sør-øst for Reykjavik, i et område med mye jordvarme. Selve tettstedet har vel begrenset interesse, men det er flere muligheter for fotturer til varme-områder i nærområdet. F.eks. kan man gå en halvtimes vei opp i Reykjadalur og bade i den varme elven.

 

Hvis man ønsker å få en liten smak av ødemark og ekstremt karrig natur og røffe veier uten å dra særlig langt fra Reykjavik kan jeg anbefale å prøve å kjøre vei nr 428 (kalt Vigdisarvellir-veien eller Djupavatns-veien). Smal og dårlig grusvei i 2-3 mils lengde, men skulle være mulig å kjøre (sakte og forsiktig) med en vanlig personbil (i alle fall var den grei/brukbar da jeg var der i forrige uke). Veien tar av fra vei 42 nord for Kleifarvatn og kommer inn igjen på 427 lenger sør (sjekk kart). Her føler man seg som man er langt fra sivilisasjonen, komplett med manglende mobildekning, mellom karrige fjell med noen grønne områder innimellom, men i virkeligheten er man bare en kort tur fra byen.

En grei tur kan være å kombinere denne veien med en rundtur i området, inkludert f.eks. Kleifarvatn, jordvarme-området Krysuvik og kanskje rundt hele Reykjanes-halvøya (f.eks kombinert med et besøk i den blå lagune). Alt sammen ligger i Reykjaviks nærområde (innenfor en times kjøretur).

 

 

Noen områder som ligger lengre fra Reykjavik enn en dagstur:

 

Sørkysten østover fra Vik:

- Enormt store sand-/flomslettene med deponert sand fra isbreene over tusenvis av år.

- Isbreer

- Skaftafell, naturområde, nasjonalpark

- Jøkulsarlon

- Fjadrargljufur, vakker canyon

- Enda lenger østover langs kysten mot Høfn ligger flotte kystområder med ville fjell.

 

Vestfjordene: "Et annerleds Island". Den nordvestlige delen av Island er en halvøy oppdelt av utallige fjorder. Tynt befolket, vilt og vakkert. Er geologisk sett en av de eldste delene av Island og har ikke så mye vulkansk aktivitet med de spesielle landskapene som hører dette til, men har i stedet spesielle og vakre fjell og fjorder med mye uberørt natur.

 

Dette var bare noen av de mange mulighetene.

Ellers er det allerede nevnt en masse andre steder av andre. Mulighetene er mange og det er i prinsippet spesiell og vakker natur rundt hver sving. Det anbefales å kjøre rundt, stoppe ofte, ta avstikkere fra hovedveien, ofte kan man finne små naturperler helt uventet. Og hvis man er villig til å spasere noen hundrede meter eller noen kilometer fra veien kan man se områder som ikke masseturistene opplever.

 

 

Ser at du leier en vanlig personbil og det er sikkert greit. Du trenger ikke absolutt en 4x4 bil for å oppleve Island. Med en vanlig bil har du noen restriksjoner på hvor du kan dra, og mange spektakulære (både kjente og mindre kjente) steder ligger slik at du bare kan nå dem med dertil egnet kjøretøy. Men likevel vil du ikke mangle hverken fotomotiver eller oppplevelser selv om du bare har en vanlig personbil. Det er så enormt mye å se og oppleve innenfor rekkevidde av det "normale" veinettet at det kan fylle mange sommerferier og fototurer.

For de som tenker på å leie en 4X4 er det også greit å være oppmerksom på at det er stor forskjell på de forskjellige typene/størrelsene, med hensyn på hvor du kan kjøre i praksis. De små "lektøys-SUVene" (Toyota RAV4 og tilsvarende små og medium store 4x4) gir deg muligheter til å kjøre på de såkalte "F-veiene" uten å risikere å gjøre forsikringen din ugyldig, men bør bare brukes på de "lette" rutene". De er ubrukelige til kryssing av større elver og på de dårligste "veiene". For de "tyngre" rutene med store elvekryssinger er det kun store 4x4 som Landcruiser, Landrover Defender eller tilsvarende som er brukbare. De verste rutene anbefales kun for erfarne folk og helst flere biler i følge.

