Gå til innhold

[Løst]Worklogg: DIY akustiske dempeplater - kommenter her.


Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

fLeReK og Startfanet bygger akustiske dempeplater.

 

I vår stadige søken på bedre lydkvalitet var det ikke til å unngå. Temaet akustikk var nødt til å komme opp. Etter måling og diskusjon rundt forskjellige løsninger, ble det skissert opp en endelig løsning tilpasset hvert vårt lytterom. Startfanet måtte se seg nødt til litt mer drastiske tiltak, mens jeg selv slapp rimeligere unna. 29. desember spaserte vi derfor i passelig gange til nærmeste byggforretning og kjøpte med oss 39 meter stendere til bruk i rammeverk. Så spaserte vi tilbake igjen. :roll:

post-49487-1230664286_thumb.jpg

Alle bilder er tatt med en W810i. Derfor er bildekvaliteten heller begrederlig, men av praktiske grunner tar vi ikke med et skikkelig kamera i selve byggeprosessen.

30.12.2008:

 

Det første som ble gjort da vi tolv-tiden var på plass, var å rigge til alt nødvendig utstyr og gå gjennom "programmet". Bildene vil mest sannsynlig gi uttrykk for dårligere lys enn det som faktisk var tilfellet. Dette var aldri et problem i likhet med kulda, som kom snikende til tider.

post-49487-1230665105_thumb.jpg

 

Hver enkel stender ble målt opp og markert. Selvfølgelig kunne vi tatt en hurtigløsning og tatt alle stenderne i en smekk, men nøyaktigheten ble i vårt tilfelle satt fremfor alt. Startfanet skal i all hovedsak ha plater på 1200x600mm, mens jeg ikke trenger mer enn 600x600mm, samt en spesialtilpasset på 460x700mm. ;)

post-49487-1230665770_thumb.jpg

post-49487-1230665863_thumb.jpg

 

Etter grundig markering og streking var det endelig på tide med litt seriøs action i garasjen; saging! Dette gjorde stikksaga til Starfanet utmerket. Vinkelen på siden ble brukt til støtte, slik at resultatet ble så perfekt som overhodet mulig. Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene. I forhold til hva vi hadde beregnet, tok det overraskende kort tid å sage opp alle lengdene. :dremel:

post-49487-1230666421_thumb.jpg

 

Alt ble pent lagt ut på garasjegulvet til opptelling. Merk at de minste stenderne ikke skal brukes til noe. De ble kun tatt med for å gjøre bildet penere.

For å få oversikten, ble samtlige stendere lagt slik de skulle monteres. Alt stemte og ingen problemer dukket opp. Det er fordelene med skikkelig planlegging!

post-49487-1230666636_thumb.jpg

post-49487-1230667375_thumb.jpg

 

Neste skritt på veien til lyd-nirvana var boring av hull, slik at selve monteringen kunne gå lettere. Etter noen prøve-hull, fant vi et borr som passet rimelig bra med skrue-diameteren.

post-49487-1230667620_thumb.jpg

 

88 hull og like mange skruer senere, var alle rammene endelig ferdig montert og pusset ned! :!:

post-49487-1230667899_thumb.jpg

post-49487-1230667935_thumb.jpg

 

Neste skritt er å skaffe Rockwool naturell 50mm dempeplater som monteres inne i rammene. Til slutt kles platene med et pustende stoff slik at virkningsgraden ikke blir påvirket av kledningen.

 

Godt nytt år! :yes:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir knall!

 

Til de spesielt interesserte / de som vurderer å lage selv:

 

Dempeplatene vi skal bruke ( Rockwool Naturell 50mm ) demper mest effektivt frekvensområdet 400Hz - 10 000 Hz. Vil du gjerne dempe lave frekvenser fra subwoofer o.l kan du lage rammene slik at du får et klaring på ca 5-10cm fra veggen. Dette gjør at platene takler et mye større frekvensområde. Vi har valgt å ikke gjøre dette av behovs- og plassmessige grunner.

 

Alle plankene totalt, altså 37 meter, kostet oss i alt 175kr. Meterprisen var rundt 5-6kr uten rabatt.

 

Jeg kan også legge til at byggeprosessen gikk mye enklere- og kjappere enn jeg hadde trodd.

 

Bottom line: Opplever du refleksjoner og ettersleng i hjemmekinoen din er mye du kan gjøre - uten å at det trenger å koste det hvite i øyet.

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

For ekstra demping i de nedre frevensene kan man gå for 100mm-plater og en en anbefalt klaring fra veggen på 10cm. Når jeg snakker om klaring fra veggen er det selve rockwool-platen det er snakk om, ikke rammen som selvfølgelig hele tiden henger på veggen.

 

Edit: platene henges selvfølgelig på veggen. Jeg skrur dem ikke fast, men lager en festeanordning. Startfanet skal også ha et par i taket, da lytterommet hans mest sannsynlig vil få et lydmessig løft av dette.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da var høyttalerstoff kjøpt inn.

 

Spørsmål... jeg har da begynnt på mitt Mediaromm, og da har fruen fått lov å komme med innspil... da jeg begynnte å prate om at jeg ville sette opp slike dempningsplater på veggene.. og eventuelt i taket også..

 

Hun lurer da på om vi kan bruke tynnt gardinestoff? grunnen til det er at hun vil ha lidt farger til å spille sammen med de møre vegger vi har...

 

Jeg har ikke tenkt å dekke veggene med Dempningsplater, men plassere dem strategist på veggene i forholdt til lydbølgenne... (kommer sikert til å spørre senere ytterliger om dette emne..)

 

Jeg hadde ta tenkt å kun bruke 30mm akustik plater men plassere dem da lidt fra veggen, er det dummt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Vanlig gardinstoff går helt fint så lenge det "puster", noe det sikkert gjør. ;)

Jeg kan ikke se det kommer til å bli et problem å feste platene litt fra veggen. For alt jeg vet kan dette gi en bedre effekt i ditt lytterom. Jeg tror ærlig talt forskjellen er så liten at du ikke kommer til å merke den.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...