Gå til innhold

Navigerer via TV-signaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TV-signaler fra satelitter derimot, sender på en mye lavere frekvens, og kommer dermed gjennom både betongvegger og annet som måtte stå i veien. TV-signaler er faktisk opptil ti tusen ganger sterkere enn GPS-signaler.

Noen som ser TV-satellitter nevnt i den originale artikkelen? Kanskje man skal prøve å oversette på nytt. Hehe.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Pluss for at artikkelforfatteren la ved link til kilden, så kan vi oversette selv med google translate. Ingen vits i å klage - hvis en kan fikse det selv:

 

Et selskap kalt Rosum har muligheten til å bruke TV-signaler for å få en posisjonsbestemmelse hvor GPS-signaler kan ikke bare komme som tette byområder og innendørs. Det er mange fordeler å bruke TV-signaler i stedet for signaler fra GPS-satellittene.

 

Først av disse er makt. Mesteparten av tiden TV-tårn er om titalls miles fra enheten skal være plassert slik at signalet ender opp med omtrent 40dB utvalg - det er ti tusen ganger sterkere enn GPS-signaler. (dB skalaen er logaritmisk).

 

Sekund er frekvensen. TV-signaler er mye lavere frekvens som tillater dem å trenge inn i bygninger. Og et enkelt TV tårnet kan sendes på flere kanaler samtidig gi Rosum flere alternativer å velge mellom.

 

Sist Fordelen ville være båndbredden. Generelt den større båndbredden på signalet, jo mer nøyaktig kan man løse multipath. TV-signaler varierer fra 6 MHz til 8MHz imidlertid båndbredden på GPS satellittsignal er 1MHz.

 

De har to forskjellige versjoner av sitt system. En av dem er sanne TV-posisjonering og den andre er TV + GPS Hybrid posisjonering. Det andre tar det beste av hver enkelt. Det avhenger av GPS-signaler på landsbygda, og som bruker TV-signaler i urbane og forstadsområder områder.

 

Vi vet ikke sikkert hvem som bruker Rosum teknologien på det tidspunktet men deres nettsted nevner at de fokuserer på mobile TV enheter og hjem telekommunikasjon.

 

http://translate.google.com/translate?prev...history_state0=

Lenke til kommentar

Jeg leser:

TV-signaler fra satelitter derimot, sender på en mye lavere frekvens, og kommer dermed gjennom både betongvegger og annet som måtte stå i veien.

 

I dont get it still hva du mener. TV signaler fra en satelitt har en mye høyere frekvens enn GPS satelittene sender på. Dessuten ble jo hele greia han skrev feil.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Dette ser ut som en god idé, men det jeg har lært om elmag og hvordan bølger brer seg gjør at jeg blir litt skeptisk. Det ser ut som om noen har sovet litt i timen her, nemlig.

 

Det at TV-signaler sendes med såpass mye høyere sendestyrke kommer av at signalene taper seg ekstremt mye kjappere når senderen står på bakken vs. om den er i lufta. Det oppstår refleksjoner og ting som gulv og bygninger vil kunne gi mange rare utslag. Ettersom tv-signaler ikke nødvendig vis er retningsbestemte heller vil man kreve tre ulike kilder som hver identifiseres unikt og kan slåes opp i en database som angir deres posisjon. Med det signaltapet som kommer, alle ukjente faktorer som slår inn under transmisjon og når man ser på at TV-master ikke har på langt nær de samme kravene til synkronisering av klokker som det GPS har, vil jeg anta at dette i beste fall kan ligge i området som GSM-triangulering.

 

Sistnevnte har god dekning i urbane strøk, som oftest retningsbestemte signaler, tett mellom sendere og OK gjennomtrengning av vegger. I tester har jeg sett en nøyaktighet på <50m, i beste fall ligger man under 10 meter. GPS skal vel klare under én meter og ned til millimetere under optimale forhold.

 

Nei, dette har jeg faktisk ingen tro på.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...