Gå til innhold

Overklokke i7 920 hjelp til biosinstiling av dette systemet samt noen spørsmål også


Anbefalte innlegg

Har Gigabyte GA-EX58-UD5

i7 Quad Processor i7-920

Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 3GB

 

Nå er den klokket til ca 2800 mhz ved at turbo er valg, turbo var også på da jeg startet opp biosen for første gang, minne har jeg valgt 2000mhs.

Noe mer en dette har jeg ikke gjordt

I CPU-Z viser det slik som på bilde.

Ser dette greit ut?

 

Jeg ønsker å klokke til 3.6GHZ, virker som den hastigheten er grensen for å få den høyeste stabile klokking.

 

Sitat fra hardvare sin test

Overklokking ser ut til å være denne prosessorens sterke side, og med godfølelsen i magen begynner vi forsiktig. Med en BCLK (tidligere kjent som FSB) på 200 og multiplikatoren satt ned på et akseptabelt nivå, ser ikke 3,4 GHz ut til å være noe problem, og går glatt gjennom samtlige stabilitesttester på standard volt (1,11v).

 

Forsiktig øker vi multiplieren et hakk, og vips er vi oppe i 3,6 GHz. For å få dette stabilt måtte vi fòre prosessoren med 1,18v, og igjen passerte den samtlige stabilitetstester med glans.

 

Men her skriver de ikke om timingen på minnebrikker, mine brikker er timingen CL9 9-9-9-27, bør dette endres, og isåfall hvordan bør jeg stille timingen.

Jeg spør om dette fordi det nevnes om timing når man skal klokke prosesoren, men i testen i hardware skrev de ingen ting om timingen når de klokket den til 3.6 eller 3.8ghz.

Hvorfor ikke?

 

Andre skrver ramvolten på 1,64v og cpuvolten på 1,25 icpuz og qpi volten på 1,40 i et annet innlegg.

Mem ingenting om endring av timing og sånt.

 

Så er spørsmålet, hva er det jeg egentlig trenger å stille i biosen?

post-43015-1232047939_thumb.jpg

post-43015-1232047946_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Gigabyte GA-EX58-UD5

i7 Quad Processor i7-920

Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 3GB

 

Nå er den klokket til ca 2800 mhz ved at turbo er valg, turbo var også på da jeg startet opp biosen for første gang, minne har jeg valgt 2000mhs.

Noe mer en dette har jeg ikke gjordt

I CPU-Z viser det slik som på bilde.

Ser dette greit ut?

 

Jeg ønsker å klokke til 3.6GHZ, virker som den hastigheten er grensen for å få den høyeste stabile klokking.

 

Sitat fra hardvare sin test

Overklokking ser ut til å være denne prosessorens sterke side, og med godfølelsen i magen begynner vi forsiktig. Med en BCLK (tidligere kjent som FSB) på 200 og multiplikatoren satt ned på et akseptabelt nivå, ser ikke 3,4 GHz ut til å være noe problem, og går glatt gjennom samtlige stabilitesttester på standard volt (1,11v).

 

Forsiktig øker vi multiplieren et hakk, og vips er vi oppe i 3,6 GHz. For å få dette stabilt måtte vi fòre prosessoren med 1,18v, og igjen passerte den samtlige stabilitetstester med glans.

 

Men her skriver de ikke om timingen på minnebrikker, mine brikker er timingen CL9 9-9-9-27, bør dette endres, og isåfall hvordan bør jeg stille timingen.

Jeg spør om dette fordi det nevnes om timing når man skal klokke prosesoren, men i testen i hardware skrev de ingen ting om timingen når de klokket den til 3.6 eller 3.8ghz.

Hvorfor ikke?

 

Andre skrver ramvolten på 1,64v og cpuvolten på 1,25 icpuz og qpi volten på 1,40 i et annet innlegg.

Mem ingenting om endring av timing og sånt.

 

Så er spørsmålet, hva er det jeg egentlig trenger å stille i biosen?

 

hei! har akkurat den samme som deg bortsett i fra ramen jeg har 1333 kjører min pc på 3,4ghz prøvde med på 3,6 men syntes prosessoren ble litt for varm for meg. riktig det andre skriver ramvolten skal være 1,64 og cpuvolten skal være 1,25 i cpuz ca 1,28125 i biosen din

og qpivolten på 1,40 det er de innstillingen jeg hadde kjører selv på 3,4ghz og for at den er stabil i 24/7 har jeg der blck:170,qpilink:6,12,minnevolt:1,64v,cpuvolt1,21250v i bios,og qpivolten på 1,32v håper dette kunne være til litt hjelp for deg!:-) LYKKETIL:-) foressten hviken kjøler har du. ikke prøv deg på dette med en stockkjøler!!!

Endret av xero75
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har nettopp fått i7 920 i huset selv også.

har rampage 2 kortet fra Asus, men har selv bare gjort noen små prøvelser på OC enda, ligger på 3,2ghz nå, sitter litt avventende å se hva andre har av erfaringer med tanke på volt til cpu.

