Gå til innhold

Ilife '09 blir bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når har Hardware.no tenkt å gi opp denne latterlige policyen om å skrive alle Apple-produkter med stor I og liten andrebokstav? Tittelen på produktet er "iLife" ikke "Ilife". Det er produktnavnet - det er bestemt av produsenten, ikke dere.

 

Jeg er enig i dette. Spesiellt når de bruker en font i artiklene som ikke skiller på I og l. Det er jo håpløst, og en må gjerne tenke to ganger før en kjenner igjen produktnavnene.

 

*skrivefeil

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor Hardware.no skal føre policyen, og jeg støtter josh 909 og hardkjerne. Dere forandrer jo på produktnavn sånn at det er vanskelig å faktisk få tak på hva dere prater om.

 

Hvorfor er det så vanskelig å bare skrive det produktet heter når alle andre teknologisider klarer det? Og når "alle" leserne syns det er latterlig så burde det jo i hvert fall endres.

Endret av HowCome
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med HowCome, josh 909 og hardkjerne;

 

dette er svært kritikkverdig av hw.no. Dere burde skamme dere! Tenk hvis dere hadde for eksempel skrevet Google med liten g, da hadde jeg ikke forstått noe som helst. Jeg måtte lese informasjonen deres flere ganger før jeg forstod hvilke produkt det var tale om. Det er på tide dere skjerper dere, husk at slike ting er svært viktig og sentralt for mange mennesker, og vil skape stor frustrasjon.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med josh909 og de andre. Dette blir for dumt. Artikkelen er ikke lenger informativ, den er forvirrende. Dere kan ikke lenger ha en generell policy om å alltid skrive navn med stor bokstav først. Det må tilpasses hver situasjon. For "Ilife" blir det bare ekstra tydelig at dere må revurdere dette! Folk skjønner jo ikke hva dere snakker om. Er ikke saken det viktigeste, og ikke en gammeldags policy??

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med HowCome, josh 909 og hardkjerne;

 

dette er svært kritikkverdig av hw.no. Dere burde skamme dere! Tenk hvis dere hadde for eksempel skrevet Google med liten g, da hadde jeg ikke forstått noe som helst. Jeg måtte lese informasjonen deres flere ganger før jeg forstod hvilke produkt det var tale om. Det er på tide dere skjerper dere, husk at slike ting er svært viktig og sentralt for mange mennesker, og vil skape stor frustrasjon.

Namn skal skrivast med stor førebokstav og resten små. Slik er det på norsk.

 

Å skrive Apple sine produkt med stor I skapar nok større frustrasjon (hjå dei har denne religionen) enn å til dømes skrive nVIDIA som Nvidia.

 

Hardware sine artiklar er nettopp artiklar, som i meir eller mindre grad skal formidle nyhende, og ikkje ein plass der store og bokstavar skal rettast etter produsenten sin marknadsføringsstrategi.

Lenke til kommentar

Til Dy§no: Ehh...men Google skal ikke skrives med liten "g", skal det vel? Ser ikke poenget.

 

Til "nercix": Hardware sine artikler skal i best grad formidle nyhetene. Regner med de vil være brukervennlige, og ha mange lesere. Har de fått noen klager på at de skriver "Nvidia"? Nei, ikke som jeg har sett. Dette er et enkelt-tilfelle som gjelder Apples "i"-produkter. Tilfeldigvis skaper denne "i"en problemer når en skriver den som stor bokstav.

 

Hardware.no bør IMHO endre på sin policy fordi:

- Den skaper frustrasjon blandt leserne

- Den går ut over lesbarhet

- Saken formidles ikke på beste, mest brukervennlige måte.

 

+ Det ser idiotisk ut...

 

Forslag: Skriv det som en tittel, med hermetegn, som "iWork".

 

Det at en har en egen policy for "i"-produkter, og ikke f.eks Nvidia, handler enkelt og greit om brukervennlighet.

 

 

Just my $0.02

Lenke til kommentar
Namn skal skrivast med stor førebokstav og resten små. Slik er det på norsk.
Språkrådet går imot hw.no sin skrivemåte. Hw.no har laget sine egne regler for skriving av produktnavn, men det har lite eller ingenting å gjøre med "norsk" rettskriving. Det er et valg hw.no har tatt, verken mer eller mindre.

