Gå til innhold

x32 vs x64


p10

Anbefalte innlegg

Hva går jeg glipp av dersom jeg kjører x32-distro på en x64-maskin?

 

Har brukt Linux Mint 5x64 noen mnd nå, men vurderer å bytte til x32 vesjonen bl.a pga java-problemer.

Vil jeg kunne oppleve at jeg ikke får utnyttet all RAM (3 GB)?? Andre ting??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et sted mellom 3 og 4 GB RAM går en grense hvor en 32-bit distro ikke kan adressere mer, derfor bare overser alt over denne grensen.

drivere kan bli mer komplisert å finne, men om du tenker på dette når du kjøper hardware skulle det gå fint.

andre konsekvenser kommer jeg ikke på, men mine egne erfaringer med Vista Ultimate 64 er at det krever mer enn 32

 

for å svare på problemet ditt, har du over 4GB RAM taper du noe, har du 3 eller mindre skal du bare nedgradere.

Endret av Nerfy
Lenke til kommentar

Nei, du vil ikke få utnyttet mer enn ~3,2GB ram totalt. Det er også mulig at en enkelt prosess ikke kan utnytte mer enn 2GB ram (litt usikker på hvordan Linux håndterer fordelingen mellom kernel og userspace ram, det er mulig det er standard med en 1GB/3GB fordeling).

 

Forøvrig er det x86 og x86-64 arkitekturene heter.

Lenke til kommentar
.... bl.a pga java-problemer.

Har du sett denne Installing 64bit Java plugin for 64bit firefox

 

Den java'en som ligger i pakkebrønnen til Ubuntu (regner med at det blir det samme som i Mint) er ikke ny nok, derfor må du laste ned Early Access versjon fra Sun, eller vente på at denne versjonen blir lansert. Har ikke sjekket om denne java versjonen er tilgjengelig i noen av "test" brønnene.

Lenke til kommentar
Eller bruke icedtea (fri java) som funker helt fint for meg og andre ihvertfall.

Er ett godt alternativ, men noen nettsider sjekker etter sun sin versjon, og da opplever noen at det ikke fungerer.

Har selv hatt problemer med å få Dnb Nor sin nettbank med bankid til å fungere uten bruk av sun sin java. Er jo bare å teste med en ene og se hva som fungerer og ikke ;)

Lenke til kommentar

sider som sjekker etter Sun sin versjon vil finne Sun sin versjon, selv om du har icedtea installert. så er det bare å håpe at de ikke krever en alt for ny versjon av Sun sin.

 

dersom du f.eks har 1.4.3 og siden krever 1.4.2, kan det fortsatt hende at du ikke kommer deg inn, da deres "sjekker" vil tro at du har 1.4.0. dette vil den uavhengig av om du har 1.4.1, 1.4.2, 1.4.3 eller hva som helst. den ser 1.4.0.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...