 

Volt CPU: 1,29volt

20x multiplier

160 BLCK

 

stock Intel CPU kjøler.

Lenke til kommentar
hei! har akkurat den samme som deg bortsett i fra ramen jeg har 1333 kjører min pc på 3,4ghz prøvde med på 3,6 men syntes prosessoren ble litt for varm for meg. riktig det andre skriver ramvolten skal være 1,64 og cpuvolten skal være 1,25 i cpuz ca 1,28125 i biosen din

og qpivolten på 1,40 det er de innstillingen jeg hadde kjører selv på 3,4ghz og for at den er stabil i 24/7 har jeg der blck:170,qpilink:6,12,minnevolt:1,64v,cpuvolt1,21250v i bios,og qpivolten på 1,32v håper dette kunne være til litt hjelp for deg!:-) LYKKETIL:-) foressten hviken kjøler har du. ikke prøv deg på dette med en stockkjøler!!!

 

Hei, ble litt tålmodig i går :whistle:, så jeg prøvde litt, jeg endret bare på blck og spenningen til cpuen (vcore) Men jeg måtte disable extreme memory for at jeg fikk klokke, fikk da klokket den opp til ca 3.8 GHZ uten at det ble problem i XP med stock kjøler, opp mot 3.9ghz virket som det ble litt mer problem.men likevel ingen restart av maskinen.

Jeg har en Thermalright XP-120 som jeg bruker på pentium 4, tenkte å bruke denne men må få tak i feste som passer til det nye hovedkortet mitt.

 

Men har du disbalet extreme memory eller har du valgt profile 1 eller 2?

Og ,må jeg likevel endre spenningen på minne selv om profilen er slått av i extreme memory da minnefrekvensen er noe lavere enn opprinnelige frekvens?

Lenke til kommentar
har jeg der blck:170,qpilink:6,12,minnevolt:1,64v,cpuvolt1,21250v i bios,og qpivolten på 1,32v håper dette kunne være til litt hjelp for deg!:-) LYKKETIL:-) foressten hviken kjøler har du. ikke prøv deg på dette med en stockkjøler!!!

 

 

Hvor finner jeg qpilink i biosen?

qpi volt får jeg ikke valgt 1,32V da i biosen min er det 1,120 og så 1,150v og oppover, med andre ord får jeg ikke valgt 1,130 eller 1,140V der

 

Edit

 

Fant qpi link men ikke der jeg kan velge 6,12

Det jeg får velge er auto, x36, x44, x48 eller slow mode

Er det x36 jeg skal velge?

Endret av Abits
Lenke til kommentar
har jeg der blck:170,qpilink:6,12,minnevolt:1,64v,cpuvolt1,21250v i bios,og qpivolten på 1,32v håper dette kunne være til litt hjelp for deg!:-) LYKKETIL:-) foressten hviken kjøler har du. ikke prøv deg på dette med en stockkjøler!!!

 

 

Hvor finner jeg qpilink i biosen?

qpi volt får jeg ikke valgt 1,32V da i biosen min er det 1,120 og så 1,150v og oppover, med andre ord får jeg ikke valgt 1,130 eller 1,140V der

 

Edit

 

Fant qpi link men ikke der jeg kan velge 6,12

Det jeg får velge er auto, x36, x44, x48 eller slow mode

Er det x36 jeg skal velge?

 

qpilinken er skal være x36 har samme hovedkort som deg og der er det qpivolt begynner på 1.20v og går oppover den har du bare ikke sett ellers er det ikke et ud5 kort du har!:-) lykke til!!

Lenke til kommentar
har jeg der blck:170,qpilink:6,12,minnevolt:1,64v,cpuvolt1,21250v i bios,og qpivolten på 1,32v håper dette kunne være til litt hjelp for deg!:-) LYKKETIL:-) foressten hviken kjøler har du. ikke prøv deg på dette med en stockkjøler!!!

 

 

Hvor finner jeg qpilink i biosen?

qpi volt får jeg ikke valgt 1,32V da i biosen min er det 1,120 og så 1,150v og oppover, med andre ord får jeg ikke valgt 1,130 eller 1,140V der

 

Edit

 

Fant qpi link men ikke der jeg kan velge 6,12

Det jeg får velge er auto, x36, x44, x48 eller slow mode

Er det x36 jeg skal velge?

 

qpilinken er skal være x36 har samme hovedkort som deg og der er det qpivolt begynner på 1.20v og går oppover den har du bare ikke sett ellers er det ikke et ud5 kort du har!:-) lykke til!!

 

 

Hei

Hverken 1,130 eller 1,140V var ikke å se, med siste biosoppgradering, og jeg har faktisk ud5 kortet.

Jeg har prøvd mer på klokking og klarte ca 4.1ghz med stockkjøler, men det ble restart med Prime95

Prøvde også 3.6ghz uten å endre på cpu og qpivolten og testet med prime95 og den var stabil i 10-15 minutt, men jeg stoppet da cpuen kom over 80 grader.

Skal skaffe meg en kjøler og vurderer Noctua NH-U12P SE1366.

