Gå til innhold

BK: Fossefall med laks


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært noe aktiv med å legge ut bilder her i det siste. Men jeg gjør et forsøk nå med et bilde jeg har lagt ut i galleriet, så får jeg ta det som måtte komme i retur.

 

Dette er fra i sommer. Jeg liker å vandre langs småelvene i distriktet med kameraet. Det var ganske mye aktivitet i fossen så jeg satt meg ned og ventet med kameraet skuddklart.

Dette er tatt med ISO320 og f/8 for å få en lukkertid på 1/800sek. Ingen crop. Jeg liker bilder tatt med den lukkertiden i denne fossen. Orginalen virker litt uklar, så jeg har skarpet ganske mye opp her. Kanskje for mye? Er usikker på redigering, har ikke helt kontroll på hva de forskjllige verktøyene egentlig gjør med bildet når man redigerer. Skulle hatt en lærebok, som det er nå så blir det litt tilfeldig hvilke verdier som blir valgt.

Jeg syns det er plagsomt uskarpt iallefall på berget til høyre. Kanskje jeg neste år skal prøve å sette fokusen på det berget siden det er nærmest, for jeg syns at skarpheten er ganske bra i fossen ovenfor der laksen er. Også lurer jeg litt på om det er blitt utbrent nederst i fossen. Det er tatt med Eos 30D og EF 75-300III på 110 mm.

 

 

 

-------

Kom borti "LØST"-knappen og måtte fjerne det fra overskriften. Også har jeg byttet ut bildet med et som er forminsket litt i filstørrelse.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Lukkertiden er det ikke noe å si på. Ikke kan jeg se at det er oppskarpet i ettertid heller, så det ser litt jomfrubehandlet ut, veldig forsiktig. Noe som jeg liker godt med dyre- og naturbilder. Tøft hadde det vært å beskjært det slik at vi ikke ser enden på fossen, slik at det kanskje virker mye høyere opp. Men det er jo ikke juks vi driver med her ;)

Kunne også godt ha tenkt meg å se laksen på nærmere hold, men men. Savner kanskje litt mer farger og kontraster, men nok en gang kan jeg skylde den ukalibrerte skjermen jeg har på jobb her. Alt i alt et tøft naturdokumentarbilde.

Lenke til kommentar

Å prøve kutte oppe har ikke falt meg inn, det skal jeg nok få testet ut. Jeg har hevet kontrasten littegrann men er redd for å ta for hardt i. Når jeg sitter å ser på thumben nå så kunne jeg vel også ønsket meg mer til høyre og kuttet til venstre. Får se neste fiskesesong om det blir kameraet eller fiskestanga som er mest fremme. I år var det kameraet.

 

Takk for kommentaren, alltid hyggelig.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette er bra. Du har en fin diagonal i form av fossen, og det er fint og skarpt.

 

Bildet hadde tålt litt cropping slik at fisken ble noe større. Men det er ikke noe som må gjøres.

 

Jeg tror ikke bildet er helt utbrent i de lyseste partiene; men det er nok nære på. Ikke at det gjør meg noe.

 

Tar du bilde i JPEG eller RAW?

 

Tom

Lenke til kommentar

Bildet er i RAW. (Skal vurdere å ta i RAW+Jpeg heretter, nå som jeg har større minnekort enn før. Kameraet gjør nok stort sett konverteringen bedre enn meg allikevel.)

...

Jeg har prøvd endel varianter av cropping. Det kan kanskje funke om jeg kutter litt nede, men om det blir stor crop liker jeg det ikke. Ellers takk for hyggelige ord.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...