Gå til innhold

Årets unge naturfotografer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott bilde. Det er forresten åtte til Oryx-antiloper i bakgrunnen som skuer det som skjer.

 

Bildet er sikkert tatt i Etosha som er nasjonalparken i nord i Namibia. Parken er faktisk afrikas største nasjonalpark eller noe i den dur. Hvorfor jeg tror at det er Etosha er at det er et veldig hvitt område, noe det også er på bildet.

 

Jeg savner Namibia etter at jeg var der i sommer...

Lenke til kommentar

Det er litt forbeholdt de rikeste. De som kan dra lengst vekk og har det beste utstyret er de som vinner.

 

Og i en konkurranse som denne må du enten ha jobba livet av deg hos den nærliggende matvarekjeden eller ha en rik far/onkel som spanderer kamera.

 

Som 17 år gammel gutt har jeg ikke den største inntekten, så Canon 5D Mark 2 kamera mitt får jeg vente med å kjøpe til jeg får bedre jobb...

Lenke til kommentar
Det er litt forbeholdt de rikeste. De som kan dra lengst vekk og har det beste utstyret er de som vinner.

Skrevet på en annen måte: De beste fotografene drar lengst vekk og jobber med det beste utstyret.

Dette kan sammenliknes med idrett som golf: de beste juniorgolferne reiser gratis rundt i verden hvor de spiller turneringer, alt blir her finansiert av sponsorer. De nest-beste derimot reiser norge rundt for egen regning, i håp om å spille gode konkurranser ;)

 

Og i en konkurranse som denne må du enten ha jobba livet av deg hos den nærliggende matvarekjeden eller ha en rik far/onkel som spanderer kamera.

Eller tjener penger på alle de gode bildene de tar, slik at utstyret blir finansiert

 

Som 17 år gammel gutt har jeg ikke den største inntekten, så Canon 5D Mark 2 kamera mitt får jeg vente med å kjøpe til jeg får bedre jobb...

Du må ikke ha EOS 5D mark 2 for å ta gode bilder! Aner jeg en smule misunnesle?

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
...

Skrevet på en annen måte: De beste fotografene drar lengst vekk og jobber med det beste utstyret.

Dette kan sammenliknes med idrett som golf: de beste juniorgolferne reiser gratis rundt i verden hvor de spiller turneringer, alt blir her finansiert av sponsorer. De nest-beste derimot reiser norge rundt for egen regning, i håp om å spille gode konkurranser ;)

 

...

Eller tjener penger på alle de gode bildene de tar, slik at utstyret blir finansiert

 

:..

Du må ikke ha EOS 5D mark 2 for å ta gode bilder! Aner jeg en smule misunnesle?

 

Man begynner ikke å tjene penger på foto når man er 13-15 år. Man må enten jobbe på Rimi, eller ha foreldre som sponser for å starte så tidlig. Når det er sagt, er det fullt mulig å tjene nok til et brukbart kamera på et år eller to selv på butikklønn.

 

Flere av deltakerne i konkurransen ser ut til å ha fotografert motiver nærmere hjemmet enn vinneren.

Lenke til kommentar

For norske fotografer er norsk natur undervurdert, men faktum er at det finnes knapt nok noe land som har så mye variert villmark og mange forskjellige dyr. Det er bare at det vi ser ut av vinduet ikke virker eksklusivt nok. på den annen side har Norge også veldig mange dyktige naturfotografer i verdensklasse. Baard Næss, Stig Frode Olsen og Erlend Haarberg for å venve noen (det er mange å ta av).

 

Så forresten en annen plass: http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=4573

at vinnerbildet (beste bildet iår) ble tatt med 350d. Bildet i akam artikkelen er tatt med 400d + 300/4 IS L + 1.4TC, du finner dyrere utstyr for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Et kort svar til TheMadS og et par andre:

 

Jeg synes du skal tenke deg litt mer om, og kanskje gjøre litt mer research før du kommer med påstandene dine. Hvis du tar en titt på andreplassen der, så kan du se navnet mitt.

 

Jeg satte meg på en buss og dro helt til SVERIGE, og sov ute i et telt i tre netter, for så å dra fornøyd tilbake igjen hele veien til Norge. Ikke akkurat Afrika, men bilder ble det uansett.

 

Personlig så gir det meg mye mer å ta bilder i nordisk natur, enn i andre verdensdeler der du såvidt vet navnet på dyrene du fotograferer. Ja det er vanskeligere, men mye morsommere hvis du først får det til. Ellers så er det mange av fotografene der som har tatt bilder i sitt hjemland, men som kanskje virker fjernt og eksotisk for oss her oppe i nord.

 

-Mathias

Lenke til kommentar

Klart dei i toppen har bra utstyr. Sjå om du finn ein toppalpinist eller syklist utan utstyr i verdsklassen.

 

Syte klage...synest det var veldig gode bilete, ikkje anna å forvente kanskje av ein sånn konkurranse. Eg er enig i at giraffbilete var det beste, det hadde mange elementer, i staden for eit dyr og ein bakgrunn.

Lenke til kommentar
Et kort svar til TheMadS og et par andre:

 

Jeg synes du skal tenke deg litt mer om, og kanskje gjøre litt mer research før du kommer med påstandene dine. Hvis du tar en titt på andreplassen der, så kan du se navnet mitt.

 

Jeg satte meg på en buss og dro helt til SVERIGE, og sov ute i et telt i tre netter, for så å dra fornøyd tilbake igjen hele veien til Norge. Ikke akkurat Afrika, men bilder ble det uansett.

 

Personlig så gir det meg mye mer å ta bilder i nordisk natur, enn i andre verdensdeler der du såvidt vet navnet på dyrene du fotograferer. Ja det er vanskeligere, men mye morsommere hvis du først får det til. Ellers så er det mange av fotografene der som har tatt bilder i sitt hjemland, men som kanskje virker fjernt og eksotisk for oss her oppe i nord.

 

-Mathias

 

Men så handler det ikke bare om hvor du tar bildene heller. Du skal jo ha litt utstyr og. Regner med du har 400D standard objektiv selv eller? Selv tar jeg masse bilder av norsk natur og liker det kjempe godt.

 

Det var egentlig ikke ment som klaging. Før i tiden kosta jo et vanlig kamera sjukt mye så vi er veldig priviligerte som har såppas bra kamera til en slik penge. Jeg er bare misunnelig! :p

 

Men igjen så blir man ikke kåret til årets fotograf med 400D med stanard objektiv og paint som redigerings program. Du må spytte inn mye penger for å bli blandt de beste.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...