 

For de som liker badeliv og svømming er Island en unik mulighet. Gode, rene, rimelige og barnevennlige svømmebasseng/badeanlegg oppvarmet med jordvarme finnes nesten i hvert eneste tettsted. Svømming og besøk i de tilhørende "heiti pottur" er en del av den islandske kulturen og bassengene er mye brukt av lokalbefolkningen og også en del turister.

Lenke til kommentar
Skriver ikke så ofte innlegg her, ... (resten slettet)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skriver oftere innlegg her.. du er jo en gullgruve av informasjon om Island :-)

 

Er forøvrig helt enig med dine vurderinger og tips ang. Island. Kanskje innleggene kunne vært illustrert med noen blinkskudd fra de aktuelle stedene slik at potensielle reisende får en ide om hva de har i vente?

 

Nå ser det ut til at tråden har fullstendig endret kurs fra spørsmål om fotobutikker til å bli en "Hvor finner vi gode fotomuligheter på Island - tråd". Det er bra, men det viser kanskje behovet for et nytt delforum - "Gode fotodestinasjoner i inn og utland - råd og tips". Kan hende det ligger en del slike tråder rundt om kring som med fordel kunne vært samlet under dette tema. Et tips til moderatorene og "regjeringen" her på Akam.

Lenke til kommentar
Nå ser det ut til at tråden har fullstendig endret kurs fra spørsmål om fotobutikker til å bli en "Hvor finner vi gode fotomuligheter på Island - tråd". Det er bra, men det viser kanskje behovet for et nytt delforum - "Gode fotodestinasjoner i inn og utland - råd og tips". Kan hende det ligger en del slike tråder rundt om kring som med fordel kunne vært samlet under dette tema. Et tips til moderatorene og "regjeringen" her på Akam.

 

At det har sklidd ut har jo hittil bare vært en fordel.

Tror en kan komme til å trenge et par års ferie for å følge opp alle forslagene her :cool:

 

Vi trenger et delforum for fotodestinasjoner ja.

Kanskje ett for innland og ett for utland (hvor trådene har landsnavn???).

 

Dette blir jo bare bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Nå ser det ut til at tråden har fullstendig endret kurs fra spørsmål om fotobutikker til å bli en "Hvor finner vi gode fotomuligheter på Island - tråd". Det er bra, men det viser kanskje behovet for et nytt delforum - "Gode fotodestinasjoner i inn og utland - råd og tips". Kan hende det ligger en del slike tråder rundt om kring som med fordel kunne vært samlet under dette tema. Et tips til moderatorene og "regjeringen" her på Akam.

 

Slike ting kan diskuteres i vårt forum for Fotografering. Der kan alle slike ting rundt hvor man kan fotografere, underforum for fotoaktiviteter er det også.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=65

 

Bare å lage en tråd for "Flotte fotograferingsplasser på Island" der feks ^^

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Til tross for at dette egentlig er en "utstyrståd" så tar jeg sjansen på å komme med "turist-spørsmål"!!!

 

Undertegnede skal også ha seg noen dager på Island i sommer, men det blir med Reykjavik som base og uten "egen" bil. jeg har allerede bestilt utflukter med "mindre" turistbusselskap (Golden Circle og Sydkysten), men vil også bruke en del tid i Reykjavik og den nære omegn (som dekkes av det lokale busselskapet).

 

Jeg tar med takk i mot tips om gode fotoobjekter i Reykjavik, gjerne steder som ikke er nevnt i de vanlige turistbrosjyrene.

Lenke til kommentar

Vet ikke om rådhuset pleier å være nevnt i turistbrosjyrene, men det er verdt en titt iallefall (om ikke annet pga den enorme skalamodellen av hele øya som står inne i rådhuset). Ellers så har de vel fått et nytt stort flott konserthus ved sjøkanten -jeg vet ikke om det er ferdig, men antar det da det så 3/4 ferdig ut når jeg var der i fjor høst.. videre bortenfor konserthuset har reykjavik faktisk en aldri så liten skyline langs sjøen, så der bør det gå an å få noen fine bilder spesielt om man kommer seg bortover på andre siden av bukta enn der konserthuset er... litt ala dette. konserthuset er det du ser med heisekrana lengst til høyre der.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...