Gå til innhold

Hvordan snu videofilmen på hode


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg FlyCamOne (kamera til å feste på modellfly), men klarte å filme min første film opp/ned.

Hvordan får jeg snudd bilde?

 

Jeg vil (naturlig nok) slippe å kjøpe et redigeringsprogram kun for dette, så jeg håper det finnes gratis alternativer.

Har maskiner både med XP og Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at en slik operasjon krever rekomprimering av hele filmen, noe som vil degradere kvaliteten. Dersom noen vet om en måte å gjøre dette uten rekomprimering er det bare å rope ut, for det er å foretrekke.

 

Jeg anbefaler Virtualdub til jobben. Last også ned og installert Koepis build av XviD dersom du vil bruke den, det er den codec-en jeg vil forklare for.

Etter at XviD er installert start Virtualdub, åpne videofilen, velg audio og sett til "direct stream copy", velg video og "filters", velg "rotate", velg 180 grader, trykk OK, velg video og "compression", velg "Xvid MPEG-4 Codec" i listen og velg "Configure", velg "Two pass - 1st pass" under "Encoding type", trykk på "Target quantizer" slik at den endrer seg til "Target bitrate" og skriv inn ønsket bitrate i feltet. Alt etter kvalitet ønsker du nok et noe mellom 500 og 2000 kbps. Trykk OK to ganger. Trykk F7, skriv inn navnet "firstpass" og huk av for "Dont run this job now" (!) og velg "Save". Velg så video og "compression" en gang til, trykk "Configure" og endre nå "Encoding type" til "Two pass - 2nd pass" og trykk OK to ganger. Trykk F7 skriv inn filnavnet du ønsker på den ferdig fila, huk av for "Dont run this job now" og trykk "Save".

Trykk så F4 og velg "Start".

 

Du setter da i gang en two-pass-komprimering av fila med et rotate filter. Two-pass betyr at den først komprimerer fila én gang hvor den analyserer bildene og beregner hvor mye bitrate den bør bruke på de forskjellige delene av filmen og så bruker de tallene den andre gangen da den også lagrer det ferdige materialet. Two-pass-komprimering gir et mye bedre bilde per bitrate enn single-pass.

 

EDIT: Dersom du ikke allerede har komprimert audio anbefales også at det gjøres. Last i så fall ned "Lame MP3" og velg "full processing mode" under audio, og under audio "Compression" velger du Lame MP3 og f.eks 96, 128 eller 160 kbps alt etter hvor bra rålyden er. På et så lite kamera er nok lyden så dårlig at 64 eller 96 kbps bra nok, og dersom det ikke er lyd i orginalfila i det hele tatt kan du velge "none" under audio.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...