 

Motivasjonen er at man skal skjule markedsføringseffekten av "pukkelskriving". Men når man i tillegg tillater store bokstaver midt inne i ord som FreeBSD og OpenSUSE, så da er det ikke engang konsistens i valget. Ja, en del av ord som FreeBSD er basert på et akronym, men det er da fortsatt et produktnavn. Om det var skjult markedsføring man ville komme til livs burde kanskje slike navn være like greie å komme til livs?

Lenke til kommentar

Vil hw.no kommentere dette, eller vil de fortsette med det? Synes diskusjonene rundt dette dukker opp stadig vekk, og det vil det fortsette med også.

 

Hvorfor kan dere ikke bare skrive produktnavn slik det skal gjøres? Å skrive det slik dere gjør skaper kun frustrasjon hos leserne. Når det er det eneste det oppnår, da forstår jeg virkelig ikke hvorfor dere på død og liv skal holde fast ved det. Idiotisk!

Lenke til kommentar
[...] Det er jo håpløst, og en må gjerne tenke to ganger før en kjenner igjen produktnavnene.
Jeg kondolerer. Det gjør jo så vondt å tenke, da gitt. (-:

 

Selv synes jeg hw.no har funnet en genial måte å kontre billige markedsføringstricks på. De som prøver å "jåle seg til" for å stjele blikkfang ved hjelp av flatbrød-tørr bokstavkreativitet der man trickser opp minuskler/majuskler i selskaps- eller produktnavnet, for dermed å skille seg mer ut fra den øvrige teksten og lettere bli lagt merke, fortjener litt å bli "straffet" ved å i stedet bli "scramblet" (i forhold til original skrivemåte) sånn at de i praksis blir vanskeligere å kjenne igjen for leseren, de "kamufleres" bedre i den øvrige teksten og merkevaren mister mye av sin effekt. Nesten litt judo-taktikk.

 

Vil selskapene ha reklameplass for å fremme korrekte, jålete merkevarenavn hos hw.no, så kan det helt sikkert bestilles.

 

For de som ikke har sett det før, finner man hw.nos tidligere uttalelser om egennavndebatten her:

Når Ipod får stor I

Egennavndebatten: Vi presiserer

Ellers kan man helt sikkert sende kritikken der den hører hjemme: Tilbakemeldinger til hw.no

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å betale 5 USD for å se en liten video av noen som skal lære meg en sang.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
[...] Det er jo håpløst, og en må gjerne tenke to ganger før en kjenner igjen produktnavnene.
Jeg kondolerer. Det gjør jo så vondt å tenke, da gitt. (-:

 

Selv synes jeg hw.no har funnet en genial måte å kontre billige markedsføringstricks på. De som prøver å "jåle seg til" for å stjele blikkfang ved hjelp av flatbrød-tørr bokstavkreativitet der man trickser opp minuskler/majuskler i selskaps- eller produktnavnet, for dermed å skille seg mer ut fra den øvrige teksten og lettere bli lagt merke, fortjener litt å bli "straffet" ved å i stedet bli "scramblet" (i forhold til original skrivemåte) sånn at de i praksis blir vanskeligere å kjenne igjen for leseren, de "kamufleres" bedre i den øvrige teksten og merkevaren mister mye av sin effekt. Nesten litt judo-taktikk.

[...]

Tekst skal ikke være til hinder for lesevennligheten. At jeg må «tenke» eller lese ordet flere ganger på grunn av Hw.nos sære skrivemåte er på ingen måte positivt.

 

Om en skal klage på produsenters jåleri når det gjelder typografiske krumspring, kan en ikke overse Hw.no sitt elendige fontvalg i overskrifter som ikke viser forskjell på I og l. At ord ofte leses/gjenkjennes som «bilder» og ikke som bokstaver alene er jo også et svært godt argument for å beholde produsentens skrivemåte.

 

Hvorfor skal en gå inn for å skjule produktnavn? Har ikke egennavn nettopp stor forbokstav skille seg ut i tekst?

Lenke til kommentar

Dette her er helt latterlig. Det blir jo som om Apple skulle skrevet om Hardware, eller Tek som det så fint heter og kalt de tEk og hArdware. Fordi det er sånn de skriver NOEN av produktnavnene sine.

 

Barnslig og useriøs fornorskelse Hardware driver med her. Men det virker på samme måte som Apple sine i-produkter. Det skaper MASSE diskusjon og det er veldig bra for en nettredaksjon som lever av sponsor-penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...