Gå til innhold

Verneplikten bør avskaffes


Anbefalte innlegg

Politiet ringte meg og truet med anmeldelse om jeg ikke møtte opp på sesjon, siden jeg har oversett de tre brevene Vernepliktsverket har sendt meg. Hensikten min var at de skulle ignorere meg, og at jeg derfor skulle slippe å utføre verneplikten. Tydeligvis skal det ikke være lett i det autoritære nazisamfunnet vi lever i. Verneplikten gjør meg svært bitter, jeg er provosert over at en moderne, fremtidsrettet nasjon som Norge kan tviholde på en slik gammel, utdatert institusjon.

 

Artikkel 4 fra FNs menneskerettighetserklæring, som er bredt internasjonalt anerkjent, sier klart og tydelig at verneplikten er et brudd på MR:

"Ingen må holdes i slaveri eller trelldom. Slaveri og slavehandel i alle former er forbudt."

Ikke misforstå, jeg mener ikke at vi skal stille også ukritisk til alt FN foretar seg, men vi skal holde de avtalene vi godtar og skriver under på, og MR er en avtale vi absolutt skal respektere.

 

Førstegangstjenesten er en åndssløv institusjon hvor du lærer det motsatte av det du lærer på skolen. I stedet for å lære å tenk selvstendig, kritiske og reflekterende, lærer du å underkaste deg autoriteter uten å stille spørsmål. Du lar dem over deg bestemme, du utfører bare den åndssvake aktiviteten du får ordre om, uten å tenke så mye over det selv. For noen kan kanskje en slik tilværelse virke attraktivt, men slett ikke for alle. Andre er mer interessert å bruke ungdomsårene på mer oppbyggende og stimulerende aktiviteter, som å legge grunnlaget for en god karriere ved å bli ferdig med utdanningen. Noen må betale for barnehagen deres, slik at dere kan leke krig opp i skogen samtidig som dere innbiller dere at tredje verdenskrig er nær, og at Norge egenhendig skal klare å få en slutt på den.

 

Om jeg blir innkalt til militæret, kommer jeg til å stille meg på bakbeina. Jeg akter ikke å traske i skauen i tre døgn uten mat og søvn, og å la meg herse med av befal, og samfunnet generelt, og å bli sløv og likegyldig, selv om det kanskje er den letteste utveien der og da.

 

Verneplikten er en anakronisme. Den burde hørt til den tiden da et stort antall soldater var en forutsetning for vellykket krigføring. I dag føres krig mer rasjonelt, med mindre tap av menneskeliv. Dessuten virker de sterke militære internasjonale organisasjonene FN og NATO dempende på konflikter. Sammen med de tette økonomiske forbindelsene på tvers av landegrensene som har oppstått som et resultat av globaliseringen, lever vi i en tid hvor det aldri har vært færre og mindre omfattende militære konflikter.

 

Derfor ønsker jeg også å ta til orde for en reduksjon av forsvaret. En reduksjon av forsvaret vil frigjøre kapital og arbeidskraft. Pengene kunne heller vært investert i noe mindre destruktivt og mer samfunnsutviklende. En reduksjon ville også føre til mindre direkte ødeleggelser av naturen som resultat av øvelser med våpen, og mindre CO2-utslipp fra øvelser med biler, skip og spesielt fly. Et lite, effektivt og profesjonelt forsvar bestående av frivillige og spesialtrente soldater kan også bite fra seg.

 

Til sist vil jeg si at jeg er veken anarkist eller libertarianer. Jeg er en sosialistisk sosialliberaler, eller en liberal sosialist om du vil. At Venstre, som går for å være et liberalt parti, støtter verneplikten, skuffer meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...