Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av fellesarealet i bokollektivet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TS her.

 

Takk folkens! 

 

Jeg har snakka med medboere. Jeg takka han først for at han tok det opp, og at jeg synes problemene pleier å bli løst ved å kommunisere.

 

Jeg og den ene medboeren er enige om at fellesarealet kan brukes av alle. 

 

Den eldste mannen som jeg er i konflikt med skjønner ikke hvorfor jeg insisterer at jeg kan studere, jobbe, osv... på fellesarealet. Han spurte meg om hva som er galt med å gjøre det på rommet. 

 

Jeg skjønner han såklart. For mange er det vanlig at man kan konsentrere seg når man ikke sover, osv... Men det er jo mitt valg om jeg vil være på fellesarealet hvor jeg kunne blitt distrahert av folk som ser på tv, går rundt, osv... Da sa jeg til ham at jeg kan gjøre det på rommet, men jeg kan gjøre det i fellesarealet også, og at jeg er klar over at det kan være folk som går dit for å lage mat, drikke kaffe, se på TV osv... Jeg sa også at jeg ikke blir distrahert hvis noen ser på tv.   Jeg sa også at hvis han ser meg på fellesarealet mens jeg gjør noe så kan han bare slå på TV. Han må bare bruke det. 

 

Han sa at jeg ikke lager lyd, men han ser meg hele tida på fellesarealet. Han vil helst at jeg skal være der kun i maks 3 timer.  Han føler at jeg tar hele plassen. Den ene medboeren forklarte at jeg ikke tar hele plassen, at det er masse plass på sofaen, og ga til og med forslag om hvor jeg kan sitte og hvor den eldste mannen kan sitte.

 

Hele samtalen endte opp med at den eldste mannen begynte å snakke høyere (litt usikker på om han bare snakka høyere eller om han skreik) og med grånete tone.  Jeg begynte å spørre meg selv innerst inne om han prøvde å manipulere oss emosjonelt/psykisk for å få meg til å gi meg. 

 

Ser ut som jeg bare må overleve til jeg får studentbolig.  Jeg tror nok den eldste mannen har aldri møtt noen som klarer å konsentrere (jeg konsentrerer meg bedre faktisk) når det er noe distraherende rundt. 



Anonymous poster hash: d60a8...4cf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres ut som han kanskje egentlig vil få ha fellesarealet alene av og til eller at han er ukomfortabel med å være rundt andre mennesker der.

 

Flere skulle tenkt sånn.

 

Ikke nødvendigvis. Hvis du ikke liker fellesarealer, eller ikke liker folk, flytter du inn i et sånt kollektiv. Men mange synes også det er fint med en stue og fellesarealer. For mange studenter er det triveligere å bo på et sted der det er lett å være sosial med bofellene sine eller andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det høres ut som han kanskje egentlig vil få ha fellesarealet alene av og til eller at han er ukomfortabel med å være rundt andre mennesker der.

 

Aner ikke. Men at alle får lov til å bruke fellesarealet til enhver tid må han nok tåle.  Jeg må jo tåle konsekvensen av å studere i fellesarealet (bl.a. støy, folk som gjør noe hele tida, TV som er slått på, møte på mennesker når jeg ikke har lyst). 

 

Jeg er uansett ikke hjemme 24 timer i døgnet. Jeg må innrømme at jeg ikke er så glad i å bo med noen selv, men jeg hadde ikke noe valg. 

 

Nå vet jeg ikke om jeg bør snakke med huseieren. Har 6 måneders bindingstid og får ikke flytte ut før mars. Har lyst til å bo kortere, og begynne å lete etter noen som kan ta over rommet f.o.m. desember/januar. 

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

Lenke til kommentar

Huff da, trist at det må bli sånn. Virker som fyren har noe problemer. Du skriver han er en "mann", altså litt opp i åra? Det kan kanskje forklare litt at han har følt seg presset ved å bo smått over lang tid, og vil ha litt mer spillerom for seg selv. Og det var derfor det kom en reaksjon.

 

Jeg mener ikke å tale mot din sak, men jeg forstår fyren.

 

Hva som blir riktig å gjøre her er ikke lett å si. Hva føler du selv? Ville det vært et stort offer å for eksempel studere på rommet litt mer og inngå et kompromiss? La oss si at du tilbyr 2 eller 3 bestemte dager i uka, så bruker du minst mulig av fellesområdet for å gi fyren litt mer plass?

 

Og uansett om du vil bo kortere eller lengre, så er det ingen umulighet å snakke med utleier om mulighet for flytting. Alt kan drøftes, dét koster ikke penger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Huff da, trist at det må bli sånn. Virker som fyren har noe problemer. Du skriver han er en "mann", altså litt opp i åra? Det kan kanskje forklare litt at han har følt seg presset ved å bo smått over lang tid, og vil ha litt mer spillerom for seg selv. Og det var derfor det kom en reaksjon.

 

Jeg mener ikke å tale mot din sak, men jeg forstår fyren.

 

Hva som blir riktig å gjøre her er ikke lett å si. Hva føler du selv? Ville det vært et stort offer å for eksempel studere på rommet litt mer og inngå et kompromiss? La oss si at du tilbyr 2 eller 3 bestemte dager i uka, så bruker du minst mulig av fellesområdet for å gi fyren litt mer plass?

 

Og uansett om du vil bo kortere eller lengre, så er det ingen umulighet å snakke med utleier om mulighet for flytting. Alt kan drøftes, dét koster ikke penger.

 

Han kunne ha valgt å bo i en leilighet eller enebolig hvis han vil ha all plass for seg selv (ikke frekt ment).  Ellers har han ganske stort rom med balkong. 

 

Rommet mitt er for lite (tviler på om dette er ca 10kvm. Det virker litt mindre enn 10kvm), og jeg har fortsatt 6 esker som må pakkes ut før jeg evt. kan begynne å bruke bordet på rommet, og jeg syntes det kan fort bli kjedelig når man er på rommet hele tida  

 

Dessuten observerte jeg i de første 7 dagene jeg bodde her at stua har nesten aldri vært i bruk. 

Jeg føler at det blir feil å begrense hvor mye en kan bruke fellesarealet. Han eier ikke leiligheta, og jeg har betalt for å kunne bruke fasilitetene som kan brukes av alle. 

 

Ellers virka det som om han vil at han skal være aleine i stua. Han tenkte også på fellesarealet som en park :/ Han sa at han aldri har opplevd at noen brukte stua så mye. 

 

Litt krise mellom å vente på studentboligen (muligens i desember), eller flytte ut tidligere enn desember. 

 

 

Anonymous poster hash: d60a8...4cf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...