Intil videre venter jeg med å klokke til jeg får meg ny kjøler :)

Endret av Abits
Lenke til kommentar
har jeg der blck:170,qpilink:6,12,minnevolt:1,64v,cpuvolt1,21250v i bios,og qpivolten på 1,32v håper dette kunne være til litt hjelp for deg!:-) LYKKETIL:-) foressten hviken kjøler har du. ikke prøv deg på dette med en stockkjøler!!!

 

 

Hvor finner jeg qpilink i biosen?

qpi volt får jeg ikke valgt 1,32V da i biosen min er det 1,120 og så 1,150v og oppover, med andre ord får jeg ikke valgt 1,130 eller 1,140V der

 

Edit

 

Fant qpi link men ikke der jeg kan velge 6,12

Det jeg får velge er auto, x36, x44, x48 eller slow mode

Er det x36 jeg skal velge?

 

qpilinken er skal være x36 har samme hovedkort som deg og der er det qpivolt begynner på 1.20v og går oppover den har du bare ikke sett ellers er det ikke et ud5 kort du har!:-) lykke til!!

 

 

Hei

Hverken 1,130 eller 1,140V var ikke å se, med siste biosoppgradering, og jeg har faktisk ud5 kortet.

Jeg har prøvd mer på klokking og klarte ca 4.1ghz med stockkjøler, men det ble restart med Prime95

Prøvde også 3.6ghz uten å endre på cpu og qpivolten og testet med prime95 og den var stabil i 10-15 minutt, men jeg stoppet da cpuen kom over 80 grader.

Skal skaffe meg en kjøler og vurderer Noctua NH-U12P SE1366.

Intil videre venter jeg med å klokke til jeg får meg ny kjøler :)

 

det er ikke 1,130 og 1,140 du skal ha. les det jeg skrev det er 1,30volt i qpivolten og 4,1ghz på stock kjøler er jo ren idioti du vill bare ødelegge prossesor og hovedkort da!!!

Lenke til kommentar

det ble litt uklart, jeg hadde ikke gpivolten på 1,30volt ved 4.1ghz, her prøvde jeg meg med med innstillingen fra gigabyte som de har lagt ut.

 

Jeg snakket om 3.6ghz og prøvde med default innstilling.

Og i min bios er default CPU Vcore 1.28750V og QPI/VTT Voltage på 1.150V

 

Du skriver at du har qpivolten på 1,40

Men jeg får ikke valgt 1.140 der, heller ikke 1.130.

Det står auto, normal, 1.120, 1.150, 1,160 og oppover.

 

 

Edit, snakker du kanskje om 1.400V gpivolten?

Endret av Abits
Lenke til kommentar

Jaja, første forsøk gikk dårlig PC'en fucka seg totalt og den ene skjemen ble Grønn-Blå-Organge :S

 

Resatt BIOSEN og er ikke helt sikker på hvordan DDR3 funker men det er slik at det som Står i CPU-Z skal * med 3 eller noe?

 

Det står at rammen kjører på 533 MHz * 3 = 1599 MHz blir det riktig eller er det gange 2?

 

Og hifiking kunne du forklart det litt mer detaljert?? Finner jo ikke frem engang..

Lenke til kommentar

X2

 

M12 800 1600 / 530 1066 osv

 

M10 1333

 

Endre på Ram Multiplier som for eks her med Gigabyte

 

Siden alt øker sammen må du sette rammen lavt til du er ferdig med å klokke cpu.

Så klokke rammen sist.

 

Setter du rammen høyt med en gang blir det vanskelig å klokke cpu etterpå.

 

---------------------------------------------

Hvilke software bruker du for å klokke/sjekke temp?

RealTemp 2.90?

EasyTune6?

Bios?

 

Regner med at du har slått av Turboboost + C1E(Cpu enhanced halt)+ C3C6C7 State Support+CPU EIST Function

 

Siden du endrer fekvensen til Uncore(QPI/DRAM Volt),QPI og minne ved å endre på Bclk

så må du sette minnet lavt først.

post-64596-1232760228_thumb.jpg

post-64596-1232760236_thumb.jpg

post-64596-1232760244_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Da skal du ha 10 tommeltotter.

Pcen vil ikke boote og vil resette bios

 

Sjekk hva hovedkortet ditt har som ram spec, kjører du høyere er det vanlig at man ikke kan bruke alle slottene.

 

 

Fortell hvilken kjøler du har på cpu og temp på NB+ cpu

Hva hovedkortet og ram heter og målet ditt så kan vi ta det fra starten.

Rammen vil du ikke klokke før alt annet er klokket og det er mye å tenke på som

QPI / VTT volt ( Uncore volt) sammen med DRAM volt. Forskjellen her burde ikke være på mer en 0,5V maks og ikke overstige 1,65V på 24/7 systemer

1,80-2,30v her er ment for 1-4uker

 

Så med hensyn til temp øker du BCLK mot 200 men samtidig øker mye annet som skrevet opp i andre poster som du må stille ned igjen/holde under kontroll/synkronisert.

Man kan ikke bare endre BCLK alene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...