Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne om forskjellen mellom Jo Nesbø og Camilla Lackberg


Anbefalte innlegg

Hei, går påbygg og har innlevering i særemne om ca 6 uker. vi har fått oppgave å lese 2-3 bøker. Jeg tenkte og skrive om forskjellen mellom Jo Nesbø og Camilla Lackberg, har dere noen tips om hva jeg kan skrive om dette? for å få dette mere utdypt. vi skal jo ha 20 minutters presentasjon :) 

 

Takk på forhand!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjeller i hvordan de skriver er etter min mening en altfor generell måte å angripe på. Du bør komme opp med noe konkret du ønsker å finne ut av. F.eks hvordan hovedpersonene utvikler seg gjennom bøkene og forskjeller/likheter i hvordan dette kommer frem. MÅ du sammenligne bøker fra to forfattere? Hva med å lese to bøker av nesbø og sammenligne noen konkrete ting mellom de? Høres iallefall lettere ut syns jeg. Jeg vet ikke i hvor stor grad dysleksien din påvirker lesegleden din, men mitt råd er iallefall å ikke gjøre dette mer komplisert enn det trenger å være. Du har vel en lærer som kan gi deg noen gode råd for å komme igang også?

Lenke til kommentar

Forskjellen på hvordan forfattere skriver har stor betydning for opplevelsen.  Jeg ville valgt noe som er lettere å skille på enn to forfattere av omtrent samme kaliber.

 

Akuurat nå leser jeg en "Anton Brekke-krim" av Jan-Erik Fjell.  Den har tre parallelle historier som foregår i to forskjellige tiår, og sannsynligheten er stor for at det drar seg til mot slutten og henger sammen.  (Tom Clancy er en mester i denne stilen og kan ha fem seks paralleller.)

 

Sett opp mot Hanne Kristin Rohde som i sin første bok forteller en lineær gangsterhistorie med førstepersonsfortelling, er det to helt forskjellige opplevelser selv om sjangeren er den samme.

Lenke til kommentar

Du har en god start, men dessverre er problemstillingen din for generell og lite presis. Her vil jeg anbefale å konkretisere, da norsklærere elsker presise problemstillinger som kan besvares. 

 

I ditt tilfelle er begge nevnte forfattere av krim og tilhører den samme litterære tidsepoke. Det vil si at man kan utelukke klassiske tema som samfunnskritikk, kjønnsroller, tabubelagte tema etc. Følgelig kan det være naturlig å sammenligne hvordan selve krimen og handlingen skildres av de to forfatterne, eksempelvis gjennom sammenligning mellom to bøker.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...