Gå til innhold

Får ikke kontakt med virtuell maskin over nettverk


Anbefalte innlegg

Har en server stående med Ubuntu-server med et par virtuelle maskiner i qemu/kvm, der en av de har bridget nettverk. Den virtuelle maskinen vil jeg at skal være tilgjengelig over Internett via ssh, og den har derfor en statisk ip. Problemet er at når den har stått på en stund, så får jeg ikke lengre kontakt hvis jeg prøver å koble til med vår offentlige ip-adresse, men ved å bruke den lokale funker det fint. Da er alt som skal til å pinge en nettside fra maskinen jeg vil koble til, så får jeg igjen kontakt fra nettet, og jeg kan være koblet til så lenge jeg vil. Kobler jeg fra, og venter en stund blir den igjen utilgjengelig frem til jeg går på nett med den igjen, så funker det igjen.

 

En enkel løsning er jo å be den pinge en nettside med én pakke en gang i blant, men det burde jo ikke være nødvendig.

 

Jeg kan se for meg at det er routeren som blir forvirret siden det er to ip-adresse på samme nettverkskort (siden den virtuelle er bridget), men er ikke sikker. Noen som har vært borti lignende, og har noen triks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Administrerer du dette via libirt (virsh, virt-manager), eller noe annet?

- Sjekket power saving o.l., både på host og guest?

- Hva er driver for interfacene til guests/VMer (f. eks VirtIO)?

- Kan du prøve NAT (aka. "virtual networks") i stedet for bridge ("shared physical device")?

- Prøvd å følge med på hva som skjer med SSH-pakkene til VMen når den ikke svarer med tcpdump/wireshark el.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...