Gå til innhold

Rar lyd fra vifta på radeon 4870. PCS


Staale

Anbefalte innlegg

Mitt nye PowerColor 4870 PCS lager ein lyd, som minner litt om å koke vann i ein vannkoker el kjøleskap når motoren står. (vanskleg å forklare lyden.)

Lyden kjem like før vifta starter og er vedvarane så lenge den går seint. Lyden kjem fra vitemotoren. Eg kan snu noen grader på vifta og lyden forsvinn. Snur noen grader meir og lyden kjem tilbake.

 

 

Noen som har vært ute for det samme?

 

temp ligg på 70. under 70 og lyden er borte. over 70 så kjem lyden og vifta starter forsiktig. Bruker SIW til a finne tempen.

Endret av Staale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme lyden fra mitt Powercolor HD4870 PCS. Ekstremt irriterende lyd, høres ut som en blanding av kokende vann og surkling. Virker å komme av at vifta pulserer veldig mye opp og ned i tempo. Hvis jeg setter vifta til et fast tempo forsvinner lyden helt, eller når kortet blir varmt nok under bruk til at vifta snurrer fortere.

 

Dette problemet er en av grunnene til at jeg blir å levere mitt kort tilbake på angrefristen.

Lenke til kommentar

Takk for svar!! :thumbup:

 

RPA. Hvilket kort bytta du til og var det korte betre?

 

Hvordan kan eg sette viftehastigheten? Og kan eg sette vifta slik at den ikkje starter på lavaste hastighet?

 

Kan eg sette på ei ny vifte på ein enkel måtte?

 

Lyden kjem like før vifta starter og er vedvarane så lenge den går seint. Lyden kjem fra vitemotoren. Eg kan snu noen grader på vifta og lyden forsvinn. Snur noen grader meir og lyden kjem tilbake. Dette må no vere ein fabrikkfeil i vifta? Tempen ser eg no ligger på 70 til 71 grader.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke byttet kort enda, har akkurat fått RMA-nr fra Komplett. Uansett så blir jeg å vente til jeg får oppgradert resten av systemet før det blir nytt kort.

 

Ellers vet jeg ikke hvilke produsenter som kommer med egne kjøleløsninger, men tror HIS blir å komme med noe. Jeg har bare prøvd denne måten for å styre vifta. Ati-tool å andre programmer blir etterhvert å komme med støtte for Hd4870 kort.

Lenke til kommentar
Mitt nye PowerColor 4870 PCS lager ein lyd, som minner litt om å koke vann i ein vannkoker el kjøleskap når motoren står. (vanskleg å forklare lyden.)

Lyden kjem like før vifta starter og er vedvarane så lenge den går seint. Lyden kjem fra vitemotoren. Eg kan snu noen grader på vifta og lyden forsvinn. Snur noen grader meir og lyden kjem tilbake.

 

 

Noen som har vært ute for det samme?

 

temp ligg på 70. under 70 og lyden er borte. over 70 så kjem lyden og vifta starter forsiktig. Bruker SIW til a finne tempen.

 

 

Dette er akkurat det samme som på mitt kort!! UTROLIG irriterende. Jeg fikk det på lørdag - skjønner jeg må sende det tilbake...

Lenke til kommentar

Er dette noe lignende av hva dere opplever: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=266454 ?

Isåfall så ser det ut som det er en del av 48xx kortene som lider av dette. Har vist noe med komponentene på skjermkortet å gjøre, spoler(colis)/kondensatorer eller noe slikt, som enten vibrerer eller ikke er helt ordentlig plassert. Uansett du kan jo prøve å bytte, i håp om å få et kort som ikke lager lyden. Dette er ikke nødvendigvis normalt, men i følge folk så skader det ikke kortet, så om du greier å leve med lyden så bare la det være.

 

Edit: Jeg opplever det som jeg har linket til, har lagd noen poster i posten også, og jeg har hatt kortet mitt siden tidlig juli, og alt fungere som det skal. Sitter med headdset uansett, så merker ikke lyden så sant jeg ikke hører etter.

 

Edit2: Som jeg quotet i posten jeg linket til, så ble blant annet dette sagt:

It's a component's whine, yeah, and it's normal. Most people just don't have ears sensitive enough to notice. If you keep RMA'ing you might eventually land a card that doesn't do it.

 

It's usually either graphics cards or PSU's that do it, sometimes motherboards.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Hei

 

Vurderer å kjøpe 1gb-versjonen av dette "PCS"-kortet, når det kommer i butikk. Lurer på hvordan støynivået er på dette kortet? Har pc'en i stua så viktig for meg å ha et lavt støynivå, men samtidig bra ytelse. "PCS"-kortene har jo en annen kjøler så har jo lest at denne kjøleren er mer stille/kaldere enn standard kjøler. Håper på svar! :thumbup:

 

Big-T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...